JÁTÉKRA FEL!

Vasas Dávid: A kétbalkezes laboráns (bábeli kockatorony átdolgozott verzió)

  1. A játék neve, címe: A kétbalkezes laboráns (bábeli kockatorony átdolgozott verzió)
  2. A játék pedagógiai célja: Tananyag elsajátítás; páros munka illetve kommunikáció fejlesztése, egymásra való odafigyelés fejlesztése, finommotorika, mozgáskoordináció fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő helyszín választásával különösebben nem igényel biztonsági intézkedést. (stabil asztal illetve székek kellenek hozzá)
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: asztalok, székek, „kockák”, szemellenző, óra (mobiltelefon, homokóra), aktív tábla / tábla, kréta / filctoll
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszínen: terem rendezés szükség szerint. Otthoni előkészület: a játékhoz szükséges kockák elkészítése vagy kész kockák megcímkézése. (szükséges anyagok: papír, a négyzetrácsos lap, vonalzó, golyóstoll vagy ceruza, folyékony ragasztó, olló, filctoll.)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Teremrendezés során, illetve akár az előkészület során is közös kockakészítés, címkézés.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Rövid kerettörténet: a kétbalkezes laboráns kation meghatározáshoz ki szerette volna készíteni a gyakorlat reagenseit, de megbotlott és a vázlatait teljesen összekeverte. Segítsünk neki összerakni az összekeveredett reagensek képleteit a kockák segítségével.
  17. A játék menete, játékszabályok: Párokat alkotnak a résztvevők és pár másodperc gondolkodási idő alatt felelevenítik a kationok kimutatásához szükséges osztályreagenseket és reagenseket. Ezeket kell kikeresni és kirakni a kockák segítségével a pároknak. A játék 2 percig tart, vagy amíg a kockák el nem fogynak. Az nyer, aki a legtöbb kockát használja fel. A játékvezető figyeli az időt, illetve a kirakott reagensek képleteinek helyességét. Aki helytelenül rakja ki a reagensét, annak a kockákat azonnal vissza kell tennie a felhasználható kockák közé.
  18. A játék lezárása: A játék végén megszámoljuk a párok kockáit, illetve az 5 kation osztály reagenseit táblázatba foglalhatjuk és közösen felírhatjuk a táblára a megfelelő osztályokhoz.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az a győztes, aki a legtöbb kockát helyesen használta fel a reagensek kirakása során. A jutalma pedig a tanagyag és tudás elsajátítása, illetve a csapatmunka öröme. Ezen kívül az első helyezettnek járó dicsőséggel is büszkélkedhet. Gyakorlati alkalmazásban pedig kémcső analítika során használatos, kationok kimutatásához szükséges reagenseket és azok megnevezéseit megtanulhatja játékos formában.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék 2. fordulója lehet, hogy a páros egyik tagja bekötött szemmel, egy kézzel úgy rakja ki a reagensek képleteit, hogy a kockákat egymásra teszi megfelelő sorrendben. A pár másik tagjának feladata a mozdulatainak irányítása, koordinálása. Ebben az esetben a kockákat viszont érdemes szellőssebben szétteríteni.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Kirakott képlet helyességének folyamatos ellenőrzése.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Vasas Dávid