JÁTÉKRA FEL!

Ihász Bernadett: Prím vadászat

  1. A játék neve, címe: Prím vadászat
  2. A játék pedagógiai célja: A prímszámok tanulás, gyakorlása
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Játék közben néha felugrálnak a helyükről, ezért ha több csoportban, körben dolgoznak, úgy kell elrendezni az asztalokat, székeket, hogy a csoportok között minimum 1 méter hely legyen.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14,15-20,21-30,30+
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Csoportonként legalább két dobókocka, papír (táblázathoz), íróeszköz.
  12. Technikai igény: Csoportonként asztal, és mindenkinek szék, amire le tudnak ülni játék közben.
  13. Az előkészítés feladatai: Terem berendezése, kellékek kiosztása, a táblázatok elkészítése, sokszorosítása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha több csoportnyian vannak, akkor pl. csoportalkotó játékkal megalkotni a csoportokat.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A 7×7-es táblázatok kiosztása, amit a játékosoknak kell kitölteni tetszőlegesen 1-től 49-ig számokkal, úgy, hogy egy cellába csak egy szám kerüljön, és minden szám csak egyszer szerepeljen.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben ülnek az asztal körül, amelynek közepén egy toll van. A játékvezető által kijelölt játékos egyszerre dob a két dobókockával: • Ha mindkét kockán prímszám lesz, akkor elveszi a tollat az asztalról és elkezdi a táblázatában a prímszámokat cellaméretű csillaggal megjelölni, eközben a tőle jobba ülő játékos dob a két kockával. • De ha nem lesz mindkét szám prím, a tőle jobba ülő játékos dob a két kockával, ő pedig vár, míg újra sorra kerül. • Ha a soron következő is két prímet dob, elveszi a tollat az éppen jegyzetelőtől, aki azt köteles átadni, és csak akkor folytathatja a jegyzetelést, ha újra sorra kerül és két prímet dob.
  18. A játék lezárása: A játék akkor, ér véget, ha valaki jelzi, hogy a táblázatában minden prímet megjelölt. Ezt a játékvezető a többi játékossal közösen ellenőrzi. Ha helyesen van kitöltve, akkor az adott játékos megnyerte a játékot. Ha nem prímet is megjelölt, vagy nem jelölte az összes prímet, kiesik a játékból, és ebben az esetben a játék folytatódik, míg valaki más nem jelzi, hogy készen van.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Köszönd meg a részvételt, dicsérd meg a játékosokat, és pl. tapsoljátok meg a legjobb prímvadászt. Esetleg készíthetsz neki valamit, pl. egy kitűzőt a „Legjobb Prímvadász„ felirattal.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Kisebb diákoknál lehet 1 dobókockával is játszani, és a táblázat mérete is tetszőlegesen növelhető, vagy csökkenthető. A táblázat a számokkal előre nyomtatható, és a számok sorba is rakhatók, de a játék sokkal izgalmasabb, ha mindenkinek egyedi kitöltésű a táblázata. Vagy lehet nehezíteni azzal, hogy csak egyik kockán prímmel már lehet jegyzetelni, de két prím dobása esetén megfordul a játék iránya, vagy 2 prímnél jegyzetelni és egy prímnél fordul az irány. Így arra is figyelni kell, hogy balra vagy jobbra ülő a következő kockadobó. Vagy a két kocka dobás összegének kell prímnek lennie.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ügyel a szabályok betartására. Figyeli, hogy a toll átadása zökkenő és balesetmentes legyen.
  22. Egyéb/megjegyzés: Toll helyett ceruza nem javasolt, mert a játék közben kitörhet a hegye. Célszerű több dobókockával készülni, mert a játék hevében olyan helyre is gurulhat (pl. szekrény alá), ahonnan nem egyszerű kiszedni, így viszont könnyen pótolható. A diákjaimnak nagyon tetszett, és szerintük a játékban komoly nehezítés, hogy a táblázatban a számok nem növekvő sorrendben voltak, mert szerintük növekvő sorrendben sokkal könnyebb felsorolni a prímeket. Közkívánatra a játék nem ért véget az első győztesnél, mert mindenki be akarta fejezni. A játék hevében lehet, hogy lesz egy kis hangzavar, ezért célszerű olyan helyszínt választani, ahol másokat nem zavarunk. (Esetünkben a szomszéd teremből átjött a kolléga, hogy megnézze mi az, amin ennyire jól szórakozunk.)
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Ihász Bernadett