JÁTÉKRA FEL!

Horváth Zsuzsanna: Védjük meg az egri várat!

  1. A játék neve, címe: Védjük meg az egri várat!
  2. A játék pedagógiai célja: Az egri csillagok című mű elemzésének bevezetése, a műre való ráhangolódás
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Annyi szék, ahány játékos van
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Székeket körbe rendezni
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A tavalyi év kötelező olvasmányával, A Pál utcai fiúkkal kezdtem. Megkérdeztem, hogy ott ki volt az a fiú, aki elárulta a Pál utcaiakat. És miután megmondták a helyes választ, megkérdeztem, hogy Az egri csillagoban ki volt az a személy, aki a törököknek feladta volna a várat, és elárulta Dobót. Miután tisztáztuk, hogy ez a személy Hegedűs volt, elmeséltem nekik a kerettörténetet. Ez a kacsintós játék egy átalakított változata, ami illett a magyarórám bevezetéséhez. Elmondtam nekik, hogy az, akinek hátulról megérintem a kezét, az lesz Hegedűs, az áruló. Ezt nem árulhatja el senkinek. Az ő feladata, hogy minél több szövetségest gyűjtsön anélkül, hogy a többiek lebuktatnák, és hogy a törökök kezére játsza a várat. A többiek az egri várvédők és várvédő asszonyok, akiknek meg kell védeni várukat.
  17. A játék menete, játékszabályok: Körben a székeken ülve helyet foglalnak a játékosok úgy, hogy a kezüket hátra teszik. A játékvezető körbejár, és valakinek megérinti hátul a kezét, ő lesz Hegedűs, az áruló.Szövetségesévé teheti úgy a társait, ha rájuk kacsint. Ekkor annak, akire kacsintott, azt kell mondania, hogy: „Hegedűssel vagyok!”, és már csak csendes megfigyelő lehet a játékban. A többiek feladata, hogy leleplezzék az árulót, de egy ember ehhez nem elég. Legalább egyszerre két embernek kell jeleznie, hogy tudják ki Hegedűs. Ekkor, ha kimondják a helyes nevet, akkor a várvédők győztek, megvédték a várat. Ha nem találták el a nevet, akkor ők is az árulók csapatához csatlakoznak.
  18. A játék lezárása: A játék kétféle módon érhet véget. Ha Hegedűs mindenkit magamellé állít, és elbukik az egri vár, vagy leleplezik, és nyernek a vár védői.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék vége után megbeszéltük, hogy hogyan ismerték fel az árulót, azt aki valamilyen módon sunyít. Próbáltuk összeszedni az árulkodó jeleket. Ezek után megbeszéltük , hogy az mbernek akkor lehetnek igaz barátai, ha azokkal őszinte, és nem a saját célink kell, hogy vezéreljen egy közösségben.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályok pontos betartatása, hogy ne legyen felesleges találgatás, bekiabálás Hegedűs kilétével kapcsolatosan.
  22. Egyéb/megjegyzés: Győződjünk meg a játék kezdete előtt arról, hogy mindenki tud kacsintani. Az első körnél úgy jártam, hogy a kiválasztott fiú nem tudott kacsintani. Eltelt pár perc, hogy nem történt semmi, és rájött mindenki, hogy ki az illető, mert ő volt az egyetlen az osztályban, aki nem tud kacsintani.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Horváth Zsuzsanna