JÁTÉKRA FEL!

Tóth Éva: Polip

  1. A játék neve, címe: Polip
  2. A játék pedagógiai célja: Mivel levezetést segítő mozgásos játékról van szó, ezért fontos a feszültségoldó hatása. Egy-egy tanítási nap végén szívesen alkalmazom, feledtetve ezzel a nap tanulás okozta terheit. Ugyanakkor a tapasztalt játékosok körében az együttműködés tanulására is nyújt lehetőséget.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fontos, hogy elegendő, nagy tér álljon rendelkezésre a résztvevők számához mérten, hogy minél inkább elkerülhető legyen az összeütközés. A polip karjai csupán csak érinthetnek, a szaladó játékost a lábuknál nem akaszthatják meg. A dobó játékos csak a fej alatti részt veheti célba.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: labda, tornapadok
  12. Technikai igény: A tengerpart határainak kijelölése (esetemben tornapadok), illetve a polip dobóhelyének meghatározása, jelölése, felrajzolása.
  13. Az előkészítés feladatai: A tér berendezése. Tornapadok elhelyezése egymással párhuzamosan a terem két végében.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A padok elhelyezését a résztvevők elvégezhetik.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A polip a tengerben úszkáló halakra, kagylókra, rákokra vadászik. Kinyújtott, meghosszabbított karjaival szeretne mindenkit elérni. Hogy ki legyen a tenger polipja, azt kiszámolóval válasszátok ki!
  17. A játék menete, játékszabályok: Ki kell jelölni két határvonalat a játéktér két végében. A határvonal mögött mindenki biztonságban van. Megadott jelre a játékosoknak meg kell kísérelniük úgy átfutni az egyik határvonaltól a másik mögé, hogy eközben a polip nem dobja ki őket. A polip a tér közepén felrajzolt vagy felfestett vonalon mozoghat labdájával és innét dobhatja ki játékostársait. Akit eltalált, a találat helyén törökülésben leül és ő a polip karjaivá válik. Nem mozdulhat el helyéről, csak karjait használhatja, hogy a menekülőket megérintse, akik szintén leülnek és polipkarrá változnak. Akiket kidobnak vagy megérintenek, az elfogás helyén törökülésben leülnek és ők is fogóvá válnak. A fejre dobott labda érvénytelen. Az eldobott labdát a polip, illetve a karjai hozhatják vissza. A tengeri lényeknek mindaddig maradhatnak a biztonsági zónában, amíg el nem hangzik a megadott jel. Ha valaki sokáig marad a veszélyes övezetben és ott éri az elindulás jelzése, ő is polipkarrá változik. Az győz, akit nem sikerült se kidobni, se megérinteni. A következő játékban ő lesz a polip.
  18. A játék lezárása: A kellékek elpakolása.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Kérdéseim a játék után: Kinek milyen sikerélménye volt? Adott esetben hogy tudott megmenekülni a polip karjaitól? Ki érezte azt, hogy valakit elkapott, de nem ült le a játékban? Kivel, hogyan tudtál együttműködni a zsákmányszerzés vagy éppen a menekülés érdekében?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Két csapat áll fel egymással szemben és adott időn belül történik a játék. Az a csapat győz, ahol több játékos marad állva. Ha megfelelő méretű játéktér áll rendelkezésre, például szabadtéren van lehetőség a játék levezetésére, akkor két polip is lehet egy-egy labdával.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Célszerű a Polip figyelmét felhívni arra, hogy a veszélyes zónát érdemes minénél szétszórtabban megtölteni már a játék elején kidobott játékosokkal! A kicsik korosztályában figyelni kell, hogy a kidobott, megérintett játékos valóban betartsa az előzetesen megbeszélt szabályokat.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Tóth Éva