JÁTÉKRA FEL!

Darabosné Horváth Ildikó: Dobós-öltözködő

  1. A játék neve, címe: Dobós-öltözködő
  2. A játék pedagógiai célja: A játékban résztvevők tudjanak együttműködni egymással. Megfigyelő képességük, koncentráció képességük, memóriájuk fejlődjön. Egymás elfogadása, kudarcélmény leküzdése, versenyhelyzet fokozása, gyorsaság fejlesztése a feladatvégzés közben.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Helyváltoztatáskor ügyelni kell egymásra, a lepedő / kapu / teljes leengedését ill. bezárását meg kell várni. Figyelni kell arra is, hogy az eszközök / székek / lábaiban ne bukjanak fel, ha átmentek a kapun.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: nagyméretű dobókocka, szőnyeg, székek, kabátok, sapkák, kesztyűk, udvari cipők, kék lepedő, sál
  12. Technikai igény: A játék során nincs szükség speciális technikai kellékre, állva kell játszani.
  13. Az előkészítés feladatai: Helyszín berendezése, kellékek előkészítése / székek, ruházat, lepedő, dobókocka… / tanulói segítséggel.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az előkészítés során a tanulók bevonása. Ráhangolódás: Kötetlen beszélgetés az évszakokról, a tél közeledtéről, az öltözködési szokásokról tanítói kérdések segítségével. A játékhoz szükséges mondóka megtanulása: Fel kell vennem ruháim, hogy ne fázzak odakinn!
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Keretmese elmondása: Tél anyó megérkezett hozzánk hideget, ködöt hozva városunkba. Nemsokára hóval borítja a tájat, amit minden kisgyerek nagyon szeret. Mi emberek azt is tudjuk, hogy ilyenkor jól fel kell öltöznünk. Tél anyó furfangos módon a kapu / lepedő / mögé helyezte el a ti ruháitokat a székekre, amelyeket majd játékos feladat során kell felvennetek. A játék során arra lesz kíváncsi, vajon ki lesz az első gyerek, akinek sikerül elsőként felöltöznie? Persze mindehhez némi szerencse, ügyesség és gyorsaság is kell. A játékszabályokat is elküldte postán, amit ismertetek.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok (6 fő) körben ( szőnyeg a segítség ) állnak. A kör közepén van a varázskocka, amivel az első játékos fog dobni. (Játékvezetői utasításom: Tél anyó szerint van köztetek egy olyan gyerek, aki novemberben született. Ennek a gyereknek tudni kell, hogy novemberben született, jelentkezéssel jelzi.) Ha elsőként 6-ot dobsz, el kell menned a kapuhoz / lepedő /, ahol a két kaputartó őrnek ( 2 önként jelentkező a 8 játékos közül) el kell mondanod az előzőleg megtanult mondókát. Ha ez sikerül, ők szépen leengedik a kaput, te átmész rajta, megkeresed azt a széket, amelyiken a ruháid vannak és gyorsan elkezdesz öltözni. Ezt már senki nem látja, mert a kapuőrök becsukták a kaput. / Célszerű a cipővel kezdened! A székre le lehet ülnöd!/ Minél hamarabb öltözz fel! Ha sikerül mindezt gyorsan megtenned úgy, hogy senki nem dobott ezalatt 6-ot és nem jött át a kapun, kijössz hozzám felöltözve és a nyakadba helyezem a sálamat. Itt áll előttem az első Tél gyermek, aki biztos nem fázik meg!- mondásommal jelzem, hogy vége a játéknak, nyertél! Mi történik, ha a kezdő játékosként nem tudsz 6-ot dobni? A melletted jobbról álló fog utána dobni és ez így megy tovább, amíg nem sikerül valakinek a 6-ot dobnia. Játékszabály még, hogy öltözni csak akkor tudsz, ha a kapuőröknek pontosan elmondod a mondókát! Ha ez nem sikerül, sajnos nem fognak átengedni, vissza kell menned a helyedre! Fontos szabály még, hogy a kapu mögött csak addig öltözhetsz, amíg a másik játékos át nem jutott rajta. Ha ez megtörténik, és még nem öltöztél fel, el kell hagynod az öltözőhelyet jobbra vagy balra, és vissza kell állnod a körbe! Újabb dobással esélyt kell adnod magadnak! Nagyon kell figyelni arra, hogy megvárd, amíg a kapuőrök leengedik a kaput,mert felbukhatsz ill. a körbe való visszaállásnál ne lökd meg a másikat!
  18. A játék lezárása: A játék akkor zárul le, ha valaki elsőként veszi fel az összes téli holmit, és odajön hozzám, hogy a sálat rátegyem a nyakára.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Fontos, hogy a győztest és akik nem nyertek egyaránt megdicsérjük egy nagy tapssal. Közös értékelés: Smile-kártyákkal. ( kék színűek jelentése: Nem éreztem jól magam a játék közben! Sárga és piros színűek: Nagyon jól éreztem magam a játék közben! )
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Tovább nehezíthető a játék, ha még egy személyt bevonok a játékba. Ő lesz a Gonosz manó, aki összekeveri a téli holmikat a székeken és ezáltal még nehezebbé válik a megkeresésük. Persze ilyenkor fel kell hívni még jobban a figyelmet a balesetveszélyre. Továbbá nehezítésként alkalmazható még, ha nem ülhetnek le a székekre öltözködés során.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék egy összetett feladat, amit érdemes lépésről lépésre ismertetni. Szükség esetén próbajátékot levezetni, bemutatni.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékom alapjául a Hatos dobós illetve. a Ponyvás névtanuló szolgált. Mindkét játékot előzőleg nagyon szerették a gyerekek, és ennek kapcsán gondoltam kombinálni, átalakítani, új ötleteket belevinni az új játékba, mondóka tanulásának beiktatásával egyidejűleg.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Darabosné Horváth Ildikó