JÁTÉKRA FEL!

Kocsy Edina Györgyi: Szörnyfogócska Monster catch

  1. A játék neve, címe: Szörnyfogócska Monster catch
  2. A játék pedagógiai célja: Mivel angolt tanítok, elsősorban olyan játékokat szoktunk játszani, amivel a gyerekek szókincsét fejleszthetem. Ezzel a játékkal a cél: a színek angol nevének begyakorlása, illetve a továbbfejlesztett változatban a számok gyakorlása 1-100, néhány angol szerkezet gyakorlása (a játék leírásában felsoroltam) Ha magyarul zajlik a játék, akkor kiscsoportos óvódásoknál, kisiskolásoknál szintén segíthet a színek, számok begyakorlásában vagy nagyobbaknál a cél élményszerzés, a mozgáskoordináció fejlesztése.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: (olyan teremben van órám, ahol csak néhány pad van U alakban elrendezve, s középen üres tér) A játék előtt felhívom a résztvevők figyelmét arra, hogy ne lökjék meg egymást futás közben. A számokkal játszott változatban azért teszek ki egy-egy bizonyos számból több példányt a terem különböző részeibe, hogy egy helyre kevesebb gyerek fusson, így kisebb az ütközés kockázata.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Szörnybáb vagy szörny maszk (nem feltétlenül szükséges), számkártyák 1-10 (3-3 db mindegyikből) a számos variációhoz A színekkel játszott változathoz a teremben levő dekoráció, tárgyak biztosítják a kellékeket.
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai eszközre.
  13. Az előkészítés feladatai: Számkártyák készítése a variációhoz, a kártyák elhelyezése (bluetech segítségével) a terem különböző pontjain. A padok elhúzása
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek segítenek a padok elrendezésében, a számkártyák kirakásában
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ha szükséges átismételhetik a színeket, számokat. (esetleg egy másik, korábban játszott játék segítségével vagy egy korábban tanult dal eléneklésével) A gyerekek a terem közepén helyezkednek el.
  17. A játék menete, játékszabályok: Egy félelmetes szörny érkezett hozzátok. (a tanár bemutatja a szörny bábot, vagy felveszi a maszkot, ha van) Nagyon éhes, vacsorát keres. Azonban utálja az egyik színt. Ha ezt kimondja, el kell futnotok előle. Csak úgy menekülhettek meg, ha megfogtok a teremben egy tárgyat, amely olyan színű, mint amit a szörny utál, ez esetben undorral elfordul tőletek. Ha valakit elkap mielőtt megfogna egy utált színű tárgyat, akkor ő változik át szörnyé, ő lesz a fogó. A ruhátok nem ér. Ha nem sikerül senkit elfogni, akkor a játék ugyanazzal a szörnnyel folytatódik. (miután a szörny megfogott valakit) Álljatok ismét a terem közepére! (ha angolul játszunk, akkor a bonyolultabb szabályrészeket a tanár magyarul elmagyarázhatja, vagy megmutatja egy próbajáték során. Játékvezető: I’m a monster, I’m hungry but I hate green. -Run away from me. Touch something green in the classroom. -Oh, I can’ t catch you. You have green. You are disgusting. Yuk!!! -I’ve got you. You haven’t got any green. You are the monster. – Stand in the middle again.
  18. A játék lezárása: A tanár leállítja a játékot azzal, hogy a szörny jóllakott, már pihenni akar. The monster is full. It wants some rest.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék során is látja a tanár, hogy a gyerekek közül hányan tudnak rögtön az adott színhez, ill. számhoz futni. Ez visszajelzés számára, hogy kell-e még további gyakorlás. Utána megkérdeztem, hogy hogyan érezték magukat a játék közben.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezítés 1. A gyerekeknek azt mondom: Kenguruk vagytok, tehát csak két lábon szökdelve menekülhettek a szörny elől. Persze a szörny is csak úgy mozoghat, ahogy ti. You are kangaroos so you can only jump. –( teacher shows) Nehezítés 2. Az egyik lábatok megsérült. Csak fél lábon ugrálhattok. You can only hop. Ki lehet találni további mozgásvariációkat. Variáció: Számokkal is játszhatják, de akkor előtte a tanár a falakra, faliújságra, táblára számkártyákat helyez 1-10-ig (akár 2-3-at mindegyikből), s a gyerekeknek oda kell futniuk, hogy megmeneküljenek. Szörny vagyok és éhes vagyok, de utálom a 37-et. A gyerekeknek össze kell adni a számjegyeket és a megfelelő számhoz futni-ez esetben 3+7=10 Tehát a 10-eshez. Ezzel a kisiskolások gyakorolhatják az összeadást 10-es számkörben. Ha angolul folyik a játék, akkor az angol számokat 100-ig. I’m a monster. I’m hungry but I hate thirty-seven.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Bevezetni az újabb és újabb mozgásformákat, variációkat. Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai biztonságára.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék bármilyen más nyelven is játszató. Kezdő csoport esetén idősebbek is. A gyerekeknek a visszajelzések alapján tetszett a játék. Miután futottak, ugráltak, szökdeltek, saját maguk javasoltak más mozgásformákat a menekülésre, pl. hátrafelé mozogjanak, mint egy rák, guggolva menekülhetnek vagy pókjárásban stb. A számokkal játszott változat nehezebbnek bizonyult angol nyelven a gyerekeknek, többször tévesztettek, de ezeken jót nevettek. Persze így a szörny könnyebben elkaphatta az áldozatait. Egyetlen probléma az volt, hogy a lányok többnyire lányokat, a fiúk pedig fiúkat akartak elkapni. Erre esetleg az lehet a megoldás, (ha kb. egyenlő a fiúk-lányok aránya) hogy egy szörny pár érkezik, tehát 2 fogó lesz, akik előzetesen megegyeznek, hogy melyik színt vagy számot utálják.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kocsy Edina Györgyi