JÁTÉKRA FEL!

JUHÁSZNÉ SZIRMAI EDIT: SZÍNCÁPA

  1. A játék neve, címe: SZÍNCÁPA
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevő óvodás korú gyermekek ismerkedjenek, felismerjék és helyesen használják a színek megnevezéseit. (Ebben a korban ez még nem mindenkinek megy.) Együttműködés, alkalmazkodóképesség, megfigyelőképesség, színfelismerés fejlesztésére alkalmas mozgásos játék.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívtam a gyermekek figyelmét arra, hogy futás és hirtelen irányváltoztatás esetén figyeljenek a kisebbekre és egymás testi épségére. Lehetőleg ne ütközzenek, lökjenek!
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Terveztem, hogy cápafejdíszt készítünk a gyermekekkel a játékhoz, de nem volt praktikus, hiszen mozgásos játékról beszélünk, és így igazgatnia kellett a fején a cápának. Igy lemondtam erről a motivációs eszközről, mert fontosabbnak érzem a felszabadult, vidám játékot, mint hogy ezzel foglalkozzon a fogó, aki mondjuk 3-4 éves.
  12. Technikai igény: ———–
  13. Az előkészítés feladatai: A játék kipróbálása előtti héten többféle színekkel kapcsolatos tevékenységet végeztünk: szín szerint csoportosítottunk különböző játékokat (lego kockákat, fakockákat, síkidomokat, társasjátékbábukat, korongokat stb…), halmazokat alkottunk, megneveztük egymás ruhájának színeit, udvaron sapkánk színe szerint, hajunk színe szerint csoportosultunk stb…
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ld. az előzőekben.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ennek a játéknak az a neve, hogy Színcápa. Az egész csoport tudja majd játszani, de figyeljetek a biztonságra, társaitokra, ugyanis a kijelölt cápa elől nektek kishalaknak el kell majd futnotok! Szóval csak óvatosan, figyelmesen, okosan!
  17. A játék menete, játékszabályok: Képzeljétek el, hogy az egész tornaterem egy nagy tenger, amelynek közepén fel-alá úszkál a cápa, halakra vadászva. Mindenki más színes halacska lesz aszerint, hogy milyen színek vannak a ruháján. (Ezért sem öltöztünk át tornaruhába, csak tornacipőt vettünk át.) Kiválasztok egy gyermeket színcápának, és a terem felezővonalának közepére állítom. (Én mint játékvezető a terem szélén állok, de a cápával egy vonalban, hogy jól lássam kit kapott el.) A többi gyermeket felsorakoztatom egymással egy vonalban a terem egyik oldalára. A halacskáknak az lesz a feladatuk, hogy átjussanak, átússzanak a terem szemben lévő falához úgy, hogy a cápa ne falja fel őket. – Halak kérdeznek: Színcápa, színcápa milyen színt szeretnél? – Színcápa válaszol: pl. pirosat! Ekkor azok a gyerekek, akiknek a ruháján van piros szín, átsétálhatnak a másik oldalra. De a többieknek úgy kell átfutniuk, hogy a cápa el ne kapja őket! Akit elsőként elkapott, ő lesz az új cápa. A halak újra kérdeznek, a cápa új színt választ! A cél az, hogy minden halacska átjusson a másik oldalra és a cápa minél kevesebb halat fogjon meg. (Ebben a korban nem játszunk kiesésre, tehát ez a lehetőség fel sem merül, még tévesztés esetén sem.)
  18. A játék lezárása: Addig tart a játék, amíg el nem hangzanak a legfontosabb színek (12), amelyeket ismerhetnek a gyermekek ebben a korban, vagy amíg nem unják meg a játékot. Meghatározhatja a játék végét az is, hogy miyen színek fordulnak elő a gyerekek ruháin. (Ezért sem tornaruhában játsszuk a játékot.)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsértem a gyermekeket, ki is emelve néhányukat, akik ügyes cápák voltak, megköszöntem a részvételüket, és megkérdeztem hogyan tetszett ez az új játék, máskor is játsszuk-e? Egybehangzó igen volt a válasz!
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – ha a cápa több halacskát is elkapott, akkor akár 2-3 cápa is lehet a következő körben (Ilyenkor a cápák közösen döntenek a következő színről, feladatról.) – nem csak ruhaszínekkel, hanem hajszínnel is játszható (szókincsbővítés) – ruházattal kapcsolatosan is lehet, akár új játékcímet bevezetve: gomb, patent, cipzár, cipőfűző, tépőzár stb…(szókincsbővítés) – őszi-téli időben udvaron játszva: ki hord vagy nem sapkát, sálat, kesztyűt, csizmát, bakancsot, sportcipőt stb… (szókincsbővítés)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ismernie kell a csoportba járó gyerekek képességeit: kudarctűrés, együttműködés, megfigyelőképesség, türelem, kitartás, logikus gondolkodás, fáradékonyság stb területén, hogy fennakadások nélkül lehessen játékot vezetni, és minden gyermek jól érezze magát közben és utána is.
  22. Egyéb/megjegyzés: Jelen esetben tornateremben játszottuk a játékot, de természetesen udvaron is játszható a határok megadásával.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: JUHÁSZNÉ SZIRMAI EDIT