JÁTÉKRA FEL!

Biró Monika: Kopogó szellemek

  1. A játék neve, címe: Kopogó szellemek
  2. A játék pedagógiai célja: Auditív figyelem, differenciáló képesség és irányhallás fejlesztése játékosan, többségi intézményben integráltan tanuló hallássérült gyerekek számára szülői részt vétellel.
  3. A játék jellege: Bizalmi
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a részt vevők figyelmét a helyváltoztatáskor útjukat álló akadályokra.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Hangszerek, kendő, több üres és egy szellemet ábrázoló kártya
  12. Technikai igény: Kispárnák, ha a földre szeretnének ülni
  13. Az előkészítés feladatai: Helyszín átrendezése a biztonságos játékhoz, kártyák elkészítése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játéktér kialakítása, kártyák, hangszerek előkészítése
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Balesetvédelem, hangszerek hangjainak megismertetése, megismerése (vizuális-auditív), játékszabály ismertetése, Kerettörténet: Halloween-kor egy szellemkastély legfélelmetesebb szobájába tévedtél. Ahhoz, hogy innen kijuss, be kell kötnöd a szemed és a szellemek kopogó hangjainak irányába kell, hogy menj! Azt, hogy kijutottál, egy csilingelő csengő hangja jelzi majd. Fülelj nagyon, hogy el ne tévedj,bent ne maradj!
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok kártyákat húznak. Aki a szellemet ábrázoló kártyát húzza kimegy, vagy hátat fordít, és a játékvezető beköti a szemét. A többi játékos addig a lehető legkevesebb zajt keltve akadályként helyezkedik el a játéktérben, kezükben a kopogó hangszerekkel. Egy játékos kezében csengő van. A bekötött szemű játékos feladata az, hogy a kopogó hangok irányába haladva találja meg a kivezető utat. A játékvezető mutat rá arra a játékosra, aki hangot ad a hangszerével. Amint a bekötött szemű játékos csengő hangot hall, az azt jelenti, hogy teljesítette a feladatot.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha a csengő szót hallja a bekötött szemű játékos,mert kijutott a szellemkastély szobájából.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden játékos dicséretet kapott. Vigyáztak egymás testi épségére, komolyan vették a játékot, betartották a szabályokat. A bekötött szemű játékos hallási figyelmének a maximumát nyújtotta. A hallássérült gyerekek sikerélményhez jutását segítette a kopogó és csengő hangszer hangjának jelentős különbözősége. A játék után a gyerekekkel és a szülőkkel megbeszéltük, hogy milyen érzéseik voltak, amikor be volt kötve a szemük, mit és hogyan hallottak? Volt e zavaró tényező játékközben, illetve zavarta e valami a „jól hallás”élményét?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Hangszerek változtatása, beszédhang, énekhang, suttogás használata a gyerekek hallási állapotát figyelembe véve.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Hallókészülék ellenőrzése, a gyerekek jól beállított, működő hallókészüléke szükséges a játékhoz.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékos hallástréning több formáját alkalmazom a foglalkozásaimon. Prioritásként a gyerekek hallási állapotát kell figyelembe vennem. Ezt a játékot még nem játszottuk, sikere volt, és a nehezítés is alkalmazható lesz ennél a csoportnál.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Biró Monika