JÁTÉKRA FEL!

Zászkaliczky Johanna: Sötét erdő

  1. A játék neve, címe: Sötét erdő (Páros bizalmi játék, a párok egyik tagjának kell kivezetnie a bekötött szemű másikat az akadályokkal teli erdőből.)
  2. A játék pedagógiai célja: Téri irányok gyakorlása, bizalom, felelősségtudat erősítése, irányító és irányított szerepek gyakorlása, együttműködés, figyelem, kommunikáció, kifejezőképesség gyakorlása, feladattudat, szabálytartás fejlesztése, mozgáskoordináció, …
  3. A játék jellege: Bizalmi
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A feladat pontos ismertetése, bemutatása, kipróbálása nyitott szemmel. Aki nem szeretné, hogy bekössük a szemét, az megpróbálhatja csukott szemmel, ha így sem megy, akkor nem szabad erőltetni.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+,10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Páronként 1 db szembekötő kendő, páronként 1 db zsámoly/szék, tárgyak/eszközök az akadályokhoz
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Kellékek előkészítése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Játék közben az akadályok elhelyezése közösen
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Keretmese ismertetése, szabályok megbeszélése, párválasztás önkéntes alapon (A játék résztvevői óvodás gyermekek) A játék első része: "A játék címe: Sötét erdő. Ebben a játékban nagy szükség lesz az ügyességetekre. Kirándulni fogunk egy erdőben, de egyszer csak ránk esteledik. Semerre sem látunk, minden korom sötét. Nem találjuk a hazavezető utat, ezért szomorúan leülünk az erdő közepén. Ekkor megjelennek a jóságos erdei manók, és mindenkit hazavezetnek a házába." A játék második része: "Igen ám, de sötét erdőben akadályok is vannak, pl.: faágak a földön, tüskés bokrok, vagy a házba is az ajtón keresztül lehet csak bemenni.
  17. A játék menete, játékszabályok: A párok megbeszélik, hogy az eső körben ki lesz a kiránduló, és ki a jóságos erdei manó. A második körben szerepcsere lesz. 1. rész: Az előre elhelyezett zsámolyok a házak. Minden párnak van egy háza. A kirándulóknak bekötjük a szemét, majd leülnek a földre. (Ezalatt énekelhető a Som, som somvirág kezdetű gyermekdal.) Minden manó odamegy a párjához, megfogja a kezét, segít neki felállni, majd szóbeli instrukciókkal elvezeti a házába és leülteti a zsámolyra. Ekkor ért haza a kiránduló. Ez egy egyszerű, egyenes út, akadályok nélkül. A párok egyszerre indulnak. Ha mindenki hazaért, akkor szerepcsere. 2. rész: Az akadályok közös elhelyezése, feladat megbeszélése, bemutatása, kipróbálási lehetősége nyitott szemmel, ezután szintén két játékkör, szerepcserével. Egy-egy kör akkor ér véget, ha minden kirándulót hazavezetett a manója. Óvodásoknál könnyítésként minden párnak van egy-egy színe, és az akadályaik is ilyen színűek. Pl.: a piros párnak a piros botot kell átlépni, a piros bokrot megkerülni, a piros ajtós házba bemenni. Az akadályok száma páronként megegyezik, és nem keresztezik egymást az párok útjai, tehát minden párnak saját területe van. 3. rész: Lehetőség van párcserére, és a játéktér átrendezésére is. Szabályok: A manónak fognia kell a kiránduló kezét, és nem szabad elengednie. Szóbeli instrukciókat adhat csak, nem húzhatja, nem rángathatja a kirándulót. Pl.: lépjél előre kettőt, fordulj jobbra, lépjél hármat előre, még egy kisebbet előre, itt a faág, lépd át, de nagyot lépj, itt a bokor, jobbra kezd el megkerülni, … Óvodások lévén, ha még nem nagyon megy a vezetés a téri irányok megnevezésével, akkor lehet lassan kézzel húzni, vagy belekarolva vezetni a kirándulót, de az akadályokat ekkor is mindenképpen jelezni kell! A botokat szimbolizáló tárgyakat át kell lépni, a tüskés bokrokat megkerülni, a házba az ajtón keresztül lehet bemenni. A zsámolyra le kell ültetni a kirándulót.
  18. A játék lezárása: Addig játszható, amíg van rá érdeklődés. Befejezés: "Örülök, hogy mindenki hazaért, és senkinek sem kellett a sötét erdőben aludnia. Nagyon ügyesek voltatok! " A végén közös elpakolás, a helyszín visszarendezése. Beszélgetés.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Örülök, hogy együtt játszottunk, nagyon ügyesek voltatok! Hogy éreztétek magad a játékban? Kíváncsi lennék arra, hogy melyiket éreztétek nehezebbnek: amikor bekötött szemű kirándulók voltatok, vagy amikor manók voltatok és vezetnetek kellett? Van-e valakinek ötlete, hogy még milyen akadályokat lehetne csinálni?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Egyéb, különféle akadályok elhelyezése, ezek lehetnek akár saját készítésűek is, pl.: kék kartonból tó kivágása. Megjelenhetnek az erdőben állatok is, pl.: egy bagoly alacsonyan repül, ekkor a játékvezető huhog egyet és mindenkinek le kell guggolnia. Tapsra felállhatnak és folytatódhat a játék. Nagyobb gyerekeknél, felnőtteknél, nem szükséges a kézfogás, és a pályák lehetnek hosszabbak és kereszteződhetnek.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A balesetveszély elkerülése végett fontos a pontos szabályismertetés, és betartatás Fokozatosan nehezíteni a játékon Figyelembe kell venni, ha valaki nem szereti a szembekötést A játékosok folyamatos figyelemmel kísérése, adott esetben segítség nyújtás
  22. Egyéb/megjegyzés: Kisebbeknél nem ajánlott túl sok párral játszani egyszerre. A gyerekek örömmel vettek részt a játékban, és a következő alkalom felől érdeklődtek. 🙂
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Zászkaliczky Johanna