JÁTÉKRA FEL!

Farkasné Zsember Marianna: Plüss elkapós játék matek órán

  1. A játék neve, címe: Plüss elkapós játék matek órán
  2. A játék pedagógiai célja: A 2-es bennfoglaló tábla játékos gyakorlása, memorizálása. Csapatban való játék erősítése. A kudarc tűrés fejlesztése.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nem igényel különösebb biztonsági intézkedést.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Ragasztócsík, plüss játékok, karton doboz, csapat kitűzők.
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: A tanteremben a padokat kicsit hátrébb toltuk. A játék sarokból a plüssöket előkészítettem. Két karton dobozt készítettem a két csapatnak. A kitűzőket kinyírtam és ráírtam a számokat. A ragasztócsíkot felragasztottam a teremben a parkettára.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A padok tologatása. Plüssök összeszedése. A játék végén pedig az elpakolás, rend rakás.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A tanulókat a játékhoz úgy választottam ki csapatok szerint, hogy előtte egy másik játékot játszottunk. Matematikai feladványokat kaptak. Először nehezebbeket, majd egyre könnyebbeket, hogy a gyengébb tanulók is sikeresen tudjanak válaszolni a kérdésekre. A jutalom az volt, ha jól válaszoltak a kérdésre, akkor cica, vagy kutyus képében elutazhattak Számországba a képzeletbeli vonaton és megkapták a menetjegyüket, ez volt a kitűző. Az egyik kérdésre cicás, a másik kérdésre kutyás menetjegyet kaptak. Így mindkét csapatba került jobb és kevésbé jobb képességű gyermek is. Miután felálltak a csapatok elmeséltem nekik, hogy Számországban a cicák és a kutyusok a játékokért versenyeznek. Ki tud több játékot szerezni? A játékokat csak az a cica, vagy kutya tudja megszerezni, akinek a menetjegyén szereplő számot mondom. A megszerzett játékokat a csapat egy dobozba gyűjti.
  17. A játék menete, játékszabályok: Minden gyereknek van egy kitűzője, amin egy szám van. A számok 3-tól 10-ig voltak mindkét csapat kitűzőjén. A termet középen egy ragasztócsíkkal választottam szét. A két csapat a vonaltól kb. 2-2 méterre helyezkedett el. A vonalra egy plüss állatot helyeztem. A gyerekek feladata az volt, hogy akinek a számát mondtam, az a gyerek mindkét csapatból megpróbálta megszerezni a játékot. Ezután a saját csapatjuk dobozába rakták a játékot. Ezt próbajátékként játszottuk, hogy lássam, mindenki érti a szabályokat. Ezután már csak a kettes bennfoglaló táblát mondtam és akinek a száma volt az eredmény azok szaladhattak a játékért. Az ügyesebb csapattársak segíthettek a többieknek, de nem szóval, hanem megérinthették a társukat, akinek ki kellett szaladni. ( Mivel nemrég tanultuk a szorzó- és bennfoglalótáblát, így szükség volt a segítségre néhány gyereknek.) Minden művelet végén elmondtuk hangosan az eredményt, hogy rögzüljön. A megszerzett játékokat egy papír dobozba gyűjtötte a két csapat. Nehezítés volt, ha olyan bennfoglalást mondtam aminek 0, 1, vagy 2 volt az eredménye ( ilyen kitűzők nem voltak, mivel nem volt annyi játékosunk), mindenki kifuthatott megszerezni a plüsst. Minden fordulóban új játék került a vonalra.
  18. A játék lezárása: A játék akkor fejeződött be, amikor az általam kikészített 20 db játék elfogyott, valamelyik csapat dobozába került. Ekkor mindkét csapat megszámolta a dobozban a plüssöket és az lett a győztes csapat, aki többet gyűjtött. Nálunk a cicák gyűjtötték a több játékot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megtapsoltuk a győztes csapatot és piros ponttal is jutalmaztam a csapat minden tagját. A 2. helyezett csapatot pedig arra biztattam, hogy gyakorolják még a műveleteket, hogy legközelebb ők is a győztes csapatban legyenek.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Mivel a szorzótáblát könnyebben, a bennfoglalótáblát nehezebben tanulják meg a gyerekek a későbbiek során is lehetőségünk lesz ezt a játékot is játszani a gyakorláskor. A játékot kicsit más variációban testnevelés órán is tudjuk játszani.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fokozatosság:A szabályok ismertetése után először csak a számokkal, majd műveletekkel és végül olyan művelet belekeverésével, aminek nem készítettem kitűzőt.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagyon élvezték a játékot. Játék közben tanultunk, nem volt unalmas. Szerintem az elkövetkező időben szünetben és az első óra előtt, amikor lesz idejük egyedül is játszani fogják, hiszen az eddig tanult játékokat is szokták reggelente játszani.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Farkasné Zsember Marianna,