JÁTÉKRA FEL!

Takácsné Kiss Márta: Kincsvadászat

  1. A játék neve, címe: Kincsvadászat
  2. A játék pedagógiai célja: A szorzótábla felelevenítése játékos formában
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nem rohangálunk a tanteremben!
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Színes papír, lamináló fólia, ceruza, olló
  12. Technikai igény: Asztal, szék
  13. Az előkészítés feladatai: Teremben az asztalok és a székek szétszórtan elhelyezve
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: : A játékot megelőző órán párokra osztottam a gyerekeket. Kapott mindegyik páros egy-kettő színes lapot, amire hatszögeket rajzoltam, ezek lettek a gyémántok. Ki kellett vágni a gyémántokat a gyerekeknek. Mindegyik pár kapott egy-egy szorzótábla feladatot: pl.: – Írjátok le egy lapra a hatos szorzótáblát stb. Ellenőrzés után rámásolták a gyémántokra a szorzat tényezőit az egyik oldalra, a szorzatot pedig a hatszög hátoldalára. A gyémántokat lamináltam, így fényesebbek és tartósabbak lettek.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A feladat ismertetése: ma a szorzótáblákat fogjuk gyakorolni egy mese segítségével. Álljatok körbe! Mindenki húz a kosaramból egy-egy cédulát! A cédulákon lovag vagy sárkány szó szerepel. A sárkányok egy-egy asztalnál foglalnak helyet, 12-12 darab gyémántot kapnak /az összes szorzótáblából véletlenszerűen/.
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyémánterdőben sárkányok élnek összesen nyolcan. Mindegyik sárkány gyémántokat őriz. Lovagok érkeznek az erdőbe, három próbát kell kiállniuk, hogy megszerezzék a gyémántokat. A sárkányok közül bármelyikhez odamehetnek, egy-egy feladatot kapnak: a sárkány a tetszőlegesen kiválasztott gyémánt egyik feléről felolvassa a szorzat tényezőit pl. 6×3, a lovagnak meg kell mondania a szorzatot 18. A sárkány látja a gyémánt hátoldalán a helyes eredményt, így tudja a lovagot ellenőrizni. Ha helyes a megoldás, a lovag megkapja a gyémántot és egy másik sárkánynál kell újabb próbát tennie. Egy sárkánynál csak egy próbát tehet. Rossz válasz esetén nem kap gyémántot, egy másik sárkánynál tehet újabb próbát. Ha összegyűlik a lovagnak a harmadik gyémántja az egyik sárkánynál, a lovagból sárkány lesz / félelmetes ábrázattal leül az asztalhoz őrizni a gyémántokat/, a sárkány pedig lovaggá válik /kihúzza a képzeletbeli kardját, így jelzi, hogy mostantól lovag/, ő folytatja a lovagi hárompróbát, majd ha neki is meglett a három gyémántja cserél az aktuális sárkánnyal, ismét sárkány lesz belőle, a sárkányból pedig lovag.
  18. A játék lezárása: Nincs versenyeztetés, de lezáráskor megbeszéljük, ki hányszor lett lovag, illetve sárkány.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret, pozitív megerősítés mindenkinek.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Versenyeztetéssel is lehet játszani, de ekkor a sárkányok végig sárkányok maradnak, a lovagok is végig lovagok maradnak. A feladat: 10 perc alatt kell a lehető legtöbb gyémántot megszerezni a lovagoknak. Aki a legtöbbet gyűjtötte össze, az a lovag győz. Majd csere, a sárkányokból lesz a következő 10 percben lovag /a lovagokból sárkány/ és ők is a lehető legtöbb gyémántot próbálják megszerezni. Eredményhirdetés: a két csapatból ki gyűjtötte össze a legtöbb gyémántot? A fejére papírból készített koronát teszünk, megtapsoljuk.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Egy sárkánynál csak egy lovag legyen, ne várakozzanak feleslegesen, segítségadás, irányítás, ha kell.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot nagyon szerették a gyerekek, gyakran kérik az ismétlését. A lányoknak sem okozott problémát a sárkányság vagy a lovaggá válás.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Takácsné Kiss Márta