JÁTÉKRA FEL!

Kernyáné Návai Anita: Párkereső szóalkotó

  1. A játék neve, címe: Párkereső szóalkotó
  2. A játék pedagógiai célja: A toldalékfajták átismétlése.
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Úgy kell körbe elhelyezni a székeket, hogy a szabad mozgás lehetséges legyen.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: toll, írólap
  12. Technikai igény: Szék minden résztvevőnek
  13. Az előkészítés feladatai: Figyelmeztetni kell a tanulókat, hogy a párkeresés közben figyeljenek egymásra, ne szaladgáljanak.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: : A termet kell berendezni, hogy középen legyen hely a sétára. Az osztály fele a foglalkozás előtt rendezi be a termet, a csapat másik fele utána pakol vissza
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Fontos, hogy az óra elején felhívjam a tanulók figyelmét arra, hogy ma nem a szokott módon gyakorolunk, a kaland , amelyre vállalkozunk Képzelet Országába visz minket. (Nem szeretik a nyelvtant, rosszul tűrik a monoton gyakorlást)
  17. A játék menete, játékszabályok: Az osztályt a játék kezdetén két részre osztom, és megmutatok egy képet. Az egyik csoportnak a képhez kapcsolódóan egy toldalék nélküli szót kell írni. A többieknek 3 toldalékot a saját lapjukra. Majd mindenki elkezdhet sétálni középen a saját lapjával a kezében. A feladat, hogy párokat alkossanak úgy, hogy egy szótő és egy hozzá köthető toldalék értelmes szóalakot adjon. ( Azért kell 3 toldalék, hogy biztosan találjon mindenki párt) A párok egy pillanatra félkörbe állnak és megmutatják a közösen alkotott szavakat. Sorban megnevezzük a toldalékfajtákat.
  18. A játék lezárása: A játék végén felírjuk a táblára a kapott szavakat. Itt elidzünk egy kicsit. Megnézzük , melyik a legkülönlegesebb szó, hányféle szófajú szó került a táblára stb..
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megbeszéljük, hogy még hányféle variáció lehetséges. A legkreatívabb tanulók ötöst kapnak.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: : A játék folytatása, hogy a táblára felírt szavakból mondatokat kell alkotni úgy, hogy 3 mondatban szerepeljen az összes felírt szó. Majd önkéntesen mindenki felajánlhatja egy mondatát egy izgalmas történet kitalálására. A rövid történeteket a következő órán hallgatjuk meg.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Arra kell figyelni, hogy tényleges próbálkozások legyenek és sok variációs lehetőséget kipróbáljanak
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kernyáné Návai Anita