JÁTÉKRA FEL!

Csikhon Anikó: Lovagi torna

  1. A játék neve, címe: Lovagi torna
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők kényszerérzet nélkül jól érezzék magukat. Koncentráció, gyors indulás (reakcióidő), futóerő fejlesztése. Együttműködési, kooperatív tevékenység fejlesztése. Energetizáló játék.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Hívd fel a játékosok figyelmét, hogy a kihívó játékos kicsit üssön társa tenyerére. Futás közben figyeljen testi épségére. A megfogás csak érintés legyen.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+,10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Lehet kellék nélkül is játszani, de átláthatóbb a játék, ha van jelölő mez (a két csapatnak különböző). Ha nincs felfestve vonal (kétcsapat induló vonala ) kréta , esetleg 2 kötél.
  12. Technikai igény: Nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Ha a helyszín tanterem, akkor a padok és székek falhoz tolása. Mezek kiosztása. 2 db egymástól 10-15 m-re húzott párhuzamos induló vonal felrajzolása. 2 csapat kialakítása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Terem elrendezése. Csapatok, kialakítása: lehet önkéntes választás, fiúk-lányok, véletlenszerű. Mezek kiosztása (piros-kék).
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Csapatok, kialakítása: lehet önkéntes választás, fiúk-lányok, véletlenszerű Keretmese: Játsszunk lovagi tornát! A lovagok két csapatban harcolnak egymás ellen. Az egyik csapat a piros lovagoké a másik csapat a kék lovagoké. Egyenként kihívják egymást egy fogó párbajra. Amelyik lovagot megfogják az fogoly lesz. Persze a foglyokat ki is lehet szabadítani. Az a csapat nyer, aki több foglyot ejt. Mondd el a játékszabályokat!
  17. A játék menete, játékszabályok: : A játékosok (lovagok) az induló vonal mögé állnak (10-15 m-re). A két csapat egymással szemben helyezkednek el. Az egy csapatban levők kb. kartávolságra állnak egymástól. – a kezdő csapat első fogolyszerző lovagja átfut a másik csapathoz – ott a lovagok előre nyújtott karral és felfelé fordított tenyérrel várja a kihívást – a kihívó lovag minden ellenfélnek megérinti a tenyerét a tenyerével – akivel versenyezni szeretne (kihívja a lovagi tornára, annak belepacsizik a tenyerébe – utána visszairamodik a csapatához (a saját helyére) – a kihívott lovag kergetni kezdi, és igyekszik megfogni – ha sikerült a visszaérkezés előtt megérintenie a kihívót, akkor fogoly lesz, visszaáll a helyére és a fogoly beáll a háta mögé – ha nem sikerült őt megérinteni, akkor megnyerte a párbajt, foglyot szerzett, aki a háta mögé áll – a csapatok felváltva hívják ki párbajra az ellenfeleiket – a fogoly csak annak a háta mögé állhat, aki párbajra hívta – mint fogoly nem hívhat és nem hívható párbajra – ha olyant hívnak párbajra, akinek foglya van (1.2.3.) és ő nem tudja megfogni a kihívót, akkor minden foglya kiszabadul és visszamehet a csapatához, sőt ő maga is fogoly lesz – ha ő a kihívó és megfogják, akkor is elveszíti a saját foglyait és ő is fogoly lesz.
  18. A játék lezárása: : Két lezárási lehetősége van a játéknak. a., Kisebb versenyhelyzet: Mindkét csapatból minden tanuló csak egyszer indult foglyot ejteni. Győz az a csapat, akinek több foglya van. (Kisebb frusztráció a vesztes csapatnak.) b., Nagyobb versenyhelyzet: A fogolyszerzés addig történik, míg az egyik csapat tagjai mind foglyok lesznek. A piros vagy a kék lovagok nyerték a lovagi tornát,mert több foglyot ejtettek, vagy mert mindenkit foglyul ejtettek.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérd meg a játékosokat. Ne csak a győztes csapatot. Ki emelheted a leggyorsabban indulókat, a leggyorsabb futókat, a legtaktikusabbakat. Játszhatnak visszavágót. Köszönd meg a részvételt. Kérdezd meg hogyan érezték magukat. Milyen tapasztalatokat szereztek. Milyen tanácsokat adnának.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – A játék lezárásánál leírt kétféle variáció. (Versenyhelyzet fokát figyelembevéve.) – Lehet a két csapat távolságát csökkenteni: 5m-re ilyenkor még élvezetesebb a gyors játék. – A játékvezető szólítja a lovagokat. – A csapatvezetők szólítják a lovagokat.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Előszőr csak a egy utasítást kipróbálni pl. a tenyerek érintését, csattintást, kergetést, fogolyszerzést, kiszabadítást. Próbajáték után mindenki számára érthető lesz a feladat. A gyors játékvezetéstől izgalmasabb lesz a játék. Folyamatosan figyelned kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is!
  22. Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatom szerint a gyerekek nagyon szeretik ezt a játékot! Főleg azt a változatát, amikor 1 lovag többször is szerezhet foglyot, ilyenkor gyors fordulat állhat be a játék menetébe, eredményébe.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Csikhon Anikó