JÁTÉKRA FEL!

Fekete Anita: Lépj tovább!

  1. A játék neve, címe: Lépj tovább!
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők megismerkedjenek egymással, megtanulják egymás neveit, illetve megjegyezzenek társaikról néhány lényeges információt (pl. melyik iskolából jött, mi a kedvenc tantárgya, hol lakik, van-e testvére stb.)
  3. A játék jellege: Ismerkedős
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a játékosok figyelmét, hogy ne lépjenek egymás lábára, ne lökjék meg egymást.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Papír, toll, gombostű.
  12. Technikai igény: Nincs szükség technikai segédeszközre.
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése, hogy ott körben állva biztonságosan tudjunk játszani. Pl. egy tanterem esetén a padok, székek eltolása a terem egy sarkába.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: : Egy közös foglalkozáson a játékot megelőzően a résztvevők készítenek maguknak egy névtáblát, vagyis egy A4-es papírra ráírják a nevüket, lehetőleg a becenevüket (az olvashatóság érdekében nagy nyomtatott betűkkel). Egy gombostű segítségével a pólójukra/ mellkasukra erősítik.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék megkezdése előtt mindenki bemutatkozik. A játékvezető ismerteti a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: : A játékosok fele kört alkot, de nem befelé állnak, hanem arccal kifelé. A kör mérete függ a létszámtól. A játékosok másik fele kiválaszt egy-egy körben álló játékost, és szemben áll vele. Így minden páros el tudja olvasni a mellkasra tűzött nevet. Az, hogy vizuálisan is látják a nevet leírva, jobban segít az adott név memorizálásában a hozzá tartozó arccal együtt. A játékvezető kb. 1-2 percet ad a párosnak, hogy megismerkedjenek, illetve elmondják magukról a legfontosabb információkat: név, lakhely, melyik iskolából érkezett, kedvenc tantárgya, miért jelentkezett ebbe az intézménybe). A megadott idő letelte után a játékvezető utasítására-Lépj tovább!-a kívül álló játékosok eggyel tovább lépnek. A soron következő játékosok újból bemutatkoznak egymásnak. A játékvezető a kör közepén állva figyel. Ezt addig folytatjuk, míg mindenki körbe nem ér. Ezek után minden játékos a tőle jobbra álló felé fordulva mutatkozik be, majd a tőle balra álló felé fordul. Ha ez is megvan, minden játékos a tőle jobbra állóval helyet cserélve mutatkozik be a még általa nem ismert játékosnak. Ha minden játékos találkozott egymással, visszaállunk az eredeti állapotba. Ekkor a középen álló játékvezető, aki a kezében tartja a csapat névsorát, két résztvevő becenevét mondja ki. A két kijelölt játékos elmondja egymásról, mit jegyeztek meg a játék során. Ha valaki téved, esetleg nem emlékszik a másikra vonatkozó információkra, a játékvezető segít neki.
  18. A játék lezárása: Mivel ennél a játéknál az ismerkedés volt az alapvető cél, nem esik ki senki. Ebben a játékban nincs versenyhelyzet, nincs következmény.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megköszöni a részvételt, megkérdezi, hogyan érezték magukat a játékosok, milyen tapasztalatokat szereztek, pl. közös érdeklődési kör.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Néhány hét elteltével, amikor az osztálytársak már jól ismeri egymást, játszhatnak kiesésre is.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat előre ismertetni, esetleg kipróbálni.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ezt a játékot csak kisebb létszámú csoporttal érdemes játszani, hiszen egy-egy játékosról több információt fognak kapni, s egy idő után összekeverhetik egymást.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Fekete Anita