JÁTÉKRA FEL!

Kármánné Laczhegyi Márta: „Túlélő matematika”

  1. A játék neve, címe: „Túlélő matematika”
  2. A játék pedagógiai célja: Matematikai ismeretanyag felelevenítése, ismétlése.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyerekek figyelmét arra, hogy ez csak játék, a rossz válaszok nem járnak semmilyen negatív következménnyel.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Fejpántok a matematikai kifejezésekkel.
  12. Technikai igény: Szék mindenkinek.
  13. Az előkészítés feladatai: Fejpántok elkészítése, székek körben való elhelyezése a tanteremben.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Szabályok ismétlése, kártyák elkészítése.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt át kell ismételni közösen a fogalmakat, legfontosabb tulajdonságokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek körben ülnek. Egy önként jelentkező játékosnak a fejére kötök egy fejpántot, rajta egy számmal. A többi gyerek egy-egy mondatot, tulajdonságot mond neki az adott számról. Annyi pontot szerez, ahány kérdés után találja ki, hogy „Mi ő?”. Miután kitalálta a saját számát, következik egy másik játékos. Akik a legkevesebb pontot szerzik, továbbjutnak a következő fordulóba, ahol számsorozatokat kell megfejteniük. Közülük a legügyesebbek mehetnek a döntőbe, ahol matematikai fogalmakat kell kitalálniuk.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor a 3. kör után a még játékban lévő játékosok kitalálták a saját fogalmukat, és kiértékeltük, ki hány pontot szerzett.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Összeszámoljuk, hogy ki hány pontot szerzett, és mindenkit megtapsolunk, aki kitalálta a saját fogalmát. A legkevesebb pontot szerző játékos jutalomban részesül (matricát kap).
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Játszható a játék más tantárgyak fogalmaival, számokkal, nevekkel vagy bármilyen kifejezéssel. Másik variáció, ha geometriai formákkal játsszunk, amelyek egy letakart kosárban vannak. Van egy kitaláló, és mindenki más megtapogathatja az egyik geometriai formát, testet, majd annak egy tulajdonságát mondja el a játékosnak. Ezekből az információkból kell kitalálnia a játékosnak, hogy milyen alakzatról, testről van szó.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Felelevenítjük a fogalmakat. Elmondom a szabályokat. Ha valamelyik tanuló nem jól adja meg a fogalmat, akkor segítek rávezetni őt, hogy ki tudja javítani a rossz információt. Figyelek a játékosok lelki biztonságára, hogy ne sértsék meg egymást.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagyon élvezték a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Kármánné Laczhegyi Márta