JÁTÉKRA FEL!

Némethy Szilvia: Orgonasípok

  1. A játék neve, címe: Orgonasípok
  2. A játék pedagógiai célja: Zeneiskolai tanulók koncentrációs képességének, ritmusérzékének és szolmizációs készségének fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: kellő távolságra álljanak egymástól, hogy a játékot kísérő heves karmozdulatok ne okozhassanak sérülést
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Szolmizációs kártyák, dalcím kártyák
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A kártyák elkészítésén felül különösebb előkészítést nem igényel
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kártyák akár közösen is elkészíthetők.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok laza kör alakban helyezkednek el, arccal egymás felé fordulva, a játékvezető is a kör részét képezi. A játékosok között szétosztjuk a szolmizációs kártyákat. Próbaként a játékosok elénekelnek egy hangsort (dúr, vagy moll), mindenki a kezében lévő szolmizációs hangot szólaltatva meg. Fordítsunk figyelmet arra, hogy a megadott hangfekvés mindenki számára kényelmes legyen.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék egy orgona sípjainak megszólaltatását idézi fel. Minden játékos egy – egy orgonasíp hangjáért felelős. A játékvezető kiválaszt egyet a kezében lévő dalkártyák közül. Felolvassa a címet, emlékeztetőül esetleg közösen átismételhetjük a már mindenki számára ismert gyermekdalt. Ezután a játékvezető megadja a kezdő hangot, tapssal megad egy általa megfelelőnek ítélt tempót, amelyben meg kell szólalniuk a megfelelő orgonasípoknak. Minden játékos a saját kártyáján lévő hangot kell hogy énekelje a megfelelő tempóban, ritmusban és hangmagasságban. Aki hibázik, átadja kártyáját az előtte lévő hangot éneklő társának, és kiesik a játékból. Ha valakinél már több kártya is van, az éppen elrontott hang kártyáját kell átadnia.
  18. A játék lezárása: Ha a résztvevők ketten maradtak, a játéknak vége. Az a játékos nyer, akinél a több kártya van.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A gyerekek dícséretet kapnak ügyességükért, figyelmükért. Ha a játékot több fordulón át kívánjuk játszani, az első helyezett két pontot, a második egy pontot kap, melyet a játékvezető feljegyez. Ha a dalkártyák elfogytak, a legtöbb pontot szerzett három játékos csokit kap. Megköszönjük a részvételt, a gyerekek elmondhatják, hogy milyen tapasztalatokat szereztek a játék során.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezíthetjük a játékot a tempó gyorsításával, vagy a szolmizációs kártyák helyett törzshangok alkalmazásával
  21. A játékvezető speciális feladatai: : Ismerje a játékosok zenei felkészültségi szintjét, fel kell mérnie, hogy milyen nehézségű dallamot énekeltet velük. A dallam inkább legyen könnyebb, mint túlságosan nehéz.
  22. Egyéb/megjegyzés: Zeneiskolai hegedűtanárként, elengedhetetlenül fontosnak tartom a belső hallás és a ritmusérzék igényes fejlesztését.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Némethy Szilvia