JÁTÉKRA FEL!

Böszörményi Józsefné: Araszol a hernyó

  1. A játék neve, címe: Araszol a hernyó
  2. A játék pedagógiai célja: Az osztály közösség formálása, a tanulók együttműködésének, egymásra figyelésének fejlesztése játékos verseny formájában, jó hangulat kialakítása
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: sportruházat
  6. Résztvevők száma: -8,8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: a startot és a célt jelző kellék, ha természetes vagy kész nincs (pl. pályaszélét jelző vonal)
  12. Technikai igény: A Játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, de kellemesebbé tehetjük, ha már jól belejöttek a játékba, ha pl Horváth Tamás Raul: Végállomás zenéjére játszunk még egyet.
  13. Az előkészítés feladatai: Rendezzük be a helyszínt, hogy ott a „hernyó”, biztonságosan tudjon haladni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt a pálya kialakításában segíthetnek a résztvevők
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt elmondom a játékszabályokat és a kerettörténetet.(hernyó a kijelölt pályán araszol, siker esetén bebábozódik,majd lepke lesz belőle)
  17. A játék menete, játékszabályok: A csoport tagjai ( a hernyó gyűrűi) elképzelik, hogy először sima, majd hepehupás talajon kell haladniuk. Egymás lábát fogva rák –és pókmászásban teszik meg az utat, először lassan, majd gyorsabban a starttól a célig. Nem szabad elszakadniuk, akkor újra kell kezdeniük a startvonaltól. Aki a szabályoknak megfelelően hamarabb eljut a célig az bebábozódhat és lepke lesz belőle. A játékosok 2 oszlopban állnak, közepéről oldalt irányítom a játékot, úgy, hogy a startnál pókmászásra egymás lábát fogva felkészülnek a csoportok. • Start! Felszólításra elindulnak, majd sima úton. Majd Hepe-hupa! kiáltásra hullámozni kell a csoportnak(feneküket megemelve) a célba érni. Innen Rákmászásban az előzőkhöz hasonlóan visszajutni a startvonalhoz.
  18. A játék lezárása: A cél a csoportokon belüli együttműködés, és a versenyszellem fokozása, ezért lesz győztes csapat , de nem lesz vesztes, mivel mindenki becsülettel helytállt. A csalódottságot tompítani lehet a zenés befejezéssel.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megkérdezem, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, milyen tanulságot vonhatunk le a mai játékból, hogyan fejlesztenék ők tovább
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A ’hernyó’ növekedhet, először csak egy játékos indul, ha visszatért a starthoz, csatlakozik hozzá egy tanuló és így tovább.(sorjáték)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat (legalább is az osztályomnál így volt) visszakérdezni, illetve kipróbálni, mivel a gyerekek mindenáron győzni akarnak, elfelejtkeznek a társakról. Először csak az egyik araszolási sémát kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és a vezényszavakat. . Ha jól megy a játék, érdemes zenére gyorsabban vezetni a játékot, ettől még érdekesebb, izgalmasabb lesz a játék. Folyamatosan figyelni kell a játékosokat, a szabályok betartatása és testi épségük érdekében.
  22. Egyéb/megjegyzés: A tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot, tanév elején jó közösségformálónak bizonyult, kellemes ráhangolódást nyújtott az iskolára!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Böszörményi Józsefné