JÁTÉKRA FEL!

Varga Ágnes: Történelmi tabu

  1. A játék neve, címe: Történelmi tabu
  2. A játék pedagógiai célja: Az anyanyelvi kompetencia fejlesztése az elsődleges cél:szóbeli kifejezőkészség fejlesztése,helyes szó-és nyelvhasználat,pontos fogalommagyarázat,nyilvánosság előtti magabiztos megszólalás. A szociális kompetencia fejlesztése is cél,hiszen együtt kell dolgozni a csapatoknak.(türelem,alkalmazkodás,elfogadás,szabálykövetés,siker és kudarc elfogadása….) Kezdeményezőkészséget és vállalkozói kompetenciát is fejleszti a feladat, hiszen, ha a másik csapat nem jól válaszol, akkor talentumot veszthet. A kockázatvállalás is a játék része. A hatékony tanulást (meglévő ismeretek felelevenítése, ismétlése, kibővítése, rendszerezése) a játékos forma segíti, és jó motiváció is egyben a megfelelő jutalmazással együtt.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: ____
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: kártyalapok,toll,duda,homokóra
  12. Technikai igény: asztalok,székek
  13. Az előkészítés feladatai: A kártyákat előre meg kell írnom. Az asztalokat kell a csoportoknak összetolni,és a székeket köré rendezni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek a termet tanári felügyelettel előkészítik.(asztalok,székek elrendezése)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékszabály ismertetése,visszajelzéseket kérve.Ha kell, próbajáték bemutatása.
  17. A játék menete, játékszabályok: A csapatok húznak egy-egy kártyát,melyen fogalom vagy egy személynek a neve található. (pl. Szent István,tatárjárás,Szent László,honfoglalás …) 1.feladat: A kártyákon lévő szó alá össze kell gyűjteniük azokat a szavakat,amelyekkel könnyen körül lehetne írni a fogalmat vagy nevet.Először mindenki egyénileg, majd közösen kiválasztják a legjobbnak ítélt 5 szót, és leírják az általam adott lapra. (ablak módszer) Ha elkészültek a csapatok, lefordítják a kártyalapokat. 2.feladat: Az óramutató járásával egyező irányban a fogalmat és nevet tartalmazó kártyalap a következő csapat egy-egy játékosához kerül úgy, hogy a csapattársak nem láthatják. Úgy kell nekik elmagyarázniuk,körülírniuk,hogy a kártyán lévő szavak egyikét sem mondhatják ki,még elő vagy utótagot sem. (A megoldásra egy homokórányi idő kb. 1perc áll a rendelkezésre, a feladatot adó csapat méri az időt,valamint ellenőrzi,hogy a kártyán lévő szavak közül valóban nem hangzik egy sem a magyarázatban (ha mégis kiejtik valamelyik szót, a dudát megnyomja a figyelő játékos a másik csapatból,és akkor a csapat ebből a körből kiesett.) Időn belüli jó megoldás esetén 1 talentumot kap a csoport. Többször is körbe mehet a játék,mindig más játékos a szóvivő,magyarázó.Ha nem találja ki a saját csapata, akkor az utána következő két csapat,”rabolhat ” talentumot.
  18. A játék lezárása: A játék végén a 10 ujjuk segítségével kifejezhetik a véleményüket, pontozhatják a játékot,a hangulatot,a csapat együttműködését …(tetszési index)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Szóbeli dicséretet kapnak a játék lezárásakor a csapatok:fegyelmezettség,gyorsaság,együttműködés,jó ötletek,kreativitás… A talentumokat átváltjuk piros pontokra,és ha megvan a megfelelő mennyiség(10 pont = 5-ös,az előző óraikhoz hozzáadódik),akkor az 5-öst is beírjuk. Minden témakörben játsszuk ezt a játékot,így egy kisebbfajta társasjátékra való is összegyűlik,amit bárhol ,bármikor lehet játszani.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ezt a játékot nemcsak történelemórákon, hanem hon-és népismereten és magyarórákon is (pl. összetett szavak,hangalak és jelentés,szófajok,életrajzok) lehet játszani. A gyerekek szívesen játsszák,ha gyorsan lemegy,több kört is lehet kezdeni.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályismertetéskor visszajelzést kell kérni,hogy megértették-e.Ha kel, próbajátékot kell játszani az első ilyen alkalomnál,később már nem szükséges.Fontos,hogy csendben dolgozzanak,hogy a másik csapat ne hallja meg a feladványt,így ennél a résznél kérni kell a gyerekeket a halk kommunikációra.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagyon szeretik játszani,és közben rengeteget tanulnak.Érdekesebb így egy részismétlő,rendszerező vagy összefoglaló óra egy-egy részlete.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Varga Ágnes