JÁTÉKRA FEL!

Havasiné Illés Teodóra : Hány óra van, Farkas úr?

  1. A játék neve, címe: Hány óra van, Farkas úr?
  2. A játék pedagógiai célja: együttműködés az azonos csoportba /kismalacok, farkasok/ tartozó gyerekek között
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: megfelelő helyszín / szabad tér, ahol sima a felszín, lehet futni /
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: nem szükséges kellék, de a „farkasok” és a „kismalacok” jelzésszerű farkat, fület viselhetnek; kartonpapír, kréta
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: a „kismalacok” számára „ház” felrajzolása krétával az aszfaltra, vagy füves területen egy- egy kartonpapír házak gyanánt, valamint a „fülek” és a „farkak” kell elkészítése a gyerekek segítségével, nem közvetlenül a játék előtt, hanem hamarabb
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: a farkak és fülek elkészítése / nem közvetlen a játék előtt, hanem hamarabb/
  16. A játék megnyitása, nyitánya: a kerettörténet és a játékszabályok ismertetése
  17. A játék menete, játékszabályok: A tanulók körben állnak. Kiszámolással egy „farkast” választunk. A farkas a „házába” megy, amely a kismalacok „házától” kb. 10 méterre helyezkedik el. A kismalacok kórusban kérdezik: „Hány óra van, Farkas úr?” A farkas válaszol: „Öt óra van.” A kismalacoknak el kell hagyniuk a házaikat, és tyúklépésben annyit lépni a farkas háza felé – miközben hangosan számolnak -, ahány órát mondott. Ha lelépték a megfelelő számot, újra megkérdezik a farkast, aki új időpontot mond. Addig közelednek a kismalacok a farkas házához, amíg a kérdésre ezt nem feleli: „Vacsoraidő van!” Erre a kismalacoknak vissza kell szaladniuk a saját házukhoz, miközben a farkas üldözi őket. Ha valakit elkap, a következő körben már az elkapott kismalac is farkassá változik, és már így ketten üldözik a kismalacokat. Mindig az új farkas mondja a malacok kérdésére a következő időpontot.
  18. A játék lezárása: A játék addig tart, amíg minden kismalacot el nem kaptak a farkasok.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérjük a játékosokat, főleg a legutolsóként elkapott kismalacot, és azokat a farkasokat, akiknek több malacot is sikerült elkapniuk.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A szereplők lehetnek más állatok, pl. rókák és csirkék, stb., a malacok és a farkas nem házban laknak, hanem két, egymástól kb. 10 méterre levő vonal mögött állnak.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályok ismertetése, illetve vita esetén annak eldöntése, hogy a farkad megfogta- e a kismalacot vagy sem.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot nyelvi játékként is szoktam játszatni angol órán, a számok gyakorlására 1- 12- ig, mert a malacok hangosan számolják a tyúklépéseiket a farkas felé. Ilyenkor a kérdést is angolul teszik fel a farkasnak, az angolul is válaszol. / „What’s the time, Mr Wolf?” „It’s five o’clock.” vagy „It’s dinner time!” /
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Havasiné Illés Teodóra , (havasineilles@freemail.hu)