JÁTÉKRA FEL!

Kaya Katalin: Labdaszedés

  1. A játék neve, címe: Labdaszedés
  2. A játék pedagógiai célja: A labdás ügyesség fejlesztés (illetve a figyelem, a koncentráció, a téri tájékozódó képesség és a gyorsaság fejlesztése mellett a színek gyors felismerésének és szétválasztásának gyakorlása).
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Magas
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyelmét fel kell hívni a játék előtt és alatt, hogy figyeljenek egymásra; ütközni, egymást lökdösni nem szabad.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: 4 x 15 db különböző színű kislabda (pl.: lila, piros, citromsárga, zöld); 3 x 4m tornapad, 1 db kb. 4 m kötél, 1 db 1.7 x 2 m tornaszőnyeg, 4 db zsámoly, a zsámolyok szín megjelöléséhez a labdákkal megegyező színű színes lapok, 4 db színes papírgalacsin (labdákkal megegyező színű)
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A zsámolyok megjelölése a labdákkal megegyező színű papírral (vagy lehet szigetelő-szalaggal, vagy más színezéssel, festéssel stb..) illetve a terület berendezése a tornaszerekkel.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A zsámolyok megjelöléséhez a színes papír készítését ők is készíthetik…(pl.: színes papírból kivághatnak egy kört vagy négyzetet, vagy egy sablont kiszínezhetnek vagy kifesthetnek).
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A mai órán a következő játékot fogjuk játszani. Képzeljétek el, hogy itt vagyunk a Velencei-tónál, ahová idén a nyári táborban is többször kirándultatok. Itt ülünk már a tó partján, a zöld gyepen (tornaszőnyeg), és látjuk a tavon, hogy színes labdák úszkálnak a víz tetején (elkerített terület). A parton dolgozók a segítségünket kérik, hogy a színes labdákat színek szerint gyűjtsük össze a vízből a ládákba (felfordított zsámolyok), mert éjszaka a viharban elszabadultak belőlük.
  17. A játék menete, játékszabályok: Csoportok kialakítása: 2×4 fő képesség szerinti csoportba sorolás). A játékban 4 főt fogok először kiválasztani, hogy a színes labdákat a színeknek megfelelő felfordított zsámolyba kigyűjtse. A színek eldöntését, hogy kinek melyik színű labdát kell gyűjtenie, a kezemben levő 4 féle színű papírgalacsin húzásával fogjuk eldönteni. A kiválasztott 4 fő törökülésbe leül a gyepre (tornaszőnyeg) és sípszóra oda fut a kötélhez, azt átlépi és a neki megfelelő színű labdákat minél gyorsabban egyesével kiválasztja a többi labda közül és a labda színének megfelelő felfordított zsámolyba helyezi. Mindig csak egy labdát lehet felvenni a talajról és teheti annak megfelelő színű felfordított zsámolyba, majd így tovább a többit. Aki több labdát vesz fel egyszerre, őt fel fogom szólítani, hogy tegye le az összes labdát, ami a kezében van, majd ismét kezdheti egyesével felvenni a labdákat. A labdákat nem lehet kidobni vagy kirúgni a területről, illetve nem lehet szándékosan a másiknak neki menni, lökdösni vagy kiütni a másik játékos kezéből a már kigyűjtött labdát. Ilyen esetnél ezt a játékost kiállítom a játékból. A másik játékos zsámolyából kivenni labdát nem lehet, és nem tehetsz más színű labdát egy másik színű zsámolyba sem. Ha mégis tévesztenétek, akkor azokat a labdákat vissza fogom tenni a vízbe (játéktérre).
  18. A játék lezárása: Az a játékos fog győzni, aki a leggyorsabban gyűjti ki a 15 db azonos színű labdát, az annak megfelelő színű felfordított zsámolyába és ezt a zsámoly mellett kézfeltartással jelzi felém.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes játékos matricát kap tőlem az ellenőrzőjébe. A többi játékost is megdicsérem, és pár jó szót minden gyerekhez szólok (Náluk nagyon fontos bármilyen pozitív visszajelzés).. A gyerekek nagyon élvezték a játékot. Sokan nem a győzelemnek örülnek, hanem maga a játéknak, hogy játszhatnak egymással. A nap folyamán a gyerekek közül ketten megköszönték, hogy egy ilyen játékot játszhattak, és kérték, hogy máskor is játszhassák ezt a játékot. A pozitív visszajelzésnek nagyon örültem
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A terület növelése: – több zsámollyal és több féle színű labdával egyénileg / párok kialakításával; azonos színű labdákat számokkal, betűkkel, geometriai ábrákkal vagy motívumokkal jelölve pl.: virágok, vad- és háziállatok stb. jelöléssel vagy különböző méretű labdákkal. (A labdák számának túlzó emelése kis területen a balesetveszély kockázatát hordozza magában!)
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék ismertetése bemutatással, majd utána érdemes próbajátékot tartani, hogy meggyőződjünk, hogy értették-e a játékszabályokat, és be tudják-e azokat tartani, megértették, hogy mit kell csinálniuk.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot középsúlyos értelmileg akadályozott gyermekekkel játszattam. A csoportban nagyon eltérő képességű gyerekek vannak, ezért szükségesnek találtam őket képességük szerint további csoportba osztani. Így alakítottam ki a 2 x 4 fős csoportot, hogy minden diákom sikerélményhez juthasson.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kaya Katalin