JÁTÉKRA FEL!

Kotlár Angéla Júlia: Jégeső a várudvarban

  1. A játék neve, címe: Jégeső a várudvarban
  2. A játék pedagógiai célja: Régi, kihalt mesterségek megnevezése, illetve a gyerekek érdeklődésének felkeltése ezzel a témával kapcsolatban
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Figyeljenek egymásra, lökdösődés elkerülése végett
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: 4 szék, mert 4 család vesz részt a játékban, minden szék 1 család hajlékát jelenti.
  12. Technikai igény: Megmagyarázom, hogy az azonos családokban a családtagok megfelelő sorrendben foglalhatnak helyet :alul apuka, az ölében anyuka, annak az ölében a fiú, és legfelül a lány
  13. Az előkészítés feladatai: elkészÍtem a családtagokat megnevező kártyákat, melyeknek vezetéknevük a családi mesterséggel azonos.Pl. Tímár apa, Tímár anya, Tímár fiú, Tímár lány, összesen min 12-t. Kikészitem minden család kézműves termékét. Pl.Timárnak egy bőrdarabot, a fazekasnak egy agyagedényt, a takácsnak egy szövetdarabot, a vargának egy csizmát stb .Minden szék támlájára ráteszem egy család jelét, mert itt foglalhatnak helyet az egyes családtagok.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Kártyadarabok kiosztása, székek elhelyezése, termékek kikészítése a játéktér közepére egy dobozban.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet elmesélése:A várudvarban vásárt tartanak. A vásárban a vár minden lakója résztvesz és elviszi a család által készített portékákat is eladásra. Ám egyszer csak sötét felhő kerekedik és jégeső veri el a vásárt.
  17. A játék menete, játékszabályok: A kiosztott kártyákat lefele hajtva csereberéljük egymás között őket, anélkül, hogy megnéznénk, mit rejt a hátoldala. Amikor a játékvezető elkiáltja magát, hogy Jégeső a várudvarban !, akkor minenki felfordítja, elolvassa a nála lévő kártyát, majd elindul megkeresni a családtagjait. Most 3 négytagú család van a vásárban: Fazekasék, akik agyagedényeket készítenek, Tímárék, akik bőrt készítenek ki, Vargáék, akik csizmát készítenek. Miután az egyes családok megtalálták családtagjaikat, megkeresik a széküket, és csak a köv. Sorrendben ülhetnek le: alul apuka, ölében sorban anyuka, a fiú és a lány, majd a kislány feladata, hogy a család portékáját kiválassza dobozból és felemelje. Amikor mindez megvan, akkor a család tagjai kézfelemeléssel jelzik, hogy elkészültek. Ha mindent megfelelően tettek, akkor ők a győztesek. Vigyázzatok, mert nagy zaj és riadalom lesz, ne kiabáljatok egymás fülébe, és nehogy lökdösődjetek.
  18. A játék lezárása: Megkérdezem a győztes csapat taktikáját, és azt, hogy milyen érzésük volt a játék ideje alatt.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: 1-1 cukorkát kapnak az egyes fordulók után a győztes családtagok. Megbeszéljük az erkölcsi tanulságot: soha nem mondhatunk le családtagjainkról, a legnagyobb bajban is fegyelmezetten és higgadtan kell viselkedni, és, ha valaki csalt a csoportból, akkor ezen a téren is következtetést vonunk le.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: idegen nyelven a családtagok megtanulása, esetleg nyelvtan órán a családnevek lehetnek melléknevek is, így a melléknév fogalmának kialakításában is felhasználhatjuk.
  21. A játékvezető speciális feladatai: állandó visszacsatolás a játék folyamán a célban megfogalmazottakra;
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kotlár Angéla Júlia, (kotlardihenn@gmail.com)