JÁTÉKRA FEL!

Tóthné Durányik Angéla: Kacor király (1. játék Varázserdő, 2. játék Kacor királyt vendégül látjuk)

  1. A játék neve, címe: Kacor király (1. játék Varázserdő 2 játék Kacor királyt vendégül látjuk)
  2. A játék pedagógiai célja: A foglalkozás előzménye: A Kacor király című mese meghallgatása – Fókuszkérdések (az óvodapedagógus számára): Miért félünk az ismeretlentől? Mitől félhet egy gyermek? – A jobb és bal gyakorlása drámajáték /ráhangoló, kapcsolatépítő, metakommunikatív játék
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: 1. játék: felhívom a gyermekek figyelmét, hogy helyváltoztatáskor (a „törpemacska”/„törperóka” ill. „óriásmacska”/”óriásróka” utasítás elhangzásakor) figyeljenek egymásra! 2. játék: a labda gurításakor figyeljenek egymás testi épségére!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: 1. játék: róka ill. macska nyaklánc a résztvevő gyermekek jelzésére, 2. játék: labdák= gombócok, Kacor király vendégül látásához
  12. Technikai igény: CD/laptop, zenei kíséretként a második játékhoz
  13. Az előkészítés feladatai: A gyermekekkel a csoportszobában a mesesarok nagy szőnyegén körben ülve, majd állva biztonságosan tudjunk játszani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt a mese meghallgatása, majd egy közös foglalkozáson a résztvevők elkészítik a róka ill. macska nyakláncokat.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt röviden felelevenítjük a mesét, felsoroljuk a szereplőket. Elmondom a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: 1. játék; A gyermekek körben állnak a szőnyegen, ami varázsszőnyeg és éppen az imént változott varázserdővé,ahol törpe ill. óriás macskák és rókák élnek. Kiosztom a róka ill. macska nyakláncokat. Középre állok, mindkét kezem oldalsó középtartásban és megkérem a gyermekeket, hogy akik a macska nyakláncot viselik, a bal karomhoz álljanak (mutatom a karommal), akik pedig a róka nyakláncot, a jobb karomhoz. • Amikor azt mondom, hogy; „Változzanak a macskák törpemacskává!”- akkor a bal karomnál álló gyerekeknek – akik a macska nyakláncot viselik – leguggolva, apró kis macskává kell változniuk, összezsugorodniuk. • „Változzanak át a rókák óriás rókává!” – erre a felszólításomra, a jobb karomnál álló gyerekeknek lábujjhegyre állva, ágaskodva, minél magasabbra kell nyújtózniuk. • Felváltva, egyre gyorsabban mozgatom a két karomnál álló két kis csapatot, hogy ne tudják kiszámítani, mikor ki lesz törpe ill. óriás macska vagy róka.
  18. A játék lezárása: – Ez esetben a játék élményéért játszottunk, következmény és versenyhelyzet nélkül! A mese témáját alapul véve, beszélgettünk arról, hogy mindannyian szoktunk-e félni, megismerni, hogy vannak azonos és hasonló félelmeink. Megtudni, hogy nem hagynak egyedül minket a félelmeinkkel. – Felajánlottamm a résztvevőknek, hogy kiszínezhetik a játékban viselt nyakláncukat, vagy lerajzolhatják kedvenc mese részletüket, a mese szereplőit.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a gyermekeket, megköszönöm a részvételt, érdeklődöm, hogy hogyan érezték magukat
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A történet folytatásaként, a 2. játékban versenyjátékot játszottunk a két csoport (rókák és macskák) között az alábbiak szerint; „Kacor királyt vendégül látjuk, aki nagyon szereti a gombócokat!” (a mi esetünkben most a gombócokat a labdák jelképezik). A két játékos csapat között az óvoda auláját piros szigetelőszalaggal két részre osztottam (rókák ill. macskák térfele). A labdákat, vagyis a gombócokat (kb. 30 db) a csíkra helyeztem. A „gombócokat” a vonalról egymás térfelére kellett gurítani 3 perc alatt. Ha lejárt az idő, megszámoljuk, hogy kinek a területén van több „gombóc”, mert oda megy ebédelni Kacor király, ahol jobban vendégül látják, ahol többet ehet. A játék alatt CD-ról szól; A kis musical album – Szilvásgombóc (A padlás).
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat fokozatosan ismertettem, először csak egy utasítást próbáltunk ki, majd ha már mindenki számára érthető volt, hogy mit kell tenni, akkor vezettem be a következőt, és így tovább. Minél jobban ment a játék, annál gyorsabban vezettem. Ettől még izgalmasabb lett! Folyamatosan figyelemmel követtem a gyermekek fizikai és lelki biztonságát!
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Tóthné Durányik Angéla