JÁTÉKRA FEL!

Sepsiné Takács Erika: Képválasztás-párválasztás

  1. A játék neve, címe: Képválasztás-párválasztás
  2. A játék pedagógiai célja: A páros és a csoportmunkában való együttműködés erősítése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Az olló biztonságos használatára felhívom a figyelmet.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: különböző témájú, színes újságok, képek, képeslapok, ollók
  12. Technikai igény: a páros munkához székek, padok
  13. Az előkészítés feladatai: A terem átrendezése úgy, hogy elegendő hely legyen körben leülni és állni, illetve a páros munkához a padok, székek elhelyezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A termet együtt rendeztük át.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Elmondtam kíváncsi vagyok mennyire ismerem őket és ők mennyire ismerik egymást. Ehhez játszani fogunk egy beszélgetős, képkereső játékot. A földre helyeztem az újságokat. Megkértem a gyerekeket nézegessék és válasszanak egy olyan képet, ami igazán megérinti őket, tetszik nekik. Mindenki kiválasztott és kivágott egyet. Megkértem őket ne mutassák meg másnak.
  17. A játék menete, játékszabályok: Megkértem először a lányokat tegyék a képeket a földre és üljenek le egy körbe. Addig minden fiúnak csukva volt a szeme. A fiúk mögéjük álltak és megpróbálták kitalálni melyik lány melyik képet választotta. Meg is kellett indokolni választásukat. Együtt is ötletelhettek. Amikor a fiúk elmondták elképzeléseiket, akkor meghallgattuk egyenként a lányokat, ki miért választotta a neki tetsző képet. Megbeszéltük kinél találták el a képet és ki az aki esetében nem. A miértekre is választ kerestünk. Cseréltek. Most a fiúk ültek le és tették le a képeket úgy, hogy a lányok szeme csukva volt. A lányok feladata volt kitalálni kihez melyik kép tartozik és miért. A végén minden fiú elmondta Ő miért választotta az adott képet. Megnéztük hány jó választása volt a lányoknak.
  18. A játék lezárása: Megbeszéltük megfigyeléseik eredményét, mennyire ismerik egymást. Elmondtam én is tapasztalataimat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsértem őket szépen fegyelmezetten játszották végig a játékot, figyeltek az utasításaimra. Megbeszéltük kinek mi tetszett az órán. Elmondták hogyan érezték magukat. Mindenki jól érezte magát és tetszett nekik az óra 🙂
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A következő variációt is kipróbáltam az osztályommal: Mindenki a kezébe vette saját képét és választott mellé egy olyan párt akinek a képe szintén tetszett. Esetünkben lettek párok és három fős kis csoportok is. A feladat az volt, hogy a kezükben levő képekről keressenek közös gondolatokat, fogalmazzanak meg 2-3 mondatot. Nagyon jó gondolatok születtek. Megjegyzés: az én célcsoportom 7-8 éves gyerekek voltak. Ha nagyobbakkal játszunk, akkor a két kép és önmaguk között is kereshetnek hasonlóságokat.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Próbáltam úgy irányítani a játékot, hogy a gyerekek megfogalmazásai lényegre törőek legyenek. Így volt lehetőség mindenkit meghallgatni.
  22. Egyéb/megjegyzés: Egyszer egy tanfolyamon játszottam ilyen játékot a résztvevőkkel. Nagyon tetszett, ezért választottam. Bár alapvetően ismerkedős játék én mégis az együttműködés erősítésére használtam fel. Osztályomban nem mindenki tud jól működni páros illetve csoportmunkában. Ezért kíváncsi voltam a képek segítségével hogyan boldogulunk. Érdekes volt megfigyelni ki választott egyértelműen hozzá köthető képet és ki nem. Amikor a kép alapján kellett párt választani ahhoz még kicsik voltak. Többen inkább a barát, barátnő mellé álltak. Nem mindig voltam biztos abban, hogy csak a kép döntött. Viszont meglepően jó megfogalmazásokat adtak. egészen különböző témájú képekben is találtak közös dolgokat. Érdekes volt nyomon követni azt is mennyire ismerik már egymást a gyerekek a második tanév végén. Elég sok kép esetében sikerült jól beazonosítani ki volt a gazdája.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Sepsiné Takács Erika