JÁTÉKRA FEL!

Rác Gábor: „Tá, ti-ti” vagy „Ki következik?”

  1. A játék neve, címe: „Tá, ti-ti” vagy „Ki következik?”
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők koncentráló képességének, ritmusérzékének, stressz tűrő képességének fejlesztése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Gyakorlatilag a játék alatt valószínűtlen a baleset előfordulása. (A játék előtt és után kell a csoportos együttlét szabályait megtartani.)
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Semmilyen kellékre nincs szükség a játék során.
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Nincs szükség előkészületekre, pl. akár az iskolapadokat sem kell elmozdítani. A szükséges kör alakzat úgy is kialakítható, hogy a játékosok között tárgyak vannak, ezek nem jelentenek akadályt a játék során. Kisebb, és nagyobb körben is játszható a játék, ahogy a helyszín engedi.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előkészületeket nem igényel.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt a játékosok egymással szembe fordulva formáljanak kört, és nevüket mondják el akkor is, ha ismerik egymást. Figyeljék meg egymás hangját, hangszínét, mert ez segítségükre lesz a játék során. A játékot úgy játsszák, hogy a most kialakult sorrendben maradjanak a játékosok egymáshoz képest.
  17. A játék menete, játékszabályok: Az eredeti, közismert játék során a játékosok körben állnak egymással szemben, és jobb kezüket a jobb térdükre, balkezüket a bal térdükre teszik. Az egyik játékos megüti jobb kezével a jobb térdét, erre a jobbra mellette álló játékos megüti a balkezével a bal térdét, majd jobb kezével a jobb térdét, és következik a jobbra mellette álló játékos. Ha valamelyik játékos kettőt üt a térdére, akkor megfordul a játék iránya. Az átalakított játék során a játékosok szintén körben álljanak, de egymásnak hátat fordítva. A játékvezető a körön kívül áll, egyenletes, ütemes tapssal irányítja a játék tempóját, de előtte megnevezi a kezdő játékost. A kezdő játékos azt mondja: „tá”. Ezután a jobbra mellette álló játékos mondja ugyanezt, és jön a következő, jobbra álló játékos. Ha valaki „ti-ti”-t mond „tá” helyett, akkor az ellenkező irányba fordul a kör. A játékosok is tapsolhatnak ütemesen a játékvezetővel együtt, így jobban érzik a tempót. A játékosoknak ütemesen kell a „tá”-t vagy a „ti-ti”-t kimondaniuk. Ha késnek, vagy korábban szólalnak meg, kiesnek a játékból. Ha valaki nem a szabályok szerint szólal meg, azaz téveszt, szintén kiesik a játékból. A játékot legalább kétszer-háromszor érdemes megismételni, hogy a játékosok igazán belejöjjenek a játékba, hogy ezután azt igazán élvezni tudják!
  18. A játék lezárása: A tévesztő/hibázó játékosok kiesnek a játékból. A játéknak akkor van vége, ha már csak két résztvevő marad játékban. (Két játékos esetén nincs értelme folytatni a játékot.)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosokat megdicsérjük, hogy ügyesen, figyelmesen játszottak. Megköszönjük a részvételt, megkérdezzük, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak a játékból.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a játékosoknak jól megy a játék, a játékvezető gyorsíthat a tempón. A tempó gyorsításával érdekes, izgalmas marad a játék.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Minden szabályt pontosan ismertetni kell, mert fontos, hogy a játékosok pontosan tisztában legyenek a szabályokkal, mert a játék meghatározott ütemben folyik, így a játékszabályok pontos ismeretének hiányában azonnal kieshetnek a játékosok a játékból. Érdemes először az ütemes tapsolást együtt gyakorolni.
  22. Egyéb/megjegyzés: Zeneiskolai hegedűtanár vagyok, tanítványaimmal játszottuk a játékot. Próbáltam egy kicsit „zenei” vonatkozást csempészni az ismert játékba, így született a játéknak ez a formája. A résztvevők szerették ezt a játékot!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Rác Gábor