JÁTÉKRA FEL!

Jahoda Lászlóné Vass Lilla: Hatos dobós

  1. A játék neve, címe: Hatos dobós
  2. A játék pedagógiai célja: Szorzótábla, illetve számok többszöröseinek gyakorlása
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: : Felhívjuk a játékosok figyelmét, hogy amikor éppen nem írnak vagy dobnak, gondolkozhatnak előre a leírandó számokon, de mindezt magukban, egymást nem zavarva tegyék.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: 1 db ceruza, 1db dobókocka, papírlapok
  12. Technikai igény: 2 pad, székek
  13. Az előkészítés feladatai: a 2 padot egymással szembe fordítjuk, majd köré annyi széket helyezünk, ahányan részt vesznek a játékban. A padok közepére helyezzük a ceruzát, dobókockát és résztvevők számával megegyező számú papírlapot.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosokkal is elforgattathatjuk a padokat, ill. minden játékos odaviheti a kiválasztott helyre a székét.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt közösen felelevenítjük a többszörös fogalmát, példákkal alátámasztva. (Akkor indulhat a játék, ha minden játékosban tudatosult, hogy számsorokról van szó).
  17. A játék menete, játékszabályok: • Minden játékos elvesz egy papírlapot. • A lapra a 4-s többszöröseit kell leírni vesszővel elválasztva az első 3-jegyű számig. • Amikor ez sikerült valamelyik játékosnak, a ceruza felemelésével jelzi, hogy véget ért a játék. • Nem véletlenül van csak egy ceruza. Egyszerre csak egy játékos írhat. • Annál a játékosnál van a ceruza (vagyis az a játékos ír a lapjára), aki 6-t dob. Addig ír, amíg valaki más nem dob 6-t. Amint valaki 6-t dob, abban a pillanatban kikaphatja társa kezéből a ceruzát és gyorsan ír a saját lapjára. • Minden játékos 1-szer dobhat a dobókockával, majd azt tovább kell adnia a tőle jobbra ülő játékosnak. A kocka folyamatosan körbe jár balról jobbra. • A játékot a tőlem jobbra helyet foglaló játékos kezdi. Ha a játékosoknak a játékszabályokkal kapcsolatosan nincs kérdésük, akkor kezdődhet a játék!
  18. A játék lezárása: A játékszabály alapján ér véget a játék, mikor valamelyik játékos felemeli a ceruzát. Ezt akkor teszi, mikor leírta az első 3-jegyű többszöröst.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden játékosnak megköszönjük a játékot. A győztes kap egy matricát a KINCSES füzetébe.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Természetesen nem csak a 4 többszöröseivel játszható, hanem bármelyik éppen gyakorolni kívánt számmal. • Egyszerűbb verzió (korrepetálásra, fejlesztésre): csak a szám 10-szereséig kérjük a többszörösöket. Először a könnyebb számokkal játsszuk! (Például a 2, 5, 10, 3). • Nehezebb variáció (szakkörösöknek, felsősöknek): Egy adott szám osztóit kell leírni a lapra.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fontos, hogy a gyakorlás mellett a játék öröme és izgalma is jelen legyen. A gyerekek megtapasztalják, hogy nem csak a gyorsaság, de a forgandó szerencse is közrejátszik. Játék közben gyakorolják az fegyelmet, türelmet, toleranciát is.
  22. Egyéb/megjegyzés: A 2. osztályosok nagy feladata a szorzó- és bennfoglaló táblák megtanulása, valamin az többszörös és osztó fogalmának megértése, majd alkalmazása. Az eredeti Hatos dobóst ennek a tananyagrésznek a gyakorlására alakítottam át. 2. osztálytól (nehezített változatai még felső tagozaton, szakkörön is játszhatók. Egyszerűbb verziói korrepetáláson, fejlesztésen használhatók). Nyár lévén a kis családommal játszottuk el. Alig várom, hogy az osztályban is kipróbáljam.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Jahoda Lászlóné Vass Lilla