JÁTÉKRA FEL!

Baginé Nagy Emőke: Kapd el a trófeát!

  1. A játék neve, címe: Kapd el a trófeát!
  2. A játék pedagógiai célja: csapatmunka erősítése, kooperáció
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Elegendő tér biztosítása a két csapat számára, a tér megtisztítása minden olyan tárgytól, amiben a játékosok eleshetnek
  6. Résztvevők száma: 30+
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Trófea – lehet egy plüss állat vagy akár egy személy, valamilyen eszköz (pl. tábla, értékelő lap, flipchart stb.) a pontok jegyzéséhez; előre összegyűjtött kérdések (jelen esetben az állatvilággal kapcsolatos kérdések)
  12. Technikai igény: semmi
  13. Az előkészítés feladatai: A játékvezető a játék lebonyolítása előtt a célcsoport érdeklődésének, életkorának és a játék céljának megfelelő kérdéssort állít össze; a játéktérből eltávolítja a gyors mozgást akadályozó tárgyakat.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Jelen esetben kb. 50 gyerek vett részt a játékban, így felkértem egy középiskolást társ-játékvezetőnek.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék nyitánya lehet egy olyan másik játék, amelynek segítségével csapatokat alakítunk ki.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék célja: minél többször megszerezni a trófeát, így minél több pontot gyűjteni. Ehhez nem elég gyorsnak lenni, hanem nagyon fontos a csapaton belüli együttműködés. A játék menete: Két csapat egymástól néhány lépés távolságban felsorakozik az induló vonalnál, a sorrendet a csapattagok maguk döntik el. A trófeát a helyszín adottságai szerinti távolságban elhelyezzük. Eredetileg plüss állattal képzeltem el a játékot, de sokkal szórakoztatóbb lett úgy, hogy egy felnőtt segítő lett a trófea. A játékvezető felolvas egy kérdést. A csapatok gyorsan megbeszélik csöndben a választ, és amelyik csapat úgy gondolja, hogy tudja a megoldást, indítja az elöl álló tagot, aki odafut a trófeához, és megérinti vagy átöleli. (Ha valaki, akár a játékos, akár a trófea nem érzi magát komfortosan, ha megölelik, akkor természetesen elég megérinteni a vállát.) Ha a válasz helyes, a csapat kap egy pontot. A pontokat lehet jegyezni táblán, flipcharton vagy pontozólapon – ez utóbbi esetben ezeket is előre el kell készíteni. Játékszabályok: 1) A csapattagok segíthetik egymást azzal, hogy közösen találják ki a választ, de csak egy személy futhat a trófeáért. 2) Ha a trófeát elkapó játékos válasza helytelen, vissza kell futnia a csapatához, és közben a másik csapat indíthatja a futó játékosát. 3) Amennyiben a második körben adott válasz is helytelen, senki nem kap pontot. 4) Ha a két futó csapattag egyszerre érinti vagy öleli meg a trófeát, és mindkettejük válasza helyes, mindkét csapat kap pontot. A konkrét játékhelyzet sajátosságai: Ezt a játékot egy nyári gyerektáborban játszottuk, amelyben kb. 50, 6 és 14 év közötti gyerek vett részt. A játék menetének gördülékennyé tétele céljából 5, egyenként 10 fős csapatot alakítottunk ki, és a csapatok egy nagy focipálya két térfelén játszottak, így párhuzamosan két-két párbaj folyt. Végül, miután minden csapat játszott minden csapat ellen, és összeadtuk a szerzett pontokat, a két legtöbb pontot gyűjtött csapat döntőt játszott egymás ellen. A csapatokat úgy alakítottuk ki, hogy egy csapaton belül legyenek kisebbek és nagyobbak is, így a kicsik nem kerültek hátrányba azért, mert esetleg nem tudták a választ. A kérdések az állatok világáról szóltak, ami nagyjából minden résztvevő érdeklődésének megfelelt. Összességében a játék kb. 1,5 óra alatt ment le, viszont egy párbaj (vagyis egy játékegység) sosem tartott tovább 10 percnél.
  18. A játék lezárása: A játék lezárásaként megünnepeltük a döntő párbajt vívó két csapatot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes csapat édességet kap.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék kiválóan használható iskolai tanórákon, bármely tananyag gyakoroltatására. Különösen alkalmas idegen nyelv oktatásában. Lehetséges variáció – amennyiben maximum két csapat játszik, viszonylag csendes térben: a trófeát csak akkor engedheti el az őt elkapó játékos, ha valami dicséretet, kedvességet, pozitív dolgot mond neki bárki bármelyik csapatból.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Oda kell figyelnie, hogy az épp futó játékos várható ismereteinek megfelelő – könnyebb vagy nehezebb – kérdést tegyen fel, így a sikert mindenki egy kicsit a magáénak is érezheti, amellett, hogy a csapat közös érdeme a lényeg. Az esetleges vitás szituációkat határozottan kell kezelnie.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Baginé Nagy Emőke