JÁTÉKRA FEL!

Gulics Rózsa: Barátcsatorna

  1. A játék neve, címe: Barátcsatorna
  2. A játék pedagógiai célja: A diákokat nagyobb együttműködésre és egymásra való odafigyelésre serkentse
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A gyermekek figyelmének felhívása arra, hogy ügyeljenek amíg körbe futnak és cserélik a helyet.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: kettő labda
  12. Technikai igény: nincsen
  13. Az előkészítés feladatai: szabad és tiszta terep amely lehetővé teszi a mozgást
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: 2-ik osztályos tanulókról van szó, akik a tanítónéniükkel Bartusz Valériával együtt szivsen vállalták, hogy segítenek a vizsga játék lefolytatásában. Az osztályban ismeretettem a játék tartalmát és menetét. Megbeszéltük a tanítónénivel, hogy a magyarázatom alapján, fütyszóval jelzi a feladatok megkezdését, változtatásokat. Én fényképeztem a játékot. lépéseit – és jeleztem, hogy mikor mire kerül sor.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Az udvarba mentünk és a diákok beálltak egymással szemben cik-cakk felállásban. Kiválasztottuk a két barátot és a két foldrengést. Emlékeztettem őket, arra, hogy kinek mi a feladata és fütyszóval jeleztük a kezdést.
  17. A játék menete, játékszabályok: A felhők érdekes játéka következtében, a két jó barát földjét ritkán áztatta egyidőben az eső. Elhatározták, hogy összefognak és csatornát építenek. Így, amikor egyikük földjét áztatja az éltető eső, kiteszi a hordókat, és azok tartalmát utána a csatornán keresztül eljuttatja barátja földjére. A csatorna felépült és itt volt az ideje, hogy kipróbálják a működését. Fogtak egy hordót és óvatosan beleöntötte annak tartalmát. A víz folyni kezdett és sikersen eljutott a barát földjére. Ugyanezt kipróbálták visszafelé is. Működött mindkét írányba. (A gyermekek felállnak egymással szemben cikk-cakk formában két párhuzamos sorban. A labda amely a vízet jelenti, elindul kézről kézre mindkét oldalon – majd vissza). Gyorsított ütem: Két hordó tartalmát öntötték egyszerre a csatornába…… két labda indul egyik a másik után… Földrengés: Két diák vagy a soron belül vagy azon kívűl fut, sétál, ilyeszt – amikor a labda elindul útjára (oda és vissza folyamatosan)…. az a feladatuk, hogy zavart keltsenek és a labda kiessen a diák kezéből…. Ha ez megtörténik, akkor ott a csatorna megtörik. Időre van szükség, hogy a hibát helyrehozzák. A javítás ideje alatt a diák, akinek a kezéből kiesett a labda, fut egy kört a csatorna rendszer körül. Majd visszaáll a helyére. Oda-vissza áradás: Mindkét barát egyszerre döntötte el anélkül, hogy a másik tervéről tudtak volna, hogy a hordók tartalmát átküldi szomszédjának. A víz mindkét írányból áradni kezd és amikor a csatorna rendszer közepén összecsapódnak, a csatorna szétesik. A diákok ebben a pillanatban helyet cserélnek és indulhat újra a játék.
  18. A játék lezárása: A csatorna széteséséig játszottuk a játékot. Ezzel le is zártuk azt, hogy nagy meleg volt.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megköszöntem a diákoknak és tanítónéniüknek, hogy segítettek a vizsgában és hajlandóak voltak a nagy melegben lejátszani a játékot. Az első komment az volt, hogy ez a játék az együttműködésről szól és nagyon kellett figyeljenek egymásra. A diákok véleményei: a diákoknak tetszett a játék és ajánlatokat tettek arra, hogyan lehetne még pergőbbé és mozgásában felerősíteni.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Diákok ajánlatai: 1. kijelenteni, hogy süt a labda így a diákok gyorsabban adnák át a labdát ami nagyobb kihívás lehet nekik 2. ne csak kettő, hanem több földrengést választani ki és sűrűn cserélni őket, hogy mindegyiküknek legyen lehetősége kipróbálni magukat ebben a feladatkörben
  21. A játékvezető speciális feladatai: Odafigyelni arra, hogy mindenki jól érti-e a feladatát és ha kell ajánlatokat tenni annak pontosabb végzésére. Variációkkal változatossá tenni azt – hogy pergő legyen. Bátorítani őket, hogy teljesen éljék magukat bele a játékba és figyeljenek egymásra,
  22. Egyéb/megjegyzés: A diákok megvoltak elégedve a játékkal – a tanító néni szavai szerint, ha több alkalommal játszuk majd el a jaátékot, még inkább az övéké lesz és mégjobban átélik majd az együttműködés és odafigyelés fontosságát a diákok.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: www.facebook.com
  24. A Játékot lejegyezte: Gulics Rózsa, (gulics.rozsa@stcable.net)