JÁTÉKRA FEL!

Tóth-Percze Mária: Nyúlvadászat

 

  1. A játék neve, címe: Nyúlvadászat
  2. A játék pedagógiai célja: A mezei nyúl ellenségeinek bemutatása, gyakorlása játékos formában.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a résztvevők figyelmét arra, hogy helyváltoztatáskor ügyeljenek egymás testi épségére, lökdösődni nem szabad.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: A mezei nyulat jelképező nyuszira hasonlító ugrálólabda vagy plüssnyúl, térelválasztást jelképező vonalak, eszközök (tornateremben a felfestett vonalak szerint is elhelyezkedhetünk, betonos, aszfaltos felületen aszfaltkrétával is felrajzolhatjuk a vonalakat, esetleg lefektetett ugrókötelek is megteszik), kréta.
  12. Technikai igény: A játékhoz semmilyen technikai kellékre nincs szükség.
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése, a biztonságos játéktér kialakítása, ellenségek megbeszélése, párok alakítása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nem szükséges, de így is tervezhető a játék pl. megelőző foglalkozáson beszélgetés során összegyűjteni milyen ellenségei vannak a mezei nyúlnak, párokat alkotni pl. farkasok, sasok, nyestek, rókák ,kóbor kutyák, görények stb. (előzetes feladatként is összegyűjthetik a mezei nyúl lehetséges ellenségeit pl. önálló kutatás interneten, könyvtárban, tanórákon megvalósuló játék esetén előző órán feladott szorgalmi feladatként, esetleg házi feladatként).
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék kezdete előtt bemutatkoznak a mezei nyúl ellenségeit jelképező párok, a játékszabályok ismertetése.
  17. A játék menete, játékszabályok: A mezei nyulak élete folytonos menekülés az ellenségeik elől. Ti most nyúlvadászaton vesztek részt. A megbeszélt párok egyik tagja a térelválasztó vonal bal, a másik tagja a jobb oldalán helyezkedjen el. Így a bal és jobb oldalon is lesz 1-1 farkas, 1-1 róka stb. Az áldozatot jelképező nyuszit a játékosoktól egyenlő távolságra helyezzük el középen. A ragadozók háttal állnak a zsákmányuknak. A párok tagjai játszanak egymás ellen, ők a versenytársak az életközösségben. Az egy oldalon állók alkotnak egy-egy csapatot. Így mind a két csapatban van egy-egy róka, egy-egy farkas stb. A játékvezető hangosan kiáltja annak a párnak a nevét, akinek meg kell szerezni a zsákmányt pl. farkasok. A farkasok közül az, aki gyorsabban megszerzi a nyulat jelképező plüsssjátékot vagy labdát gyűjt egy pontot csapatának.
  18. A játék lezárása: Addig tart a játék amíg az egyik csapat minden tagjának jut egy-egy megszerzett nyúl vacsorára. Azaz, ha 5 pár játszik, akkor addig játszunk amíg 5 pontot elér, azaz 5 nyulat fogott valamelyik csapat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt. Megkérdezem tőlük, mit tanultak a játék során.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A vadászok szó hangos kiáltásakor minden játékos megszerezheti a nyulat. Más zsákmánnyal is lehet játszani ezt a játékot pl, a mezei nyúl helyett kecskebéka Ellenségei: gólyák, harcsák stb.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Először csak egy utasítást gyakorolni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és így tovább. Minél jobban megy a játék, érdemes annál gyorsabban vezetni a játékot. Ettől még izgalmasabb lesz a játék! Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is!
  22. Egyéb/megjegyzés: Először erdei iskolai foglalkozáson a szabadban, másodszor napközis táborban a tornateremben próbáltam ki ezt a játékot. Szívesen játszották a gyerekek.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Tóth-Percze Mária