JÁTÉKRA FEL!

Váciné Nyári Eszter: Bang! – nyelvtanulás játékosan

  1. A játék neve, címe: Bang! – nyelvtanulás játékosan
  2. A játék pedagógiai célja: A játék pedagógiai célja a nyelvtanulás során fellépő új szavak megismerése, megtanulása és gyakorlása.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A tanterem elrendezése során a padok és székek biztonságos elrendezése.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: papír, íróeszköz
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A tantermet olyan módon kell berendezni, hogy a tanulók körbe tudjanak állni kényelmesen egymás mellett. A játékvezetőnek előre el kell készítenie a papíron levő rajzokat, szavakat vagy jeleket még a tanóra előtt.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A tanteremben a padok és székek elpakolása, elrendezése a diákok feladata, a tanárral együtt. Az előző órán házi feladatként vagy szorgalmi feladatként is ki lehet adni a képek rajzolását. Általában motiváló eszköz a rajzolás és jó kedvet visz az óra menetébe az egymás által készített rajzok megnézése.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt egy bemelegítő játékot (warm-up)játszik a csoport, pl szólánc egy labda segítségével. A csoport elhelyezkedik egy körbe.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék a BUMM című játék alapjaira épül. Az eredeti játékot bemelegítésnek is felhasználhatjuk a tanóra elején, angol nyelven (washing machine, toaster etc.). A szabályok a következők: A bemelegítő játék után, a tanár felvezeti azt a témakört, aminek a szókincsét gyakorolni fogják a tanulók. Ahhoz, hogy gördülékenyen menjenek a szabályok, érdemes egy olyan témával kezdeni, ami már nem ismeretlen a tanulóknak pl. gyümölcsnevek a saját neveik helyett. Ezt előzetesen megbeszélik a játék kezdete előtt. Az új téma szókincséről a tanár előre készít képes anyagot. Ez lehet színes, kivágott, rajzolt vagy fekete-fehér vonalrajz is. Jelen esetben én magam készítettem a rajzokat. Miután a tanulókat körbeállítottam, eljátszottuk a bemelegítő feladatot (BUMM angol nyelven). Ezután kiosztásra kerültek a képek. Mindenki kapott egy rajzot. A rajzokat maguk előtt kellett tartaniuk, hogy jól láthatóak legyenek. Ezután a tanár végigsorolja a képeken levő rajzok jelentését. Jelen esetben az állatok neveit. A tanulók hangosan ismétlik a szavakat. Ezután beindulhat a játék. A tanár rámutat egy tanulóra, aki leguggol, s akinek a szomszédai egymás papírjára nézve a rajz alapján kimondják hangosan az állatok nevét. Ha nem jut eszükbe egy szó, akkor a többiek vagy a tanár segít. Ezt addig játsszák, míg a szavak nem mennek pörgősen. A papírokat egy idő után ki lehet cserélni, új szavakat bevonni a körbe. Ez lehet fokozatos és lehet teljes csere is, a szavak nehézségi szintjének függvényében.
  18. A játék lezárása: A játék zárásaként a csoport együtt sorban elmondja a tanult szavakat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A tanár elmondja, hogy milyennek látja a feladat lebonyolítását. A legügyesebb tanulókat megdicséri. A tanulókat megkérdezi, hogy tetszett-e nekik a játék és ha nem, akkor miben változtatnának.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék továbbfejleszthető gyakorlatilag végtelen módon, hiszen a szókincs mindig bővíthető. A játék nehezített változata haladó csoport esetén úgy változik, hogy a rajzok helyett a leírt szavak szerepelnek. A következő szinten a fonetikusan leírt szavak a legnagyobb kihívást jelentik, ezt nagyon sok gyakorlás előzi meg a tanórákon.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A fonetikus változat előtt a fonetikus jelek alapos gyakorlása szükséges.
  22. Egyéb/megjegyzés: A betűk írása mindenképpen nyomtatott nagybetű legyen, mert a dyszgráfiás és dyszlexiás tanulóknak ez könnyíti meg a tanulást (saját tapasztalat). Érdemes a már megrajzolt és megírt lapokat laminálni, hogy felhasználható legyen más alkalmakkor is. A játék során a tanulók jól érezték magukat és pozitív élményekkel távoztak.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Váciné Nyári Eszter, (vacine@dravazug.hu)