A játék neve, címe: DOBJ és MONDD! DOBJ és CSINÁLD! Alcím: Élő könyvtári és érzékelést fejlesztő tásasjáték avagy ÉRZÉKELÉS a könyvtárban
A játék pedagógiai célja: Könyvtári ismeretek gyakorlása, érzékelés és észlelés fejlesztése
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: Alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések:
Résztvevők száma: -8
Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
Játékidő: 15+
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Kellékigény: 10.1 Társasjáték alaplapja. 12 db A4 lap, 7 számozott és 5 számozott és piktogrammal ellátott lap 1-12-ig szabadon lerakva. 10.2 Piktogramok – Ezeket használtam, de szabadon használható más is, akár rajzolt is. FÜL https://www.cultiris.com/kepek/thumb/7342/w/photo/artist-szunyoghy-andras/ful-oldalnezetbol.jpg KÉZ https://www.cultiris.com/kepek/adatlap/26010 SZÁJ https://www.realisticpencildrawing.com/drawing-ideas/ JOLLY JOKER https://image.shutterstock.com/z/stock-vector-black-and-white-cartoon-vector-illustration-of-funny-court-jester-or-joker-152659373.jpg Egy INFO feliratos A4 lap 10.3 Kérdéssor/Eszközsor – Asztalon elhelyezve, mellettük a egy piktogrammal ellátott lap. Célszerű az eszközöket ellátni számokkal, úgy könnyebb a választás. FÜL – hangszerek, hangok lepel alatt– 1.harang / harangjáték 2.ceruza leeső hangja az asztalon 3.doromb 4.furulya 5.síp 6.legyező 7.faütő 8.csörgődob-csörgő része 9.csörgődob-dob része 10.Madárfütty-madaras-vízzal töltött cserépmadár-madárhangot ad ki 11.papírlap-a szakítás hangja 12.golyóstoll leeső hangja az asztalon KÉZ– anyagok lepel alatt– 1.pamut – pamuttrikó 2.selyem – selyemsál 3.műselyem – műselyemsál 4.nejlon – nejlonzokni 5.frottír – frottírtörölköző 6.vászon – furulyatok vászon része 7.műszörme – a furulyatisztító 8.alumíniumdrót – a furulyatisztító vége 9.műbőr – furulyatok bőr széle 10.bőr – bőrkesztyű 11.valódi szőrme – macskaszőr – a kesztyű belső macskaszőre 12.valódi szőrme – rókaszőrme – ezüstróka stóla SZÁJ – fűszerek, édesítők lepel alatt 1.só 2.bors 3.édespaprika 4.finomított kristálycukor 5.fahéj 6.barnacukor 7.porcukor 8.vegeta 9.chili 10.kömény 11.kakaó 12.kávé JOLLY JOKER Lap a játékvezetőnél. Más ismeretanyag is szabadon, tetszés szerint választható KÉRDÉS MEGOLDÁS 1.Mi a zene raktári szakjelzete? 780 2.Mi a zongora raktári szakjelzete? zongora 3.Mi Bach Cutter száma? B 12 4.Hol találod Mozart életrajzát? 920 5.Hol találod kottákat? galéria 6.Keress zenei folyóiratot! Parlando, Muzsika, Magyar Zene, 7.Mi az ETO? Egyetemes Tizedes Osztályozás 8.Mi a Cutter-szám? Betűrendi jelzet 9.Mi a kolofon? nyomdai adatok a könyv végén 10.Mi a legfontosabb 5 adat egy könyvről? szerző, cím, kiadás helye, kiadó, kiadás éve 11.Mi a szakirodalmi kötetek keresési szabálya? téma, szerző, cím 12. Milyen két nagy irodalmi csoportra bontjuk a könyvtári állományt? ismeretterjesztő irodalom, szépirodalom INFO – könyvtári dokumentumok lepel alatt–Tapintás Más ismeretanyag is szabadon, tetszés szerint választható 1.Könyv keménytáblás kötésben 2.Könyv fűzött karton kötésben 3.Könyv karton ragasztott kötésben 4.Könyv-tankönyv tűzött kötésben 5.DVD 6.CD 7.Floppy 8.Bakelit-lemez 9.Magnókazetta 10.Folyóirat 11.Térkép 12.Kotta 1 dobókocka, filc a játékmezők felírásához
Technikai igény:
Az előkészítés feladatai: A helyszínen el kell helyezni a társasjáték lépésmezőjét és az 5 Kérdésmező eszközeit. Biztosítani kell a szabad játékteret.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Kollégák segítsége a hangszerek begyűjtésében, nyomtatás feladatainak elvégzése, egyforma poharakhoz és a letakaró leplekhez/terítőkhöz a gazdasági dolgozók segítsége.
A játék megnyitása, nyitánya: A csapatok táborban lehetőleg azonos számúak legyenek! 3-6 fővel. A csapattagok már ismerik egymást. Egymás után több csapat is indulhat, de óra kiegészítéseként, játékként, tanórán kívüli tevékenységként is játszható.
A játék menete, játékszabályok: A csapattagok álljanak sorba! Minden játékos jegyezze meg a sorszámát, mert ilyen sorrendben következnek a játékban. Az élő társasjátékban a mezők száma 12 mező. A mezők mellé lépjünk, hogy a csapattagok és a többi csapat is lássa játékteret. Dobókockával dobva jutunk előre, az győz, aki először ér a célba. A 12 mezőben látható 5 piktogram, ami különböző feladatot takar, amit el kell végezni. A FÜL – hangszerek, hangok lepel alatt– – – Hallás, mint érzékelés Általános szöveg: Hallasz egy hangszert vagy egy hangot, amit fel kell ismerni, Jó válasz esetén kettőt léphetsz előre. Adott mezőnél a konkrét szöveg: Mindenki forduljon a könyvpolc felé, s csak a fülével figyeljen! Mit hallasz? Csak a dobó válaszoljon! Ha nem tudod, kérhetsz a csapattagoktól segítséget! De akkor már csak egyet léphetsz előre jó válasz esetén. KÉZ – anyagok lepel alatt– Tapintás érzékelése. Kettőt lépsz előre jó válasz esetén Általános szöveg: Nyúlj a lepel alá, s tapintással a kezeddel válassz egy anyagot, s mondd meg mi az! SZÁJ – fűszerek, édesítők lepel alatt – Ízlelés érzékelése. Kettőt lépsz előre jó válasz esetén. Általános szöveg: Válassz ki egy poharat, dugd bele az ujjad, kóstold meg, s mondd meg, mi az, amit találtál! Melyik cukor a legkevésbé káros a szervezetre? Mire kell figyelni sófogyasztás közben? Mire hat jól a fahéj, a chili, a bors? JOLLY JOKER – Memóriafejlesztés – Kérdés a játékvezetőtől. Mondj egy számot 1 – 12 között! S válaszolj a kérdésre! Kettőt lépsz előre jó válasz esetén. Ha segítséget kérsz a csapattagoktól, akkor jó válasz esetén egyet léphetsz előre. INFO – könyvtári dokumentumok lepel alatt– Tapintás érzékelése. Kettőt lépsz előre jó válasz esetén. Általános szöveg: Nyúlj a lepel alá, s válasz egy dokumentumot! Mondd el milyen anyagból van, s milyen a kötése! Adott mezőnél: Mi jellemzi a kötést? Milyen anyagból készítették? Mit érzel a könyv gerincénél? A CÉL: A nyertes Feltesz egy kérdést a csapatnak. Aki elsőre jól válaszol, azt bevonzza a CÉL-ba, a nyertes mezőbe!
A játék lezárása: Megvan a két nyertesünk! A könyvtári játékért a tábori játék pontversenyében is kaptok a játékban végzett munkátokért is egy csapatpontot.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Köszönöm a játékot! Ügyesek voltatok! A könyvtári kérdéseket is jól összehozta a csapat, s az egyéni kérdés is a többiekhez is kiemelkedően/nagyon jó/egész jó volt. Lássam ki mennyire érezte jól magát? Tegyétek fel a kezeteket kicsit (mutatom), közepesen vagy nagyon! Köszönöm. Küldjétek a következő csapatot!
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: : Ezt a játékot lehet kevesebb kellékkel és más ismeretanyaghoz kapcsolódó INFÓ-val és JOKER-kérdésekkel is játszani szaknak megfelelően. Jobban kell figyelni a játékmezők kialakítására, az előkészületi feladatok pontos elvégzésére. Pl. A KÉZ piktogram fent maradt két példányban az asztalon, az egyikre kellett volna a 7-s számot írnom, s a sima 7-t kivenni a sorból. A sietség miatt lemaradt. Szerencsére a játék folyamatából nem hiányzott, csak én csodálkoztam, hogy milyen a véletlen, hogy senki sem lépett a KÉZ mezőre! Így a tapintás, mint érzékelés kimaradt, illetve azért egy más módon INFÓ-ban megvalósult. A másik probléma az volt, hogy a FÜL feladathoz kapcsolódóan kolléganőm késve küldte le nekem a megígért zenedobozt, így több hang/hangszer kimaradt. A legyező később jutott eszembe, a madárfüttyös cserépmadaramat meg elpakoltuk a költözködésnél, sajnos. A kis harangjátékot meg nagy izgalmamban elfelejtettem a borítékból, ahová védelem gyanánt betettem, elővenni! Hétfő volt, így mindent előtte kellett előkészítenem, és kevés lett a tervezett félóra, hiába beszéltem a zenedobozos kolléganővel is telefonon előtte. Ráadásul a megbeszéltnél előbb jött az első csapat, emellett kollégák is pont előtte hoztak vissza könyveket, s ezzel feltartottak, s az előzetes koncentrációra, összeszedettségre az 1. csapat előtt kevés időm maradt. 5 csapat volt, aki végig játszotta a játékot vegyes korosztállyal. A SZÁJ feladathoz a tapasztalat, hogy a poharakra rá kellett volna írni egy számot, s mindig összekeverni, mert volt olyan csapat, amelyik olyan sokszor dobott az ízre, hogy már felismerték a nagy poharat, amiben a kristálycukor volt, s mindegyik azt választotta! Teljesen egyforma pohár kell, hogy ne tudják formáról felismerni a tartalmát a pohárnak. Ha úgy érezzük lehet bővíteni vagy csökkenteni a piktogrammal fedett kérdéseket meg a játékmezőt is. A 12 lépéses játékmező 20 percre kérdésekkel együtt, úgy hogy csak az első nyerőig játszottunk és a csapatkérdésig, bevált. Az érdekesség kedvéért lejegyzem a tanulói kérdéseket. CÉL: 1. csapat – Ki írta a Copperfield Davidot? (Segíts nekik, hol keressék? Válasz „A „C”-nél (sic!) Tisztáztuk, hogy a „D”-nél, s miért? 2. csapat – Mit jelent a kottáknál a Mozart műveknél a K. V. (Chronologisch-thematisches Verzeichnis sämtlicher Tonwerke Wolfgang Amadé Mozarts… von dr. Ludwig Ritter von Köchel (= Köchel-jegyzék) – Tudták a gyerekek! 3. csapat – Milyen irodalom szerepel a könyvtári dokumentumok között? (Kis rávezetéssel sikerült, hogy ismeretterjesztő és szépirodalom.) 4. csapat Milyen adatok szerepelnek a címlapon? Szerző, cím, kiadás helye, kiadó, kiadás éve (Gyorsan rájöttek a megoldásra.) 5. csapat Hogyan kölcsönzünk a könyvtárban? (Villámgyors válaszával szintén nyertes lett az a sikerorientált kisfiú is, aki szomorú volt, hogy arra már nincs időnk, hogy megvárjuk a többi befutó sorrendjét! De így gyorsaságával ő is nyert.)
A játékvezető speciális feladatai: A játék általános ismertetőjénél az egyes feladatokra jellegére tömören csak utalni kell, s az adott mezőnél kell részletesen kifejteni, hogy mit takar egy-egy mező. Ügyelni kell, hogy a külön feladatokat pörgősen oldják meg a gyerekek, különben elveszik a játék élő társasjáték jellege!
Egyéb/megjegyzés: A tanulók és jómagam is jól éreztem magam játék közben, ez jól tükröződik a fényképeken is. Emellett a játék pedagógiai, fejlesztő célja is megvalósult. A kisebbek még nagyon igénylik a játékra alapozott ismeretszerzést. A CÉL mezőt az 1. csapat gyerekei rajzolták meg játék közben. Ez is mutatja, hogy az alsó és 5-6-s korosztálynak még mennyire fontos a győzelem képi világa is. S hogy egy pillanat alatt magukkal ragadta őket a játék heve! A közös értékelésnek a fent leírt módja most a kisebbekre való tekintettel jó volt, de nagyobbaknál már elemző, kritikai értékelés is következhet majd.
A felhasználói élmények javítása érdekében sütiket használunk, amiket az oldal használatával, vagy a gombra kattintással fogadsz el! ELFOGADOMCookie beállításokbővebb infó
Adatvédelem és irányelvek
Adatkezelési összefoglaló
A Játékra Fel (jatekrafel.hu) oldala sütiket használ az oldalon való navigációhoz és a tartalmak megjelenítéséhez. Ezen sütik két csoportra oszthatóak. A "Szükséges" sütikre, amelyek szigorúan az oldal használható működését biztosítják, illetve a "Javasolt" sütikre, melyek segítik analizálni és megérteni, hogyan használják az ügyfeleink az oldalunkat, ennek segítségével és a tartalmak optimailzálásával még személyre szabottabb felhasználói élményt nyújtunk.
Ezek a sütik az oldal működéséhez elengedhetetlenek. Ide csak azok az alap sütik tartoznak, amelyek szükségesek a biztonságod és az oldal zavartalan használatához és Google Analytics rendszerével anonimizált statisztikai adatok gyűjtéséhez, melyek az oldal zavartalan és felhasználóbarát működtetéséhez és fejlesztéséhez elengedhetetlenek. Ezek semmilyen személyes információt sem tárolnak és nem is nyerhető belőle ki semmilyen rád vonatkozó adat.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category .
cookielawinfo-checkbox-functional
1 year
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-non-necessary
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Non-necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-others
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Others".
cookielawinfo-checkbox-performance
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
JSESSIONID
session
The JSESSIONID cookie is used by New Relic to store a session identifier so that New Relic can monitor session counts for an application.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
_GRECAPTCHA
5 months 27 days
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
Ide tartoznak azok a sütik, amik nem közvetlenül az oldal működéséhez szükségesek, viszont fokozzák és javítják az oldal használhatóságát azáltal, hogy anonimizált adatokat gyűjtenek azt oldal látogatóinak szokásairól, hogy azokat analitikai céllal felhasználva javíthassuk a te felhasználói élményed is. Illetve a Facebook és Google rendszerével való kommunikáció által, a későbbiekben a számodra már nem releváns ajánlatokkal nem, az esetleg téged érdeklő, a képzésre épülő további kedvezményes ajánlatunkkal pedig találkozhatsz.
Ezek a sütik nem alapvetőek az oldal működése során, de a felhasználóbarát működéshez nélkülözhetetlenek, mint például a beágyazott videók megjelenítéséhez, a tartalmak közösségi oldalon való megosztásának lehetőségéhez stb.
Cookie
Duration
Description
__cf_bm
30 minutes
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
A teljesítmény-cookie-k a weboldal kulcsfontosságú teljesítményindexeinek megértésére és elemzésére szolgálnak, ami segít jobb felhasználói élményt nyújtani a látogatóknak.
Cookie
Duration
Description
swpm_session
session
This cookie is set by the Simple WordPress Membership Plugin. This cookie is used for membership login session and to provide access to the protected content on the website.This cookie keeps the login records so user don't want to authorise each time while moving to next page.
_gat
1 minute
This cookie is installed by Google Universal Analytics to restrain request rate and thus limit the collection of data on high traffic sites.
Ezeknek a sütiknek a segítségével tudjuk például megtudni, hogy mennyien tekintenek meg egy adott oldalt, az ide látogatók milyen forrásból kattintottak ide, mennyi időt töltenek az oldalunkon stb. Az ezekből nyert adatok statisztikai fehasználásával tudjuk kideríteni, hogy mely részét fejlesszük következő lépésben tovább az oldalon, illetve hogy hol érdemes tovább optimalizálni a folyamatokon.
Cookie
Duration
Description
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_5JTFRREVRT
2 years
This cookie is installed by Google Analytics.
_gcl_au
3 months
Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Ezek segítségével tudunk számodra olyan, a saját vagy az általunk szakmailag is elismert partnereink ajánlatát megjeleníteni, melyek számodra is érdekesek lehetnek, az érdeklődési terüledbe vághatnak. Ezeknek a sütiknek a segítségével tudjuk ezen ajánlatok eredményességét visszamérni, illetve például a facebookon is így tudunk számodra értesítést küldeni olyan lehetőségekről, kedvezményekről, melyekre jogosult vagy.
Cookie
Duration
Description
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
Cookie
Duration
Description
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
Egyéb kategorizálatlan cookie-k azok, amelyek elemzése folyamatban van, és még nincsenek besorolva egy kategóriába sem.
Az űrlap kitöltésével elfogadom
Az űrlapon beküldött játékot én jegyeztem le. Nem sért semmilyen szerzői jogokat. Kizárólagos felhasználási joggal rendelkezem!
Szavatolom, hogy a játékleíráson nem áll fenn harmadik személynek olyan kizárólagos szerzői vagyoni/felhasználási joga, amely a játék közzététele esetén jogsértést eredményezne.
Hozzájárulok, hogy a képzés vezetője közzétegye a www.jatekrafel.hu honlapon, vagy annak valamelyik aloldalán az általam beküldött játékleírást, vagy annak a meg változtatott alakját! Elfogadom, hogy ezért semmilyen juttatásban nem részesülök!