JÁTÉKRA FEL!

Horváthné Faragó Zsuzsanna: Dobj egy mondatot!

  1. A játék neve, címe: Dobj egy mondatot!
  2. A játék pedagógiai célja: játékosan begyakoroltatni a diákokkal az igék megfelelő számban és személyben való használatát
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nem szükséges.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: dobókockák
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: lehetőség: ige-kártyák készítése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Párban, kisebb csoportokban, csoportokban egy-egy játékvezetővel.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A feladathoz szükséges nyelvtani ismeret átismétlése. Meggyőződünk róla, hogy minden diák tudja a feladat nyelvtani hátterét, ez esetben az adott igeidőhöz tartozó igeragozást. A diákok párba osztása (ezt is lehet játékosan). Ha igekártyákat is használunk, azok felhelyezése a táblára, mindenki számára jól látható módon. A feladat ismertetése és egy diákot bevonva bemutatjuk. Esetleg egy párral még egyszer megismételtetjük, már a mi segítségünk nélkül. Jelezzük, hogy mennyi idő áll rendelkezésükre.
  17. A játék menete, játékszabályok: A diákok párokat alkotnak, de lehet 3-as, 4-es csoportokban is játszani. A dobókockák pöttyei egy-egy számot szimbolizálnak: én = 1 pötty te = 2 pötty ő = 3 pötty mi = 4 pötty ti = 5 pötty ők = 6 pötty Kezdeni lehet egy igével. A párok felváltva dobnak a kockával és a pöttynek megfelelő számban és személyben mondják el az adott mondatot. A társuk ellenőrzi. Majd váltanak. Ez csak egy perc. Aztán a táblára tett ige-kártyákkal lehet a mondat tartalmát tovább változtatni.
  18. A játék lezárása: Mintegy ellenőrzésként végig megyünk az asztalok között egy dobókockával , ez már frontálisan történik. Szúrópróba szerűen dobunk egyet-egyet egy-egy kiválasztott diák előtt, aki elmondja a mondatot a dodó kocka pöttyeinek megfelelően. Ez remek alkalom arra, hogy a gyengébbeket siker élményhez juttassuk, megdícsérjük a csoport előtt egy könnyebb, már jól begyakorolt feladattal. Ha komplexebb módon végeztük,pl. a határozók változtatásával, akkor a diákok szintjének megfelelően lehet nehezíteni a visszacsatolásban használt feladványokat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Visszajelzés kérése: Mi volt benne a legnehezebb? Mi az amit a feladat után úgy érzik, hogy jobban tudnak? Ha versenyszerűen dolgoztuk fel, akkor lehet a győzteseket jutalmazni, csoporttól, korosztálytól függően. Folytatásként esetleg házi feladattal meg lehet erősíteni a szerzett tudást írásban is. Természetesen ezt meg kell, hogy előzze, hogy az írásos forma közös munka formájában is megtörténjen.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A mondat tartalma tovább színesíthető úgy, hogy változtatni lehet benne a helyhatározót, időhatározót, stb. Lehet csapatban játszani, ahol kinevezünk egy csoport vezetőt, vagy bírót, aki jegyzeteli, hogy kinek hány jó találata volt. Ha már jól begyakoroltuk tovább módosítható versennyé, úgy, hogy mindig a játékvezető dob, és a leggyorsabban érkező helyes válasz gazdája kapja a pontot.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék közben folyamatosan monitorizálni, figyelve, hogy a több segítséget igénylő diákoknak mindig rendelkezésre álljon. Szükséges lehet, hogy a párválasztásnál figyeljen, hogy a gyengébb tanulók mellé erősebb diák kerüljön, hogy segíteni tudjon.
  22. Egyéb/megjegyzés: A nyelvtanításban a dobókocka rengeteg lehetőséget rejt magában, amikor pl. egy-egy szerkezetet akarunk begyakoroltatni, az úgynevezett drillezés során. A drillezés egy meglehetősen unalmas dolog tud lenni, mégsem elkerülhető, ha a nyelvet valóban beszélni akarjuk. Így jó, ha van egy egyszerű eszközünk amivel átsegíthetjük magunkat és a diákjainkat.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Horváthné Faragó Zsuzsanna