JÁTÉKRA FEL!

Lászlóné Trexler Teréz: Szoborjáték

  1. A játék neve, címe: Szoborjáték
  2. A játék pedagógiai célja: mozgás-táncolás zenére, bemelegítés/felfrissülés, energetizálás; figyelemfejlesztés, összpontosítás, koncentrációs készség fejlesztése; egyensúlyérzék erősítése; zene megszerettetése, szórakozás
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: táncolás, mozgás közben a játékosok ne ütközzenek egymásba, illetve a berendezési tárgyakba, ezért a játékhoz elegendő szabad tér kialakítása
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: a zene biztosításához CD és lejátszó vagy digitális tábla
  12. Technikai igény: a kellékek beüzemelése
  13. Az előkészítés feladatai: a tantermet biztonságosan berendezni, tehát a padokat, székeket a tanteremben a fal mentén elhelyezni; a zenei eszközök előkészítése, beüzemelése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: a tanterem berendezésében tudnak segédkezni (akár zenére is)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: 1.a résztvevő gyerekeket félkörben leültetem 2.a kerettörténet segítségével elkalauzolom őket a játék világába Ha ellátogatunk egy múzeumba, sok szobrot tekinthetünk meg. Rájuk a teremőr vigyáz. Most egy olyan múzeumba látogatunk, ahol Ti lesztek a szobrok. A szobroknak egész nap meredten, mozdulatlanul kell állniuk, ezt azonban megélegelik, mert szeretnének néha ők is mozogni, táncolni. Erre csak akkor van lehetőségük, ha a látogatási időben felcsendül egy- egy dallam. Ilyenkor a teremőr egy kicsit lazít, kevésbé figyel a kiállított műtárgyakra. Amint a zene elhalkul, a szobroknak azonnal meg kell merevedniük, különben a teremőr lefüleli őket. 3.elmagyarázom a játékszabályokat 4.felhívom figyelmüket a biztonságos játék betartására
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok (szobrok) egymástól a mozgásukhoz, tánchoz elegendő távolságra, kényelmesen elhelyezkednek, megmerevedve. A játékvezető elindítja a zenét. A szobrok ekkor életre kelnek: táncolnak, mindaddig, míg a zene el nem halkul. A játékvezető abban a pillanatban nem tekinthet a játékosokra, hogy igazságosan bonyolódjon le a játék. Amikor a zene elnémul, a játékosok újra megdermednek. Aki ezután megmozdul, kiesik a játékból. Az első körben a játékvezető lesz a teremőr. Feladata: jól megfigyelni a szoborrá vált játékosokat. A játék nehezítéseként: Aki a játékosok közül kiesik a további körökben, beállhat teremőrnek. A teremőrök ezentúl meg is zavarhatják a mozdulatlanul álló szobrokat, megnevettethetik őket (bohóckodnak, grimaszolnak), de hozzájuk érni nem szabad. A játék akkor ér véget, amikor már csak egy szoborjátékos maradt bent a játékban.
  18. A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha már csak egyetlen egy játékos játszik. Ha a teremőr egy kivételével az összes szobrot lefülelte, a játék véget ér, bezárják a múzeumot a következő nyitásig.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: dicséret illeti a legügyesebb játékosokat; a nyertes kezelheti, irányíthatja esetleg a zenét a következő játék során, ha szeretné; ha esetleges egyéb, a játék során felmerülő óvintézkedésekre szükség van, megbeszéljük a játékosokkal
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A szoborjátékban a második körtől kezdve a kiesett szoborjátékosok beállhatnak teremőrnek. Így nehezítve a játékot. Egyéb variáció más kerettörténettel: 1. A szobrok helyett gyermek játékszerek (plüss állatkák, babák,…) a játékosok, amelyek szeretnének életre kelni. Amint kis gazdájuk nem figyel és megszólal a zene, mozoghatnak, táncolhatnak. Amikor elnémul a zene, újra játéktárgyakká kell válniuk. Aki megmozdul, attól a gazdája sajnos megszabadul. Tehát kiesik a játékból. 2. Mesefigurák lesznek a játékosok, akiket egy gonosz boszorkány elvarázsolt. Csak akkor kelhetnek életre, amikor felcsendül a zene.
  21. A játékvezető speciális feladatai: az igazságos, becsületes játékra felhívni a figyelmet (mind a szobrok, mind a teremőrök tartsák be a játék rájuk vonatkozó szabályait); egymás és saját biztonságukra, épségükre ügyeljenek; előzetesen a tanteremben a biztonságos játéktér kialakítása; a játékszabályok betartásának ellenőrzése folyamatosan
  22. Egyéb/megjegyzés: A dokumentált játékot iskolánkban a nyári német nemzetiségi tánctáborunkban játszottuk le alsó tagozatos tanulóinkkal. A program nagy részét nemzetiségi táncok megtanulása tette ki. A játékkal sikerült a csapatot újra és újra felfrissíteni, ösztönözni a következő tánc elsajátítására, illetve a nemzetiségi zene megszerettetésére.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Lászlóné Trexler Teréz