JÁTÉKRA FEL!

Zóka Éva: Postás illetve ebben a változatban Számadós

  1. A játék neve, címe: Postás illetve ebben a változatban Számadós
  2. A játék pedagógiai célja: Új ismeretek adása az állattartással kapcsolatosan, meglévő ismeretek rendszerezése,néprajzi ismeretek bővítése, mélyítése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Helycsere közben egymásra figyelés, ne legyen lökdösődés
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Teremben kicsi rajztáblákkal szoktuk kijelölni a helyeket, szabad téren, beton placcon mindenki rajzol maga köré egy kisebb kört egy aszfaltkrétával
  12. Technikai igény: Olvasni tudás.
  13. Az előkészítés feladatai: Szókártyák kinyomtatása, kréták, vagy rajztáblák előkészítése, játéktér kijelölése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Helyek kijelölése a körben: Álljunk körbe! Mindenki rajzoljon a lábai köré egy kört, hogy kényelmesen elférjen benne a lába! Vagy: Mindenkinek adok egy rajztáblát! Álljunk körbe! Ha szép egyenletes a kör kialakítása, akkor rakd le arra a helyre a táblát, ahol álltál és állj a táblára! Olvasmány feldolgozásánál az adott szövegből a játékosok is kigyűjthetik a játékban szereplő szavakat és papírra írhatják.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Régen minden állatnak megvolt a maga pásztora. Ezeknek a pásztoroknak különféle elnevezéseik voltak, amiket ma már nem igazán ismerünk. Most belőletek kerülnek ki a pásztorok és a hozzájuk illő állatok. Minden pásztor a számadónak tartozott elszámolással, hogy mennyi állatot sikerült megőriznie, mennyit vitt el a farkas, mennyi volt a szaporulat.
  17. A játék menete, játékszabályok: Mindenki megtalálta a maga helyét! Mindenkinek osztok egy szókártyát! Kérlek, olvasd el magadban hogy mi áll rajta! Érti-e mindenki a saját szavát? Beszéljük meg, hogy melyik pásztorhoz melyik állat, tartozhat! Nézd meg jól, hogy ki lesz a párod, akivel helyet kell majd cserélned, ha a számadó valamelyiktök nevét mondja! Először én leszek a számadó és én mondom az állat, vagy a pásztor nevét, ekkor az összetartozóknak helyet kell cserélniük. Senki nem maradhat ugyanazon a helyen! Miközben helyet cseréltek, a számadó is igyekszik az üres helyek valamelyikére jutni. Ha sikerül neki, akkor más kerül kör/rajztábla nélküli helyre. Így bárkiből lehet számadó, akinek nem jut rajzolt kör/rajztábla. Ekkor az ő feladata, hogy a körben álló pásztorok vagy állatok közül valakinek a nevét mondja a szókártyák segítségével. A számadónak minden állatot, illetve pásztort meg kell látogatnia, azaz olyanok nevét, kell mondania, akik előzőleg nem szerepeltek.
  18. A játék lezárása: A játék továbbfejlesztett változatában kiesős rendszerben, aki utoljára maradt az volt a legügyesebb állat, vagy pásztor.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Jutalom maga a játék és az élvezete. Feldolgozás: a játékban szereplő szókártyákat a táblánál párokba állítjuk, rendszerezzük. A játékban sokkal jobban rögzülnek az ismeretlen szavak. Idegen nyelv tanulásánál is nagyon jól alkalmazható.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Farkas beléptetése a játékba: amikor már unalmassá válna a játék, akkor színre lép a farkas. A helyet nem találó egy vonítással farkassá változik és ekkor minden állatnak menekülnie kell. A pásztorok megijednek, ezért leguggolnak a helyükön. A farkas pedig próbál helyet találni magának. Földesúr beléptetése a játékba: No! felkiáltással, ha színre lép a földesúr, akkor ő minden állatot és pásztort látni akar, azaz mindenkinek helyet kell változtatnia,közben ő is helyet próbál keríteni magának. Ha már sokat láttuk, hallottuk a neveinket, szókártyák nélkül is mehet a játék. A földesúr és a farkas belépése után a játékvezető kiesőssé teheti a játékot, amikor is kivesz egy rajztáblát/áthúz egy kört. Megette a farkas/Kirúgta, levágatta a földesúr. A kiesett játékosnak a következő körben segédbojtároskodni kell, azaz ő is kivesz egy rajztáblát/áthúz egy kört. Ha egy állathoz nem csak pásztort rendelünk, hanem a hím és a nőstény állat, a herélt állat nevét is akkor bővíthető az egyszerre mozgók, egy csoporthoz tartozók köre.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ha valamelyik páros tagjai nem szerepeltek még a soros számadónak őket kell sugallni. Ha valaki elfelejtkezik arról, hogy neki kell helyet cserélnie, ő figyelmezteti. Azaz arra kell figyelni, hogy pörgős és mindenki számára változatos legyen a játék!
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot az írás olvasástanulás folyamatában nyomtatott és írott betű-, vagy szópárokkal is lehet játszani. Így első osztályban is nagyon élvezetes. Olvasmányok feldolgozásánál, szómagyarázatnál, olvasástechnikai előkészítésnél is nagyon jó szolgálatot tesz.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Zóka Éva, (evazoka@freemail.hu)