JÁTÉKRA FEL!

Duskáné Lábodi Eszter: Melyik névszó vagy? (Névszógyakorló)

  1. A játék neve, címe: Melyik névszó vagy? (Névszógyakorló)
  2. A játék pedagógiai célja: A névszavak.:főnév, melléknév, számnév, majd a névmás bevezetésével a névszavak felismerése, rögzítése, biztos megkülönböztetése a célom. Célom még a türelem, s empátia fejlesztése.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Kartávolságban állunk kört alkotva, hogy látható legyen mindenki. A középen állónak elegendő hely kihagyva.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: labda kártyák, melyen szavak vannak, s ezek szófaját kell meghatározni
  12. Technikai igény: *Ha van rá mód, interaktív táblán kivetítem a képeket, vagy a szavakat diasorozaton.
  13. Az előkészítés feladatai: Ha teremben vagyunk a padokat félrehúzom, hogy legyen elég nagy terem, helyem a kör alakításához.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevőket próbálom bevonni azzal, hogy igaz hamis állításokat mondok a névszavakról, vagy sorolunk fel szavakat , s megmondjuk milyen névszó.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Minden egyes névszóként bemutatkozom. Pl.: Én vagyok a főnév, mert élő és élettelen dolog lehetek. Pl.: kutya, könyv Én vagyok a melléknév, mert tulajdonságot, állapotot, származást jelölök meg. pl.: szép, egészséges,magyar Én vagyok a számnév, mert mennyiséget jelölök meg. pl.: tíz, sok, hatod, első
  17. A játék menete, játékszabályok: Körben állnak a gyerekek. Egy valaki középen áll, s rámutat valakire, vagy ha labdával játszunk, a labdát dobja neki, s mond egy névszót, s a labdát elkapónak meg kell mondani, hogy fn., mn. vagy számnév-e. Középen álló mondja: -Kutya vagy. A labdát elkapó válasza. -Főnév vagyok. – Tíz vagy. – Számnév vagyok. -Szép vagy. – Melléknév vagyok. Aki helyesen válaszol, helyet cserél a középen állóval, s ő lesz a kérdező. Keretmese lehet: Névszóországban vagyunk. Határozzuk meg, hogy kik vagyunk a hozzánk érkezőnek.!!
  18. A játék lezárása: Befejeződik a játék, ha mindenki sorra került, s helyesen válaszolt. Ha kártyákkal játszunk, akkor fejezzük be, ha elfogyott a kártya.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Bizalom jutalmazás van. Ugyanis, ha több kört játszunk, akkor legalább 3 jó válasz esetén jár egy pl.:pluszpontot, matrica, nyomda.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. Játszhatjuk úgy is, hogy középen álló mondja: főnév vagy mellékné vagy számnév, s erre kell egy megfelelő szót mondani. 2. Senki nem áll középen, mindenki a körben áll, s a labdát egymásnak dobják. Aki elkapja annak olyan szófajú szót kell mondani, amit a dobó kért tőle. 3. Nyelvi órán is alkalmazható szótanulóként is.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Sosem nevetünk ki senkit!!! Ha ront, vagy téveszt, próbáljuk rávezetni a helyes megoldásra! Például alkalmazzuk a megfelelő kérdőszót, így látjuk, hogy esetleg még ki bizonytalan.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nem feltétlen kell körbe állni, akár egymásnak dobva a teremben is helyükön állva, akár ülve is dobhatjuk a labdát.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Duskáné Lábodi Eszter