JÁTÉKRA FEL!

Belloné Serbán Tünde: Torkosjáték

  1. A játék neve, címe: Torkosjáték
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők ügyességi, gyorsasági, taktikai képességeinek fejlesztése.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Hívd fel a „kukta” szerepében játszó figyelmét, hogy a játékostársak kendővel történő megütésekor kézre, karra, s ne fejre célozzon, nehogy szemsérülést okozzon!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Legalább 10 konyhai eszközt helyettesítő, könnyen kézbevehető kistárgy. Az iskolai próbajáték alkalmával tolltartókkal játszottuk.
  12. Technikai igény: A játékhoz egy viszonylag hosszú ugrókötélre és a mező felfestéséhez fehér krétára van szükség.
  13. Az előkészítés feladatai: A játéktérként kiválasztott helyre krétával köralakú játékmezőt rajzolunk, melynek közepébe x-el jelöljük a kötéltartó „szakács” helyét. Ideális esetben a kötél hossza a kör sugarával egyezik meg, hogy kellő mozgásteret engedjen a kuktának.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékmező kijelölése után elszórtan elhelyezzük a tárgyakat a körben közel a sugarához, a kukta és a kötéltartó szakács is felveszi a játékpozícióját, a torkosok a körön kívül szabadon elrendeződnek. A szakács és a kukta szerepre önként vállalkozó vagy kiszámolással kijelölt személy is kerülhet.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok játékkedvének felkeltésére egy kerettörténetet mond a játékvezető: Minden konyhában a szakács és a kukta összehangolt munkájára van szükség. A következő játékban bizonyíthatják, milyen jól tudnak együttműködni és képesek megakadályozni, hogy belecsipegessenek a torkosok az ételbe, mielőtt az elkészül.
  17. A játék menete, játékszabályok: Kiolvassuk vagy önkéntes alapon kijelöljük a szakácsot és a kuktát. A szakács beáll a körmező közepébe és onnan a játékideje alatt nem mozdul, tartja a kötél végét és esetleg irányít. A kötél másik végén áll a kukta és szabad kezében egy konyharuhát tart. A körön kívüli játékosok a torkosok, akik a főzéshez előkészített dolgokat akarják elcsenni a játékvezető jelére (tapstól tapsig rabolhatnak). A kukta a kötelet fogva a körben szabadon mozoghat, de akire ráüt, az kiesik a játékból. A szakács a leselkedő veszélyre jobbról-balról szavakkal figyelmeztethet őt. Ha gyorsan mozog a kukta, nehéz lesz tőle a tárgyakat elvenni. Az győz, aki a kijelölt játékidő alatt a legtöbb tárgyat begyűjti.
  18. A játék lezárása: A meghatározott játékidő elteltével (pl. 3-5 perc) a megszerzett tárgyak száma alapján győztest hirdetünk, és a játék folytatódhat vagy más ügyességi játékok között csupán a játékélményért egyszer játszuk.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A legtöbb tárgyat szerzett torkos lehet a következő játékban a kukta. Így a versenyhelyzet fokozható. A játékvezető megdicséri a játékosokat, kiemeli a győztes érdemeit, ill. a játékostársak tapasztalataikat megosztva taktikai tanácsokat adhatnak a folytatáshoz. Játéksorozat esetén a legügyesebb kukta az, aki a játékidő alatt a legtöbb tárgyat megőrizte.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A szakács átvállalhatja a játékvezető szerepét is és meghatározhatja, hogy kik támadhatnak a körön kívülről. Pl: a torkosok számokat kapnak és csak a párosok, vagy csak a páratlanok felszólításra támadhatnak. Kisebb korcsoport esetén a csak a fiúk, vagy csak a lányok utasítás is hasonló vezényszavak lehetnek. Ez lényegesen megkönnyíti a kukta védekező szerepét.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető a játékszabályok pontos betartását folyamatosan figyelemmel kíséri, annak megsértése esetén a játékot félbeszakítja, és a félreértéseket korrigálja (a következő indítótaps előtt is megteheti ezt). Korosztálytól függően az élesjáték előtt egy próba is játszható. Minél jobban megy a játék érdemes annál pörgősebben indítani a támadásokat.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ez a játék tapasztalataim szerint korosztálytól függetlenül nagyon jó csapatépítő tréning. A torkosjáték mellett több ügyességi játékot is játszottunk a szabadban, melyekről fényképes dokumentumot is küldök: Labdafogó, Várkapitány, Lődd a várat!, Dzsungelharc, Kalózkaland.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Belloné Serbán Tünde