JÁTÉKRA FEL!

Horváth Katalin: Szókirakó

  1. A játék neve, címe: Szókirakó
  2. A játék pedagógiai célja: szókincsfejlesztés, tananyag ismétlése, együttműködés fejlesztése, közös tevékenység öröme, eredményessége
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A résztvevők nem mozognak a játék alatt, helyüket sem változtatják, ebből fakadóan nincs baleseti kockázat.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Kockák, filctoll, sál, papír, íróeszköz
  12. Technikai igény: iskolapad (asztal), székek
  13. Az előkészítés feladatai: Tanterem átrendezése úgy, hogy két csoportban 2 asztalnál körben ülve tudjunk játszani. Játékeszköz (kockák) előkészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kockákat a matekos kollégától kértem kölcsön a geometriai testek készletből. Mivel ezekre filccel nem szerettem volna, hogy írjanak, bevontuk minden oldalát papírnégyzettel. A papírlapokat előre feldaraboltam, és gyurmaragasztóval segítettek a gyerekek rögzíteni. A legközelebbi játékhoz jobb lesz olyan kockákat beszerezni, amelyeket kedvünkre firkálhatunk, mert a játékot lehet azzal nehezíteni, hogy egymásra rakjuk a kockákat, és nem egymás mellé.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A tanév utolsó tanítási napján játszottuk le a játékot. Visszatekintve az elmúlt időszakra, a jó hangulat, az idei utolsó közös játék élményéért. A játékosok beosztása úgy történik, hogy mindenki húz egy lapot, amelyre rá van írva, hogy melyik (1 vagy 2) csapatba kerül.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok 2 db 7 fős csapatot alkotnak. A játékosok az asztal körül ülnek. Csapatonként minden játékos kap 2 db kockát, amelyekre egy-egy betűt írhat, majd továbbadja egy társának, aki szintén ír egy betűt. Minden kockára így 6 különböző betű kerül. ha minden kockán van már betű, kezdődhet a játék. Az egyik játékosnak bekötik a szemét, ő fogja a szavakat kirakni a kockákból. A feladat, hogy a bekötött szemű játékost a társai irányítják szóval, hogy melyik kockát vegye fel. Mikor megtalált egy betűt, a következő utasítást egy másik társától kapja, mindig az óramutató járásával megegyező irányban haladva. Annál jobb a megoldás, minél hosszabb a szó (minél több betűből áll). Amikor egy szó elkészül, a társak feljegyzik egy papírra, és egy másik játékos szemét kötik be (szintén az óramutató járásával megegyező irányban haladva), így mindenki építhet. Megadható egy téma, ami köré a szavak csoportosuljanak: általános, osztálykirándulás emlékei, közös élmények….
  18. A játék lezárása: A játék egy meghatározott ideig tart. Mikor lejár az idő, összeszámoljuk a szavakat, betűket, és aki többet gyűjtött, az a csapat volt az ügyesebb.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszéljük, hogy a csapatok milyen szavakat gyűjtöttek. Milyen érzés vakon, csak a hallott szóra hagyatkozni? Ki hogy érezte magát játék közben? Mi volt benne a legviccesebb, legnehezebb? Hogyan alakíthatnánk át, hogy még élvezetesebb legyen? Ha például az osztálykirándulás volt a téma, kinek mi jut eszébe arról a kirakott szóról, közös élmények felelevenítése. Ha tananyag ismétlése volt a cél: ki milyen fogalmat tanult meg, értett meg a játék során. Végül a játékosok megdicsérése, köszönet a játékban való részvételért.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezítés: Az osztályom a célcsoportom, akiknek biológiát, fizikát, kémiát és földrajzot tanítok. Ezek a tárgyak általában nehezebben mennek, így aki olyan szót, fogalmat, kifejezést rak ki, amit ezekből a tantárgyakból tanult, 1,5 szoros szorzót kap. Ha jobban a tananyag ismétlése inkább a cél, összefoglaló óra eleje: akkor a bekötött szemű játékosnak az még pluszban a feladata, hogy miután elolvasta a kirakott szót, magyarázza meg, mondja el mit jelent. Még izgalmasabb lehet a játék, ha a kockákat egymásra kell építeni, és úgy értelmes szavakat kirakni, alulról felfelé összeolvasva.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ha a játékvezető úgy látja, hogy megy a játék, mindenki számára érthető a feladat, akkor lehet váltogatni a témákat, amik alapján a szavak szülessenek. Arra figyelni kell a játékvezetőnek, hogy csúnya, trágár szavakat ne rakassanak ki társukkal.
  22. Egyéb/megjegyzés: A résztvevők szerették a játékot, jól érezték magukat közben.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Horváth Katalin