JÁTÉKRA FEL!

Papp Timea Krisztina: Szemfüles Szilvi és Szemfüles Szilárd

  1. A játék neve, címe: Szemfüles Szilvi és Szemfüles Szilárd
  2. A játék pedagógiai célja: Gyakorlás, ismétlés az adott tananyaggal kapcsolatban. Türelem és koncentráció fejlesztése. Egymás tévedéseivel kapcsolatos megértő viselkedés kialakítása.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A székek, asztalok között úgy helyezkedjenek el a gyerekek, hogy gyorsan le tudjanak guggolni, fel tudjanak állni.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Nincs. Továbbfejlesztett változatában tábla és kréta.
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: A teremben úgy kell elhelyezkedni, hogy a gyerekek balesetmentesen tudjanak játszani. Néhány gyerek ki is jöhet a tábla közelébe, elém. Célszerű olyan gyereket kihívni, aki esetleg kevésbé vallja be, ha nem szabályszerűen játszott. Fontos az is, hogy mindenkit lássak.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Minden gyerek maga körül megteremti a feltételeket.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető elmeséli a kerettörténetet.
  17. A játék menete, játékszabályok: A kerettörténet a következő: Szemfüles Szilvi és Szemfüles Szilárd kismanók. Szeretnek segíteni a gyerekeknek. Úgy segítenek, hogy varázserejükkel szemfülessé varázsolják a gyerekeket. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek szemfülessé válnak, észreveszik, ha valaki nem mond igazat. Nem lehet őket becsapni. Én tudom, hogy most itt vannak, és arra várnak, hogy varázsolhassanak. Vajon kinek fognak segíteni? Kiderül a játék során. Szabályok ismertetése: Mondok állításokat, amikről el kell dönteni, hogy igaz, vagy hamis. Ha igazat mondok, akkor fel kell emelned a kezed a magasba, és jó nagyot nyújtózkodni. Ha hamis az állítás, akkor le kell guggolni. Fontos szabály, hogy nem azonnal kell megtenni, hanem csak akkor, amikor tapsolok. Ha elmondtam az állítást, hagyok egy pici időt, hogy átgondold a dolgot, majd tapsolok. Csak ekkor szabad leguggolni, vagy nyújtózkodni. Ezután elmondom, hogy melyik volt a jó megoldás. (Ha szükséges, vagy indokolom, vagy egy gyerekkel röviden megindokoltatom). Ha valaki nem jól csinálta, az kiesik. Ekkor leül a székére, de tovább dolgozik. Vagy nyújtózkodik, vagy lehajol, csak a székén ülve. 5 állítást mondtam. Ha valaki mind az ötöt eltalálta, nagyon szemfüles volt, piros pontot kapott. A játékot több körben megismételtem, mert több állítással készültem. A játékot matematika órán játszottam, és geometriával kapcsolatos témából merítettem.
  18. A játék lezárása: Addig érdemes játszani, amíg a gyerekek felfrissülnek. Ez két, legfeljebb három kört jelent.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ha valaki mind az ötöt eltalálta, nagyon szemfüles volt, ezért piros pontot írhat a füzete elejébe.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot kisebb gyerekek esetében, vagy nehéz tananyag esetén, illetve a próbajáték során kiesés nélkül lehet végezni. A próbajáték 1-2 kérdést jelent. A kisebbek még nehezen viselhetik a kiesést, ezért náluk még a versenyhelyzetet a kieséssel nem kell megteremteni. Piros pont nélkül, csak egy jó válasz és mozdulat eltalálása is sikerélményt nyújt számukra. Másik változata például nyelvtan órán használható: A táblára írok fel két dolgot, például ly-t a bal oldalamra, j-t a jobb oldalamra. Szavakat mondok, és a gyerekeknek el kell dönteni, hogy mit írnának az elhangzott szóban. Tapsra, a megadott irányba kell felemelni a kezüket. Ha mindkettő van benne, akkor mindkét kezüket fel kell emelni. Ezt a változatot nagyobbakkal célszerű játszani. Nagyobb gyerekeknél lehet több állítást mondani, vagy meghatározott számú győztesig játszani.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Nevelési feladatok is előkerülnek a játék során. Ha valaki nem becsületes, akkor a többi gyerek ezt rögtön észreveszi, és szól, mert nehezményezi. Az ilyen gyereket magam elé állítom, hogy jól lássam. A kicsiknél a kudarctűrés képességet is fejleszti a játék, mert azonnal kiderül a tévedés. Fontos, hogy a többi gyerekben ki kell alakítani, hogy a másik gyerek tévedését megértéssel kezelje. Ez nálunk nem jelentett problémát.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot az előző osztályaimmal sokat játszottam. Rajongtak érte! Hangos ujjongással fogadták. Mindenki szerette, mert mindig tudtam úgy kérdezni, hogy valamikor nyerjen a gyengébb képességű gyerek is. Azért is szeretik még a gyerekek, mert elsősorban önmagukkal versenyeznek.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Papp Timea Krisztina