JÁTÉKRA FEL!

Bátori Adrienn: Egyedfejlődéses pötty fogó

  1. A játék neve, címe: Egyedfejlődéses pötty fogó
  2. A játék pedagógiai célja: Nagymozgások, állatutánzó járások gyakorlása. Szerialitás, rövid távú memória fejlesztése.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játék kezdete előtt fontos megbeszélni, hogy egymást nem tapossuk, nem lökjük, nem csapjuk meg. Fokozottan figyelünk nem csak a kezünkre, de a lábunkra is, nehogy valakit véletlenül megrúgjunk. Illetve nekem, mint játékvezetőnek kell figyelnem, hogy nehogy a gyerekek szemébe világítsak a lézerrel.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Egy darab laserpointer.
  12. Technikai igény: A terem padlójának csúszósnak, lakkozottnak, parkettázottnak, a résztvevők ruházata pedig laza, testmozgásra alkalmasnak kell lennie. A kúszó-mászó mozgás egyébként nagyon nehezen kivitelezhető.
  13. Az előkészítés feladatai: Teremrendezés: Minden olyan tárgyat elpakolni a teremből, amelybe óvatlanul a fejüket beüthetik, vagy amit magukra boríthatnak a heves játék közben. Mindezek után fontos átismételni az egyes állatutánzó mozgásokat, hogy mindenki szabályosan tudjon játszani, és ne közben kelljen korrigálni. Esetleg már az ismétlés közben is játszhatunk egy-egy kört a játékból egyedfejlődés nélkül.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mozgások: Találjunk ki együtt fejlődési sort. (Esetleg minden alkalommal más sorrendet.)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kiinduló helyzet megbeszélése, szabályok ismertetése, fejlődési sor utolsó tisztázása, kezdőszó (RAJT) megadása, pöttyvilágítás megkezdése.
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek a terem egyik végében helyezkednek el. Mindenki a hasán fekszik, fejek egy irányba, felém néznek. Indítás után mindenki kúszásban (GYÍK) közlekedhet csak. Feladata, hogy az általam laserpointerrel a földre vetített piros pöttyöt elkapja, jobb kézzel rácsapjon. Egészen addig kúszásban közlekedik, amíg a bal kezével is el tudja kapni a pöttyöt/rá tud csapni. Ha mindkét kézzel rácsapott, kúszás helyett négykézláb (KUTYA) folytatja az útját. Még mindig a pöttyöt kergeti, de már kutyaként. Ekkor is jobb és bal kézzel is rá kell csapnia a pöttyre, csak ekkor válik majommá. Tenyeres-talpas (MAJOM) mászásban folytatja az útját. Ha így is mindkét kezével elkapja a pöttyöt EMBERré válik. A fejlődési sor ez esetben tehát: GYÍK – KUTYA – MAJOM – EMBER. Célunk, hogy mindenki emberré váljon. Az emberré vált gyerekek óriás járásban oldalra mennek, majd leülnek a kispadra drukkolni a többieknek, illetve figyelnek, ellenőrzik, hogy nem hagyott-e ki valaki valamilyen lépést.
  18. A játék lezárása: A játék végén megbeszéljük, hogy ki milyen állatutánzó járást kell még gyakorolnia, kinek melyik mozdulatsort hogyan kell javítania.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt, esetleg új fejlődési sort beszélünk meg és játszunk még egy kört a játékból, ha van még idő erre.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A pötty-fogónak ez már eleve egy továbbfejlesztése. Eredetileg csak egyféle állatutánzó járással kapjuk el a pöttyöt. Az egyedfejlődési sor már szerialitást is fejleszt. A sorrend megváltoztatásával, bővítésével a rövid távú memóriát is fejleszthetjük. Lehet hozzáadni egyéb nehezítést (főfogalmak bővítésével) olyan módon, hogy minden pöttyre csapáskor egy vízi állatot, szőrös állatot, gyümölcsöt, zöldséget kell mondani, és kétszer ugyanazt nem szabad használni. Ezen kívül lehet úgy párban játszani, hogy a pár egyik tagja mindig ellenőrzi a másikat, hogy szabályosan kivitelezi-e a mozgást, jó sorrendben végzi-e a feladatot. További nehezítés lehet, hogy az irányokat is hozzáadjuk. Pl. Ha jobbra (fal felé) haladsz, akkor pókjárásban, ha az ablak felé (balra) haladsz, akkor kúszásban kell közlekedned. Illetve két különböző fejlődési sort felállíthatunk, és fejben kell tartania, hogy melyik irányban hol tartott a sorban.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A fokozatosság betartása, illetve figyelni kell arra, hogy mindenki a neki megfelelő mennyiségű mozgást végezze. A túlzott kifárasztás, túl gyors pöttymozgatás idő előtti kifáradáshoz, kudarcélményhez vezethet.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://album.picibaba.hu/3/jatek
  24. A Játékot lejegyezte: Bátori Adrienn