JÁTÉKRA FEL!

Gál Tamás: Kettes számrendszer

  1. A játék neve, címe: Kettes számrendszer
  2. A játék pedagógiai célja: Fegyelmezett figyelem, koncentráció gyakorlása
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A tanórákon szokásos
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Szék a résztvevőknek
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Két sor szék, egymással szemben
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Fogj egy széket és vidd !
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Az elérendő cél ismertetése
  17. A játék menete, játékszabályok: Kő-Papír-Ollós szétválogatás után, egymással szemben ülnek a játékosok. Minden szék a 2-es számrendszernek a soron következő helyiértéke. A legkisebb helyiértéket képviselő széken ülők feladata, hogy a játékvezető ütemes számolására, minden új számnál, váltson a helyzetén. Ha ült, álljon fel, ha állt, üljön le. A többiek egyetlen feladata, a szomszédot figyelni. Ha leült, váltson. (Csak a kisebb helyiérték irányában lévő számít szomszédnak.) Ha valamelyik széksor játékosa vét, akkor a másik csapat kap egy pontot, a hibázók pedig átülnek a szomszédos székre, a legkisebb helyiértékű széken lévő a sor végére megy. (A legnagyobb helyiértékű székre.) A csoport, amelyik pontot kapott a másik csoport hibája miatt, ezt csak akkor tarthatja meg, ha meg tudja mondani, hogy az akkor éppen állók, a tízes számrendszerbe átszámolva, mennyit képviselnek. Ha nem tudják, akkor nincs pont, és ők is „forognak” – 1-el arrébb ülnek. A csapattársak segíthetnek egymásnak mutogatással, könyökmozdulattal, vagy megtéveszthetik a másik csapatot testcselekkel, mutogatással. Mivel a játék célja a tanuláson kívül a feladat fegyelmezett végrehajtása is, a játékvezető levonhat pontot, ha ez nem teljesül.
  18. A játék lezárása: A játék a kitűzött pontszám eléréséig tart.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ha matekóra, akkor ízlés szerinti mértékű beszámítás egy osztályzatba, a csoport minden tagjának..
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A 3-as számrendszer még kezelhető, de ott már vagy székre állás, vagy földre ülés, guggolás is kell a számolások hatására. Ha már kezd kialakulni a rutin, fokozni lehet a hibalehetőséget a gyorsabb számolással, vagy meddig jutnak el a csoportok adott idő alatt.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A számolás és a játékszabályok szerinti döntés, ha vita lenne.
  22. Egyéb/megjegyzés: Bár a játékszabály nagyon egyszerű, szerényebb képességű csoportnál egy tanóra sem elég, a betanuláshoz. Nem a tisztán matek részéhez, hanem hogy "válts, ha a szomszédod leült". Valamiért ez nem olyan egyszerű. Ez a játék nem arra való, hogy gyorsan játsszunk egyet. De ha már értik a játékot, akkor fel tud pörögni a versenyhangulat és a csapatépítés. Igaz, olykor a leépítés is 🙁
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://www.dropbox.com/sh/ghdnlgy0zc3zzhg/AAAmNBP7qwmOl__6nsJP4Q1ka?dl=0
  24. A Játékot lejegyezte: Gál Tamás