JÁTÉKRA FEL!

Pálinkás Eszter: „Állj,ha piros!” ( Szoborjáték újragondolva)

  1. A játék neve, címe: „Állj,ha piros!” ( Szoborjáték újragondolva)
  2. A játék pedagógiai célja: – a közlekedési szabályok tudatosítása -frissít, megmozgat -szabálykövetésre tanít -együttműködésre tanít,nem egyedül „közlekedünk”
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Magas
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játék során a játékosok gyorsan mozognak,futnak,ezért fontos,hogy semmilyen akadály ne állja útjukat. Akár kint,akár bent játszunk (iskolaudvar, tornaterem,folyosó…) ügyelni kell a megfelelő tágas hely kialakítására.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Egy piros és egy zöld színű,nagyobb méretű tárcsa,a jelzőlámpát imitálandó.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Felmérni,hogy a játék lejátszásához van-e elég hely. Felmérni,hogy miután a játék során versenyhelyzet alakul ki,nincsenek-e a játékosok túlpörögve,nehogy baleset történjen…
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az adott témakör,ez esetben a közlekedés,körüljárása,bemelegítő játékokkal,beszélgetéssel,énekkel,..
  16. A játék megnyitása, nyitánya: „Valamennyien választhattok képzeletben egy olyan járművet,ami az utcán közlekedik (autó,bicikli,busz,stb.) Miután beszálltál a járműbe,és szeretnél elindulni, és célba érni a jelzőlámpához,meg kell beszéljünk egy fontos szabályt. Ha a jelzőlámpa pirosat mutat,a forgalom áll.Ha a jelzőlámpa zöldre vált,a forgalom elindul.Ha azonban újra pirosra vált a lámpa,a forgalomnak azonnal meg kell állnia,nehogy baleset történjen.Akkor szabad csak újra elindulni,ha a lámpa újra zöldre vált. Aki leghamarabb célba ér,lehet az új jelzőlámpa,hisz nem csak gyorsan,de szabályosan is közlekedett.Aki játék közben vét a közlekedési szabályok ellen,pirosnál megy vagy mozog,nem tud megállni,avagy zöldnél állva marad,nem mozdul,visszamegy a startvonalhoz.Aki nekiűtközik másnak és „balesetet”; okoz,szintén újrakezdi a játékot.Az első jelzőlámpa én leszek.Beszállás!”;
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek a játék ismertetése után felállnak a startvonalhoz. A „jelzőlámpa” a célvonalon áll,ahová a "járműveknek" el kell jutniuk. A játékvezető a zöld és piros tárcsát felváltva mutatja,a szabálytalanul közlekedőket visszaküldi a startvonalhoz. Aki először szabályosan,gyorsan, másokra ügyelve célba ér,lesz az új jelzőlámpa. Szabályok. Pirosnál nem lehet menni,mozogni. Zöldnél kell mozogni,balesetet elkerülve! Aki balesetet okoz,mert másra nem figyel,újrakezdi a játékot.
  18. A játék lezárása: „Úgy látom valamennyien megtanultatok szabályosan,gyorsan,másokra figyelve közlekedni az utcán.Parkoljátok le a járműveiteket és szálljatok ki belőlük.”
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszéljük,hogy ki volt sikeres. Ki okozott,vagy szenvedett balesetet. Ki volt olyan ügyes,hogy jelzőlámpa lehetett.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1.Akadályok elhelyezése a pályán,amit megkerülve lehet csak a célig jutni. 2. A sárga szín bevonásával esetleg egy egyhelyben mozgás beiktatása. 3. Két játékos együtt száll járműbe és együtt kell mozogjanak.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Nem egyszerű futóverseny a starttól a célig,tehát figyelni kell a szabályokra,erre fel kell hívni a játékosok figyelmét. A fokozott balesetveszély miatt a játékba be kell avatkozni,vagy leállítani a balesetet elkerülendő.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ez a játék alsó tagozaton,1-3 osztályig jól játszható,a gyerekek nagyon kedvelik,főleg,ha ők lehetnek a „jelzőlámpák”.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Pálinkás Eszter