JÁTÉKRA FEL!

Biró Éva: Hajókázás

  1. A játék neve, címe: Hajókázás
  2. A játék pedagógiai célja: – Térben való tájékozódás, eligazodás – Figyelemmegosztás, reagálás gyorsaság – Vérkeringés fokozás, állóképesség fejlesztés – Emlékezetfejlesztés
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A mászóka környékéről a kismotorokat vigyék el a gyerekek, a szaladgálás és a felmászás miatt ne legyen útban.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Piros, sárga, kék, fehér színű tárgyak (lehet labda, tábla vagy szalag akár)
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A szükséges eszközöket össze kell szedni a csoportszobából vagy tornateremből. De lehet akár az udvari játékok közül is bármi, ami a színeknek megfelel.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekeket megkérem, hogy keressenek egy piros, kék, sárga és egy fehér játékot, eszközt.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Összehívom a gyerkőcöket, hogy játsszunk egy TŰZ-VÍZ-REPÜLŐ játékot. Ezt ismerik és szeretik is, kellő motiváció a közös játékhoz. Majd hajókirándulásra indulunk… Ezután elmondom az új játék szabályait, megmutatom az eszközöket hozzá.
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek motorcsónakként szaladgálnak a nyílt tengeren. (fogják a kormánylapátot hátuk mögött) A játékvezető jól látható helyen áll, és felmutatja az eszközöket. – PIROS jelzésre: az üzemanyag elfogyott, le kell ülni nyújtott ülésbe és ringatózni kell a vízen. – KÉK jelzésre: fel kell húzni a vitorlát (magas tartásban összetett tenyérrel hajlított könyökkel) sétálva kell haladni. – SÁRGA jelzésre: ki kell kötni a partra (az épület falához) és üzemanyagot szerezni (5 egységet kell leszámolni), utána be lehet indítani a motorcsónakot, futás tovább. – FEHÉR szalaglengetésre: Árbócra fel! A gyerekeknek fel kell mászni a mászókára.
  18. A játék lezárása: Amikor úgy látom, hogy lankad a figyelmük, vagy kellőképpen kiszaladgálták magukat, akkor zárom le a játékot. Szabad udvari játékkal folytatódhat a móka.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérem, kiemelem menet közben név szerint azokat a gyermekeket, akik elsők között veszik észre a jelzéseket, és helyesen változtatnak feladatvégzést. A végén megkérdezem tetszett-e a játék, ha igen, máskor is játszhatunk ilyet. 
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Bármilyen hajótípust be lehet vonni a későbbiekben, különböző mozdulatokkal – kajakozás (evezés csak az egyik oldalukon) – csónakázás (itt már hátrafelé kell haladni, két karral test előtt húzni) – sárkányhajózás (páros sorakoztatás, együtt evezés ütemre) – vízibicikli (kézzel tekerés)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Balesetveszélyre felhívom a figyelmet, kerüljék ki egymást és a mászókát futás közben. (téri tájékozódás) A szabályokat fokozatosan ismertetem. Először csak egy utasítást adok, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetem a következőt, és így tovább.
  22. Egyéb/megjegyzés: Kisebb gyerekeknél először mindig mondom is, hogy milyen színt mutatok fel, mikor már tudnak futás, vagy feladatvégzés közben szemmel követni, (figyelemmegosztás) akkor már csak némán mutatom a színeket.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Biró Éva