JÁTÉKRA FEL!

Juhász Mária Ibolya: Cápaveszély! Maradj életben, s tiéd a kincs!

  1. A játék neve, címe: Cápaveszély! Maradj életben, s tiéd a kincs!
  2. A játék pedagógiai célja: Szoktatás a vízhez, az új játékközeg megkedveltetése, biztonságos mozgás a vízben, játékszabályok betartása, győzni és veszíteni tudás.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő öltözet, bóják kihelyezése.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Bóják, kislabdák, gumilabdák, karika, úszódeszka, síp.
  12. Technikai igény: Tanmedence.
  13. Az előkészítés feladatai: A kislabdákat, gumilabdákat, stb. a medence szélére elérhető távolságba elhelyezni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Barkochbázással találják ki a vizek urát, a cápát!
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A kalózok kezébe egy olyan ütött-kopott régi térkép került, amin a kincs helye pontosan a Kincses-tenger közepén volt bejelölve, épp itt, ahol én állok. A láda rengeteg kincset rejtett, viszont a tenger tele volt cápákkal, sosem lehetett tudni, mikor bukkannak fel, de a kincs óriási mennyiségű volt és nagyon sokat ért, ezért a kalózok fürdőruhára/gatyára vetkőztek és sorra a vízbe ugráltak.
  17. A játék menete, játékszabályok: Most ti lesztek ezek a kalózok, akik megpróbálják megszerezni a kincset! Egyetlen egy kalóznak fog sikerülni, annak, aki a leggyorsabb és legügyesebb lesz! Körülöttem körbe-körbe haladhattok, de amikor meghalljátok a sípszót, azonnal figyeljetek rám, mert az a cápák közeledtét jelzi és menekülni kell! Az menekülhet meg, aki teljesíti az utasításomat! Viszont vigyázz, mert aki utoljára teljesíti azt a cápa utoléri, és az kiesik, leül a lépcsőre! Figyelem kalózok! Kincsvadászat indul körbe! 1. kör: Sípszó. Cápaveszély! Az marad életben, aki megérinti a medence falát! (Aki utolsónak ér oda, az kiesik leül.) Keresd tovább! 2. kör: Sípszó. Cápaveszély! Az marad életben, aki bóját érint! (Aki utolsónak ér oda, az kiesik leül.) Keresd tovább! 3. kör: Sípszó. Cápaveszély! Az marad életben, aki piros úszósapkát érint! (Aki utolsónak ér oda, az kiesik leül.) Keresd tovább! 4. kör: Sípszó. Cápaveszély! Az marad életben, aki kék úszósapkát érint! (Aki utolsónak ér oda, az kiesik leül.) Keresd tovább! 5. kör: Sípszó. Cápaveszély! Az marad életben, aki párt keres magának! (Akinek nem jut, az esik ki.) Kolléganőm bedobálja a labdákat, karikákat stb. 6. kör: Sípszó. Cápaveszély! Az marad életben, aki idehoz egy kislabdát! (Aki utolsónak ér hozzám, az kiesik leül.) 7. kör 8. kör . . .
  18. A játék lezárása: Ilyen és hasonló feladatokkal addig szűkítjük a résztvevők számát, míg egy játékos marad, ő lesz a nyertes, a képzeletbeli kincsesláda megszerzője.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A következő játékban (ami pl. az óra végén lesz, vagy a következő órán) ő lehet a kincsesláda helyének őrzője, segíthet a játékvezetésben, sípolással.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Mi még a vízhezszoktatás időszakában vagyunk, de későbbiekben nehezebb feladatokat is elképzelhetőnek tartok megoldani, pl. víz alá merülés, víz alatti dolgok megérintése stb.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Mivel vízben zajlik a játék, állandóan figyelem a létszámot, a gyerekek épségét, a verseny hevében a durvaság mellőzését, a szabályok betartását.
  22. Egyéb/megjegyzés: Jelenleg elsősöket tanítok, és a testnevelés órákat most 2 hónapra felváltotta az úszásoktatás, ezért választottam a vizsgaképp az uszodai órát. Fentebb a helyszín megjelölésénél így nem igazán tudtam eldönteni mit jelöljek, de szabadtéren egy strandtáborban is el tudnám képzelni, nem csak beltérben, tanmedencében.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Juhász Mária Ibolya