JÁTÉKRA FEL!

Hochmanné Sitnikiewicz Szilvia : Bumm játék változata (nyelvtani ismeretek bevonásával)

  1. A játék neve, címe: Bumm játék változata (nyelvtani ismeretek bevonásával).
  2. A játék pedagógiai célja: A tanult ismeretek ismétlése, rendszerezése. Figyelemfejlesztés.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a játékosok figyelmét, hogy a játék hevében figyeljenek egymásra.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: A játék során nincs szükség semmilyen kellékre.
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszínt úgy kell berendezni, hogy az egész osztály körben állva kényelmesen elférjen.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők segíthetnek a játék előtt a teremben lévő padokat és székeket félretolni.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető felhívja a figyelmet arra, hogy ez egy jó lehetőség a tanult szófajok átismétlésére, rendszerezésére. Elmondja, hogy a játékot már ismerik, ez egy változata.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak, a játékvezető a kör közepéről irányítja a játékot. • Ha a játékvezető rámutat egy játékosra és azt mondja: – Bumm! Akkor az a játékos leguggol és a tőle balra, illetve jobbra állóknak – egymással szembe fordulva – minél gyorsabban ki kell mondani a másik keresztnevét. • Ha a játékvezető rámutat egy játékosra és mond egy főnevet: Pl.: – Virág! Akkor az a játékos rögtön rákérdez: – Mi? Megnevezi a szófaját. (Ebben az esetben ez főnév.) A tőle balra, illetve jobbra állók kezükkel pirítóssütőt formáznak, a közrefogott játékosnak pedig a sülő kenyeret kell megszemélyesíteni. (Főnév —- statikus) • Ha a játékvezető rámutat egy játékosra és mond egy igét: Pl.: Forog! Akkor az a játékos rögtön rákérdez: – Mit csinál? Megnevezi a szófaját. (Ebben az esetben ez ige.) A tőle balra, illetve jobbra állók kezükkel evezést imitálnak, a közrefogott játékos pedig viking szarvacskát mutat. (Ige —- dinamikus mozgás) A játék elején még lassabban mondjuk a szavakat, majd próbáljuk a tempót fokozni, így izgalmasabbá tehetjük.
  18. A játék lezárása: • A cél az ismeretek rendszerezése, tehát minél tovább játszanak a résztvevők, annál jobban rögzülnek a tanult szófajok. Ebben a játékban nincs szükség semmilyen következményre, a résztvevők visszajelzései alapján vetnek véget a játéknak. Ne felejtsük el a játék élményét sem! • A gyerekek kedvelik a versenyhelyzetet. Közkívánatra a tévesztő játékosok kieshetnek a játékból. A játéknak akkor van vége, ha már csak két résztvevő marad.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megdicséri a játékosokat, megkérdezi, hogyan érezték magukat és milyen tapasztalatokat szereztek.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Környezetismeret tantárgy bevonása is lehetséges. Madarak, emlősök, rovarok stb. ismeretek rendszerezése, rájuk jellemző mozgásforma imitálásával.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályok ismertetésénél használjuk a fokozatosság elvét. Először csak egy utasítást célszerű kipróbáltatni, majd ha már érthető, bevezethetjük a következőt és így tovább. Miután gördülékennyé válik a játék, fokozhatjuk a tempót is.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ez a Bumm c. játék egyik változata. Érdemes előbb az alapjátékot megismertetni a résztvevőkkel. A játékosok nagyon jól érezték magukat!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Hochmanné Sitnikiewicz Szilvia , (hochmanne@freemail.hu)