JÁTÉKRA FEL!

Barkócziné Öller Gabriella: Plüsselkapó (kicsit átalakítva)

  1. A játék neve, címe: Plüsselkapó (kicsit átalakítva)
  2. A játék pedagógiai célja: Együtt játszás öröme, szabálytudat fejlesztése, figyelem, gyorsaság fejlesztése. Egymásra figyelés.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Plüssök és kötelek
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Kötelek elhelyezése, plüssök elhelyezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A nagyobb gyerekek segítenek a kötelek elhelyezésében.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Megkértem az óvodás gyerekeket, hogy hozzák magukkal legkedvesebb plüssfigurájukat, én is magammal hoztam a régi macimat. Egy körben ülve pár szóval bemutatjuk egymásnak kedvencünket, s kihasználva ezt a nyugalmi helyzetet ismertetem a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: Egy sorban, egymás mögött törökülésben ülnek a kisebb gyermekek, kezükben a társaiktól kapott plüssökkel együtt (jelen esetben) 3-3 figurát tartanak. Tőlük jobb és bal oldalon 8-10 lépésnyire kötelek segítségével vonalat húzunk, amely mögé felsorakoznak egyforma létszámban a nagyobb gyerekek. Minden középső gyermekhez tartozik jobb és bal oldalon egy – egy keresztanya, keresztapa. A középső sorban ülő gyermekek közül , aki a nevét hallja (amelyet én kiálltok), egy plüsst a magasba emel, melyért a keresztapáknak vagy anyáknak kell szaladni és elkapni, akinek sikerül magával viheti, s elhelyezi a vonalon túl.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha minden középső sorban ülő kisgyermektől elfogytak a plüssök. Az a csapat nyer, amelyiknek több plüsst sikerült megszereznie, ahol a vonalon túl több figura gyűlt össze.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a gyerekeket, megkérdezem tetszett-e nekik ez a játék, jól érezték-e magukat.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Két sorban, közel egymáshoz szemben állnak egymással a gyerekek, plüss figurájukat tartva a kezükben. Mindkét sor mögött előzőleg 10-12 lépésnyire, mindkét oldalon, kötelek segítségével vonalat húztunk. Kezükbe fogják a kis figurákat és az adott dal szövegére ütemesen lengetik előre-hátra, s az ének végén a hátuk mögé dobják. Amelyik csapatból többen dobják a vonal mögé az a győztes. (A Plüsselkapó játék az eszköz miatt is nagyon megtetszett, közel áll az óvodás gyermekekhez. Amikor egy játék továbbgondolása volt a feladat,eszembe jutott a (fényképekkel együtt küldött kottájú) dalhoz kapcsolódó Komárom-Esztergom megyei népi játék (eredeti gyűjtésből), melyet kaviccsal játszottak a gyerekek. Az óvodás életkorú gyerekek sok esetben mondókához, dalhoz kötött mozgást vagy játékszabályt könnyebben jegyeznek meg, így jutott eszembe, hogy plüssökre cseréljük a kavicsokat, s így egymás után játszható a két játék.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Óvodai vegyes életkorú (3 – 6 évesek) csoport lévén, az életkori sajátságok miat, mindig kell egy próbajáték, hogy látható legyen, minden gyermek megértette-e a feladatot, a szabályt, csak ezután jöhet az igazi játék, hogy öröm legyen minden gyermek számára.
  22. Egyéb/megjegyzés: Óvodai vegyes életkorú csoport lévén fontos a differenciált, de mégis közös tevékenység, játékélmény. Ezért más-más szabályok, feladatok érvényesek egy-egy játékon belül a kisebbekre és más a nagyobbakra, így lett az eredeti plüsselkapó is egy kicsit más.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Barkócziné Öller Gabriella