JÁTÉKRA FEL!

Borsosné Vörös Gyöngyi: Játéksor: Zöldség és/ vagy gyümölcs

  1. A játék neve, címe: Játéksor: Zöldség és/ vagy gyümölcs
  2. A játék pedagógiai célja: A termések biztos felismerése, megnevezése, szókincsbővítés. Figyelem tartósságának javítása, reagálási képesség fejlesztése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyelmének felhívása: figyeljenek egymásra a négykézlábra ereszkedésnél. Illetve a lezárásnál: amíg a gyümölcsöt fogyasztjuk, az asztaloknál ülve maradunk
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Gyümölcs-zöldség fejdíszek, nagyobb takaró.
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Megfelelő nagyságú hely kialakítása, hogy a gyerekek kényelmesen, balesetmentesen tudjanak mozogni. Takaró, fejdíszek előkészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Teremrendezés
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt megnevezzük a fejdíszeken szereplő terméseket. 1.játék: Lementem a zöldségesbe kerettörténete: Anya ebédet szeretne főzni, de üres a hűtőszekrény. Leküldi hát a gyerekeket a zöldségesbe. 2. játék: Kukucs! Hát te ki vagy? kerettörténete: A szatyorban összekeveredett minden, amit vásároltunk, nézzük meg, hogy mik kerültek egymás mellé. 3. játék: Almász kerettörténete: Az alma és ananász összeveszett azon, hogy ki mit csináljon inkább. Az alma szívesebben üldögélt, az ananász szívesebben álldogált.
  17. A játék menete, játékszabályok: 1.játék / Lementem a zöldségesbe:A gyerekek körben ülnek. A játékvezető kezdi a játékot:”Lementem a zöldségesbe, tettem a szatyorba pl. egy almát. A következő játékos elismétli: Tettem a szatyorba: /elismétli az előző játékos, játékosok vásárlását is/ egy almát, /majd elmondja a sajátját:/ egy kiló krumplit. A sorra következők hasonlóképp járnak el az utolsó vásárlóig, akinek már az összes dolgot, ami a szatyorba került, el kell ismételnie a sajátja előtt. A játékvezető segíti a „vásárlót” azzal, hogy rámutat a gyerekekre a felsorolás közben/sorrendiség betartása/ Csak gyümölcsöt vagy zöldséget szabad vásárolni. 2. játék: Kukucs! Hát te ki vagy? Mindenki feltesz a fejére egy gyümölcsöt vagy zöldséget ábrázoló fejdíszt, a gyerekeket fiúk és lányok csoportjára osztjuk,. A játékteret elválasztjuk egy takaróval, amit a játékvezető és a segítője tart függőlegesen felemelve. A takaró mindkét oldalán megbújik/guggol egy-egy gyermek. Amikor a takaró leereszkedik a gyerekeknek ki kell ejteniük azt a termést, amit a szemben levő fején lát. Az győz, aki a gyorsabb. A játékvezető irányítja a játékot oly módon, hogy ő mutat rá azokra, akik a takaró közvetlen közelében, egymással szemben fognak leguggolni. Igyekszik azonos képességű játékosokat állítani egymással szemben. Számoljuk, hogy melyik csapat hányszor győz? 3. játék: Almász. Utánozzuk őket! Ha azt mondom: alma, üljünk le, ha azt mondom: ananász, álljunk fel! Ha azt mondom: Almász, álljunk négykézláb! Nagyon figyelj, mert becsapós leszek! Ne higgy a mozdulataimnak! Aki téveszt, kiesik, és az asztalhoz ül. Nagyon kíváncsi leszek, hogy ki lesz a legügyesebb, ki marad a végére!
  18. A játék lezárása: A játéksor, illetve a 3.játék lezárása: A kieső játékosok helyet foglalnak az asztaloknál. A játéknak akkor van vége, ha már csak egy résztvevő marad játékban.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: 1.játék, Lementem a zöldségesbe: Mivel a gyerekek között nincs nagy életkori eltérés, de az értelmi képességek területén nagy a szórás, így a gyengébb képességűek, illetve a középsősök szerepelnek a játék elején, hogy nekik is legyen sikerélményük. 2. játék, Kukucs! Hát te ki vagy?: Minden játékost megdicsérek, a győztes csapatot megtapsoljuk. 3. játék, Almász: A győztessel kezet fogunk, és mindenkit megdicsérünk, megköszönjük a helytállást. Megkínáljuk őket gyümölcsökkel.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 2.játék:Kukucs! Hát te ki vagy? Első variáció: a csapatok elnyerik egymás játékosait. A termésnevet gyorsabban kimondó csapatába kerül a vesztes. Az a csapat győz, aki vagy elnyeri a másik csapat összes tagját, vagy bizonyos időn belül több taggal rendelkezik. Második variáció: Nem a termés nevét mondja ki, hanem, hogy zöldség vagy gyümölcs-e az. Ha a gyorsabb válasz jó, akkor a vesztes átkerül a másik csapatba, ha a gyorsabb válasz rossz, akkor a válaszadó kerül át az ellenfélhez.
  21. A játékvezető speciális feladatai: 1.játék, Lementem a zöldségesbe: A szabály folyamatos ismétlése: a kezdőmondat megismétlésével kezdünk. 2. játék: Kukucs! Hát te ki vagy?: Folyamatosan felhívni a figyelmét a gyerekeknek, hogy még véletlenül se ejtsék ki szájukon a fejdíszen szereplő növényt. 3. játék, Almász: Minél jobban megy a játék, annál gyorsabban mondom a szavakat, illetve ellentétes mozdulatok eljátszásával nehezítem a játékot. Először csak egy utasítást kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és így tovább.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagyon kedvelik mindhárom játékot. Az elsőt: Lementem a zöldségesbe, már más változatban játszottuk: Nyaralni megyünk, teszünk a bőröndbe… A 2. játéknál, Kukucs! Hát te ki vagy? Újdonság volt a gyerekek számára. Igaz, nem kezdődött könnyen a játék, hiszen a gyerekek annyira meglepődtek a másik láttán, amikor a takaró lement, hogy szinte megnémultak.  Ám, hamar sikerült ezen úrrá lenni, rengeteget nevettek, és izgultak a csapatukért. A 3. játékot ebben a formában még nem játszottuk, de hasonlókban már volt részük: pl. Török-magyar, Banán, barack, Ezt a játékot különösen élvezték, alig akarták abbahagyni.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Borsosné Vörös Gyöngyi