JÁTÉKRA FEL!

Döme Éva: szópárbaj

  1. A játék neve, címe: szópárbaj
  2. A játék pedagógiai célja: szókincs ismétlése, ismeretek felelevenítése idegen nyelvi órán
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Az iskolapadokat és a székeket úgy kell elhelyezni, hogy a tanulók kényelmesen elférjenek egymás mellett, és könnyedén helyet tudjanak cserélni.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: betűkorongok, melyeken az ábécé egy-egy betűje látható
  12. Technikai igény: iskolapadok és székek minden tanuló számára
  13. Az előkészítés feladatai: az iskolapadok és székek elrendezése két sorban egymással szemben, betűkorongok (elő)készítése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők segíthetnek a betűkorongok elkészítésében.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető irányításával a résztvevők két csapatot alkotnak. A csapatok minden tagja leül sorban az ellenfél egy-egy játékosával szemben. A játékvezető ismerteti a játék menetét, a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékvezető maga elé helyezi a betűkorongokat, majd felemel egyet, és megmutatja a játékosoknak. Az egymással szemben ülő első párosnak kell egy-egy szót mondania az adott kezdőbetűvel. Amelyik játékos gyorsabb, annak a csapata kapja meg a betűkorongot. A gondolkodási időt meghatározhatjuk, például max. 5 másodperc. Ebben az esetben a játékvezető jelzi az idő lejártát. Az első páros párbaja után következik a második, azután a harmadik páros és így tovább. Ha a párbaj során a résztvevők egyszerre mondanak szót, vagy egyik játékos sem tud a megadott időn belül megfelelő szót mondani, akkor a korong a játékvezetőnél marad, és a következő páros kap egy új betűt. Amikor a két csapat minden játékosa párbajozott már, újra a sor elejéről indul a játék, de az egyes párbajok résztvevői cserélődnek. ( Például először az egyik csapat tagjai jobbra, azután a másik csapat tagjai balra ülnek át a szomszédos székre.) Így mindenki játszhat a másik csapat minden tagjával.
  18. A játék lezárása: A játék addig folytatódhat, amíg a betűkorongok el nem fogynak a játékvezető kezéből. (Ha kevés idő áll rendelkezésre a játékhoz, vagy lassabban halad a játék, akkor kevesebb betűvel is játszhatunk.)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az a csapat nyeri a szópárbajt, amelyik több betűkorongot szerzett a játék végére. A játékvezető megdicséri a csapatokat, a résztvevők beszámolnak a párbajok során szerzett egyéni tapasztalataikról.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot többféle módon lehet játszani. A megadott kezdőbetűvel lehet például csak meghatározott szófajú szót kérni, vagy egy bizonyos szófaj kivételével bármilyen szót, lehet csak egyszerű vagy csak összetett szavakat kérni, egy adott témakörhöz kötni a szavakat stb. A játékvezető határozza meg ezt a szabályok ismertetésekor. Ha van idő, akár több játékot is játszhatnak változó feltételekkel.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek ügyelnie kell arra, hogy a párbajozók betartsák a szabályokat (melyik játékos volt a gyorsabb, megfelelő szót mondott-e, figyelni az időkorlátra, ha szükséges).
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék nem feltétlenül igényli a kerettörténet használatát, de kisebb gyerekeknél akár ezzel is érdekesebbé lehet tenni a foglalkozást. Például két csapat betűvadászatra indul, annak a csapatnak sikerül „befogni” a betűkorongokat, amelyiknek a játékosa a véletlenszerűen felbukkanó betűkorongokhoz elsőként tud megfelelő szót mondani. A játék során akár fővadászt is választhatunk. Az egyénileg legtöbb betűkorongot megszerző játékos kapja ezt a címet.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Döme Éva