JÁTÉKRA FEL!

Papné Litkei Lilla: Számozd be!

  1. A játék neve, címe: Számozd be!
  2. A játék pedagógiai célja: Igazából én főként a magyaróráimat szeretném színesíteni játékokkal, amiben mindig jelen van valamilyen mértékben a tananyag is. Most leírom, hogyan lehet ezzel az átalakított játékkal gyakorolni az igék ragozását.
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Padokat hátrébb kellett húzni, felhívtam a figyelmet arra, hogyan kapják el a kutyust, nehogy összefejeljenek, be is mutattam, mire gondoltam.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Kréta, plüss
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Összeírtam az igéket és a mondatokat.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Minden órán örülnek, ha azt mondom: Játékkal kezdünk! Vagy ha óra alatt érzem azt, hogy meg kell mozgatnom őket, akkor azonnal bedobok egy játékot. Nem kell őket külön bevonni, ráhangolni, alig várják, hogy ismertessem a szabályokat.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ez alkalommal sem kezdtem a nyelvtanórát másként, mint hogy elmeséltem, milyen magyarórák lesznek a héten, melyiken fogunk játszani, melyiken írunk dolgozatot. Mivel egy nagy témazáróra készülünk, amiben az igeragozás is benne lesz, most azt fogjuk gyakorolni egy játékkal. Ki hozott ma magával valamilyen plüsst? (Máris csillognak a szemek, izgatottan nyújtják át, Kutyit, a nagy szemű plüsst.)
  17. A játék menete, játékszabályok: 2 csoport kialakítása után a csoporttagok beszámozzák egymást 1-14-ig. Adnak maguknak egy nevet (ha szükséges meghatározom, hogy a név milyen jellegű legyen), ezt felírom a táblára. Mondok 6 számot, (1-es, 3-as, 7-es,10-es, 11-es, 13-as) nekik mindkét csoportból ki kell jönniük és megbeszélniük, hogy kié, melyik személyes névmás lesz. Ha kész, felállnak a vonal mögé,(amit előzőleg krétával felrajzoltam a linóleum padlóra.) Ahol én állok, onnan kezdődik az (én) , mellette a (te), mellette az (ő), majd: mi, ti, ők. Az ellenfél csapata is ugyanígy áll fel, szemben vele az azonos névmás tulajdonosa. Beteszem középre a plüsst, amit meg kell szerezni. Az mehet érte, akinek a személyes névmása illik az én igém elé, amit mondok. Ha az a játékos indul el érte, akinek kell, és hamarabb megszerzi a plüsst, akkor a csapata kap egy pontot. Ezt a pontot felírom a táblára. (Harmadikosokat már meg lehet kérni, hogy valaki, aki éppen nem játszik, segítsen nekem ebben, így időt takarítok meg, és rögtön mondhatom a következő szót.) Lejátszunk pár fordulót, majd újabb másik 6 számot mondok, majd ismét, hogy mindenki legalább egyszer játszhasson. Ez a játék itt plüss-elkapó néven futott, de ezzel a módszerrel, hogy beszámozzák egymást, számos variációkat lehet kitalálni. Volt, hogy a táblára tettem 4 képet egy-egy városról, 2 számot hívtam ki mindkét csapatból, azaz 4 gyerek állt a tábla előtt. (A cica-csapatból is kijött az 1-es és 3-as számú, és a kutya csapatból is ugyanazok.) Mondtam egy állítást a városról, majd egy számot (vagy az 1-est, vagy a 3-ast) és nekik kellett gyorsan arra a képre mutatni, amelyikre igaz az állítás. Megint megtréfáltam őket azzal, hogy az állítás után olyan számot mondtam, akik nincsenek is kinn a táblánál, vagy olyan állítást mondtam, amelyik egyik városra sem igaz. Lehet ezt környezetórán is használni, de matekra is simán átalakítható.
  18. A játék lezárása: A felírt pontokat összeszámolták nekem, majd kimondtam, amit itt tanultam: Ti lettetek a másodikok! Beírhattok magatoknak egy csillagot! Ti pedig az utolsó előttiek! (Nagy nevetés, azoktól, akik elsőre értették :))2 csillagot írhattok be!
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A nyelvtan füzetbe újabb csillagot szerzett mindenki, az egész osztály megtapsolta magát. A feldolgozás nálunk mindig a csapatmunka köré fonódik, ott van a legtöbb konfliktus. Most is akadt egy olyan szituáció, amikor senki nem tudta eldönteni, melyik személyes névmás illik ahhoz az igéhez. Ilyenkor leállítottam a játékot, és adtam mindkét csapatnak 1 percet, hogy beszéljék át, adjanak tanácsot egymásnak, kinek kell a Kutyiért hajolnia, ha újra ezt az igét mondom. A játék végén ezt emeltem ki, hogy milyen ügyesek voltak, hogy nem vesztek ezen össze, és nem szidták le társukat, aki nem ment érte. Mi már egy összeszokott csapat vagyunk, nagyunk sokat beszélgetünk ezekről a dolgokról.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Meg lehet őket viccelni azzal, hogy nem igét mondok, hanem főnevet, vagy melléknevet, ilyenkor vicces helyzetek alakulnak ki, jókat nevetünk. Úgy lehet nehezíteni a játékot, hogy nem csak egy igét mondok, hanem egy rövid mondatot. Így el kell gondolkodniuk azon is, hogy melyik belőle az ige, majd kitalálni hozzá a személyes névmást. Azzal is lehet nehezíteni, hogy a 6 személyes névmást kihúzzák egy borítékból, de csak annyi áll rajta, hogy: E/1., E/2., E/3., T/1., T/2., T/3. Ezzel gyakorolják a számot, személyt is.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fel kell készülnöm arra, ha valaki hiányzik, ebben az esetben is páratlanul voltunk, de a beszámozásnál kértem a kevesebb tagszámú csapatot, hogy valakinek 2 számot is adjanak.
  22. Egyéb/megjegyzés: Mivel ez a játék több időt vesz igénybe, úgy alakítottam ki a két csapatot, hogy megkértem az osztályt, alkossanak egy párt azzal, akivel egyébként valamiért nem szeretnének párban állni. Szembe állítottam őket, egy lépést hátra léptek, és máris kész volt a két csapat. Érdekes volt látnom, ki kivel állt párba, majd jó kiinduló alap lesz ez nekem erkölcsórán. 🙂 (Volt olyan megjegyzés is, hogy nem azért nem akar a párja lenni, mert nem barátok, hanem azért, mert jó képességűnek tartja a másikat, és félne vele megmérkőzni. Érdekes. Valaki pedig a legjobb barátját választotta.)
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Papné Litkei Lilla