JÁTÉKRA FEL!

Biacsi Barbara: Tápláléklánc – postás(lánc) játék a biológia órán

  1. A játék neve, címe: Tápláléklánc – postás(lánc) játék a biológia órán
  2. A játék pedagógiai célja: Játékos gyakorlás, ráhangolódás a tanítási órára, vagy az óra lezárása játékos formában, a helyes táplálékláncok felismerése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a tanulók figyelmét, hogy nem kell túl erősen megszorítani a társuk kezét.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: 1 db plüssmajom, táplálékláncok, melyeket előzetesen állítottam össze, padok
  12. Technikai igény: interaktív tábla
  13. Az előkészítés feladatai: Padok elrendezése, szükséges eszközök előkészítése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Előző órán a tanulók készíthetnek táplálékláncokat megadott élőlényekből. Helyeset és helytelent is.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Szabályismertetés, egy próbajáték lebonyolítása.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékban részt vevő tanulókat 2 csapatra osztjuk. A csapatok egymással szemben helyezkednek el a padsor két oldalán. Az egy csapaton belüli tanulók egymás mellett ülnek, a pad alatt pedig megfogják a mellettük ülők kezét. A padsor végén, a két csapat utolsó játékosától egyenlő távolságra elhelyezzük a plüssmajmot. A játékvezetőhöz (tanár) legközelebb ülő tanulók a játékvezető felé, az interaktív táblára, a többi játékos pedig ellenkező irányba (a plüssmajom felé) néz. Előzetesen megbeszéljük, hogy csak valós tápláléklánc kivetítésekor kell elindítani a postás-láncot, azaz, akkor kell megszorítani a mellettük ülő játékos kezét. Az interaktív táblán felvillan az első lánc, amire a csapatok első emberei elindíthatják a postát. Amelyik csapatnál előbb a sor végéhez ér az üzenet, ott az utolsó embernek gyorsan fel kell kapnia az asztal végén elhelyezett plüssmajmot. Ha helyes láncnál indították el a postát, úgy egy pontot szereztek, ha nem, akkor a másik csapat kapott egy pontot. A játék végén az a csapat nyer, amelyik több pontot gyűjtött össze. A játék közben a csapatok tagjai folyamatosan változtatják a sorban elfoglalt helyüket, így mindig új szerepük van a játékban.
  18. A játék lezárása: Annyiszor játsszuk, ahány tagból állnak a csapatok. A győztes csapat megnevezése.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes csapat megtapsolása, tagjait esetleg kaphatnak piros pontot.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Saját tantárgyon belül fogalmak, igaz-hamis állításoknál, illetve más tantárgyaknál is használható az életkori sajátosságokat figyelembe véve.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell a helyességre, és a helytelen láncoknál célszerű megbeszélni, miért helytelen.
  22. Egyéb/megjegyzés: Játékos tanulás
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Biacsi Barbara