JÁTÉKRA FEL!

Szojka Andrea: Ez a játék a HATOS DOBÓS angol nyelvi órára átalakított változata. Neve: SIX IS THE WINNER

  1. A játék neve, címe: Ez a játék a HATOS DOBÓS angol nyelvi órára átalakított változata. Neve: SIX IS THE WINNER.
  2. A játék pedagógiai célja: Didaktikai cél: Előző óra/ órák tanult szókincsének felelevenítése, az elsajátítás mélységének megállapítása játékos formában.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a résztvevők figyelmét az alábbiakra: – ha nagyon megdobják a kockát, az leeshet, s időt veszthetnek; – a toll megragadásakor ne sértsék meg a másik játék kezét.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Csoportonként: – 1 db dobókocka, – 1 db toll. Személyenként: – 1 db írólap
  12. Technikai igény: A taneremben 2-2 pad összetolásával lehet a csoportok számára kialakítani a játékteret. (Kör alakú asztalok esetén a játéktér adott.) Minden résztvevő ül a csoportjában a padok körül.
  13. Az előkészítés feladatai: 1. A csoportszámnak megfelelő számú dobókocka bekészítése; 2. A csoportalakításhoz szükséges szókártyák elkészítése; 3. A résztvevők számának megfelelő írólapok bekészítése. 4. Teremrendezés szükség esetén.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem berendezésébe lehet bevonni őket: padok, székek elrendezése.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: 1. BEVEZETÉS: A játék bevezetése nem kerettörténettel, hanem helyette egy másik játékkal kezdődik. A HANGMAN (Akasztófa szókereső) játékkal kell a CUBE (dobókocka) szót kitalálni. — Mire használjuk a dobókockát? (résztvevők lehetséges válaszai: társasjáték, matematikaóra, kockapóker stb.) — A mai órán mi is játszani fogunk a dobókockával, de nem klasszikus táblás játékot társasjátékot. Ehhez azonban csoportokra lesz szükségünk. 2. CSOPORTALAKÍTÁS: – Mindenki húzzon egy-egy szókártyát, s keresse meg saját csoportjának többi tagját! A kiadott szókártyák: – elephant, mouse, cat, tiger, horse. (emlősök) – hawk, eagle, hen, stork, toucan. (madarak) – trout, salmon, eel, carp, tuna. (halak) 
  17. A játék menete, játékszabályok: 1. Minden játékos dob a dobókockával. 2. Ha nem hatost dob, a kockát átadja a tőle jobbra ülő játékosnak. 3. Amennyiben az egyik játékos hatost dob, elveszi a tollat az asztal közepéről, s elkezdi írni a szavakat. (jelen játék esetében: 15 foglakozást kell angolul leírni). 4. A többiek folytatják a kockavetést, s ha egy újabb játékos hatost dob, akkor elveszi az éppen szavakat író játékostól a tollat, s ő kezdi a saját papírján gyűjteni a szavakat. 5. A játék addig folytatódik, amíg valakinek sikerül mind a 15 foglalkozást leírni. 6. Ha valaki kész a 15 foglalkozással, szól a játékvezetőnek. A játékvezető ellenőrzi a helyesírást. Amennyiben minden szó helyesírása megfelelő, ő a nyertes. Amennyiben helyesírási hiba van a szóban/ szavakban, a játékosnak újra kell kezdenie a szavak gyűjtését, s a játék tovább folytatódik a csoport számára.
  18. A játék lezárása: Minden csoportban megvárjuk, hogy egy győztes legyen. Így senki sem távozhat csalódottan, hogy nem tudták befejezni a játékot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden csoport győztes játékosa a következő órákon vezethet egy-egy HANGMAN játékot. A játék végi megbeszélésnél kiderül, hogy mely foglalkozások rögzültek leginkább, melyek kevésbé, illetve melyek helyesírása bizonyult a legnehezebbnek. Meg lehet kérdezni a játékosokat, hogy – mennyire és mire kellett koncentrálniuk; – ki milyen foglalkozást írt az elsők között; – mely foglalkozások leírását nem merték bevállalni; stb
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Variációk: -A gyűjthető témák (foglalkozások, rendhagyó múlt idejű igék, középfokú melléknevek stb.) száma végtelen, így ezt a játékot sokszor lehet játszani, nem fogják megunni a gyerekek. -A csoport szókincs-tudásától függően variálható, hogy mennyi szót kérünk a játékosoktól.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék hevében a gyerekek könnyen elveszthetik kontrolljukat, s egyre hangosabbá válhatnak, vagy megszólhatják/ megsérthetik a másikat. Ezek elkerülése végett erre már a játék elején fel kell hívni a figyelmet!
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékosoknak kiadott írólapot előre sorszámozhatjuk vagy a tanulókkal sorszámoztathatjuk a keresett szavak számának megfelelően. Így a szavak gyűjtésekor csak a helyesírásra kell koncentrálniuk, nem kell számolni a szavak számát.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szojka Andrea