JÁTÉKRA FEL!

Szabó Andrea Éva: Szeszélyes királynő és a ricsajozó papagáj

  1. A játék neve, címe: Szeszélyes királynő és a ricsajozó papagáj
  2. A játék pedagógiai célja: Meglévő tudás elmélyítése, az új tudás megerősítése, figyelem, koncentráció fejlesztése.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Baleset veszély nincs, lelki épség megőrzése fontos, ne csúfolják egymást, nincs kiesés, mert akkor nem gyakorol tovább, javítási lehetőséget kap, hogy elmélyítse tudását.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Kristály korona, csuklyás palást, pajkos papagáj, rejtélyes tekercs, bűbájos ereklye(zöld pecsét). Szójegyzék.
  12. Technikai igény: Fényképezőgép
  13. Az előkészítés feladatai: Keretmese megfogalmazása, kellékek elkészítése, osztályterem átrendezése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Gyerekek segítettek a terem átpakolásában
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Játékmester beöltözése a jelmezbe (korona, palást). Keretmese elmondása: „Egyszer volt, hol nem volt egy szeszélyes kevély túlsúlyos királynő. Homályos veszélyes kristálykastélyában selypítve nyavalygott: – Tébolyító viszály akadályozza estélyem! Ünnepélyemen csekély gulyás hömpölyög tűzhelyemen! Zsálya, paszuly, petrezselyem helyett, pelyhes, pólyás, kölyköket helyezzenek gomolygó hömpölygő tégelybe. A játékos pajkos papagáj bajt jósol. Tajtékzik, ricsajozik. Tájékoztatja jámbor pajtásait, ijeszti hajtja a zsivajgó jószágokat, jókor a cserjés belsejébe bújni: -Heje huja, haj! -kurjant, teljesíti verejtékes munkáját, elrejti bajtársait.”
  17. A játék menete, játékszabályok: Segítsetek a papagájnak elijeszteni az állatokat. Álljatok félkörbe! A j-vel írandó állatokat tapssal, az ly-vel írandókat dobbantással kell elriasztani. Aki téveszt,javító pecsétet kap, de tovább játszik. A végén összeszámoljuk a pecséteket, és megbeszéljük a javítás módját. (Tábla: j – taps ly-dobbantás). A j- hanggal jelölt állatok felsorolása: bagoly, borjú, fürj, bivaly, héja, fogoly, jaguár, gólya, jérce, jegesmedve, keselyű, ölyv, juh, pulyka, seregély, lajhár, papagáj, sólyom, varjú, jávorszarvas.
  18. A játék lezárása: Összeszámoljuk a pecséteket. Ahány pecsét, annyi mondatos j hangot tartalmazó szavakkal tréfás mesét kell írni házi feladatként, segítségként j hangot tartalmazó szójegyzéket kapnak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékot követően a szavakat lediktáltam tollbamondásként a hibátlan ötöst, az egy hibás négyest, a két hibás hármast kaphatott, ha elfogadta a jegyet. A játékot követően lényegesen jobban sikerült a tollbamondás.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Hosszú-rövid mássalhangzós, magánhangzós szavak, zöngés-zöngétlen, magas-mély hangok gyakorlásához stb.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A gyerekek munkájának megfigyelése, egymás közti kommunikációjuknak irányítása, ne legyen csúfolódás veszekedés. Pozitív megerősítés.
  22. Egyéb/megjegyzés: Gyerekek bontott csoportban dolgoznak nyelvtanórán. Olvasási, helyesírási, koncentrációs tanulási zavarok miatt, összesen 8 fős a csoport, 5. osztályosak.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Szabó Andrea Éva